AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
953

BMW 528iat E39:a som dragbil?

Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Är det något speciellt man ska tänka på om man ska dra husvagn? Jag vet att de rekommenderar en att ligga i 4:e växeln på tex en manuell Volvo 945:a. Vet inte riktigt hur det funkar med en automatare. Min husvagn har en totalvikt på 680kilo är således ingen stor pjäs. Tacksam för svar. MVh//Erik
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag säger bara gasa. den åker med som en vante. jag drar en 1500 kg boggie vagn å det är en helt makalös bil att dra vagn med. jag drar en 300 mil om året ungefär. inga som helst problem. kolla bara att kylsystemet är ok. det gäller även om du ej drar vagn.
lycka till
mvh
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej Erik_th om du har steptronic så kan du välja att växla manuellt. det gör jag i bland beror på vilka vägar jag kör på. jag är mycket i nordnorge med vagnen å det är backigt.då växlar jag manuellt men drar jag vagnen häromkring sthlm så låter jag automaten växla själv.funkar klockrent.

the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej igen Erik_th tjattigt nu. jag brukar plocka av mina 18" fälgar å sätta på 15"are istället. får mer kraft med original slangarna.

nu får det räcka.
hej

the force is with mee
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Då tackar jag. Tänkte åka en tripp till Ullared innan vintern kommer. Så det blir nästan 90% motorväg skulle jag tro. Så det är bara att köra på, precis som jag misstänkte. Tack för att du kunde ge så pass utförligt svar. Mvh//Erik
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Se bara till att han inte ligger och vandrar på lockupen, är inte särskilt insatt i E39 men generellt så sliter man ut lockupen kraftigt om man ligger och gnager på den (den lägger ur och i den hela tiden alltså) När jag kör riktigt tunga lass och inte kan köra fortare än 80 måste jag lägga i 4an för på 5an vill den hela tiden lägga i lockupen för att sedan inte orka och släppa den.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lägger man i sportläge på En E39 så går inte lockupen i.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.