AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
557

BMW 323i -79 startar ej.

He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
Tjenare!

Har nyligen inhandlat en 323i årsmodell 79.

fick den billigt pga att den ej startar och är i allmänt uselt skick. när jag fick hem bilen prövade jag att starta den och efter några försök så tände den till och gick i några få sekunder. Nu startar den inte längre och jag är lite brydd över vad som är fel.

Det sitter ju K jet i bilen, och Bränslefördelaren skickar ej ut bränsle till spridarna när jag försöker starta bilen. Startar motorn endast med hjälp av startspridaren som sitter på insuget, för att sedan, när motorn är igång, gå över till de vanliga spridarna? eller ska bränslefördelaren ge bränsle till spridarna även under startförsök?

Som jag förstått det så ska bilen gå på spridarna även vid startförsök (då är mätskivan i luftvågen alltså i botten men det finns ändå en viss bränslematning från fördelaren. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar? :)

kan ju vara bra att veta hur det egentligen ska gå till innan man börjar byta ut saker (fördelaren är ju tydligen inget man vill meka med själv utan byts bara ut som jag förstått det)

hade varit trevligt att få igång bilen så snabbt som möjligt! :)

MVH Henrik

He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
prövade att slå på tändningen och ta ur alla spridare och sedan dra mätarskivan upp och ned, och resultatet blev negativt. det droppade inte ens ur spridarna.

så jag prövade att ta lös spridarna för att sedan kolla lite snabbt ifall de spridarna som var problemet. sprayade med startgas i spridarna och de öppnar till slut och alla utom en hade en helt okej spridarbild.

så jag antar att eftersom en burk med startgas orkade ge tillräckligt med högt tryck för att få ut vätska genom spridarna så måste det betyda att bränslepumpen gjort sitt? eller ska jag kolla accumulatorn först?

är det någon som är duktig på k jet här?

MVH Henke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.