|
|
|
|---|---|
|
Det vore intressant att höra andras uppfattningar när det gäller motorval till E89an. Jag har kört en hel del med alla 4 alternativen och tycker givetvis de att vänder sig till lite olika målgrupper, vilket ju tydligt framgår och respektive prislapp. Steget från 23i till 30i upplever inte jag som dramatiskt, men lite bättre gensvar vid låga varv ger givetvis den större motorn. Bensinförbrukningen är nästan densamma på pappret, men i verkligheten använder man kanske ändå mer bensin med tillgång till 3 litersmotorn vilket dock är körstilsberoende. Den stora motorn höjer ju dock priset rätt dramatiskt. Att gå från 30i till 35i blir mer dramatiskt prestandamässigt. Plötsligt har man ofta rätt stora reserver över. En fantastisk motor, men med uppfällt tak blir vägljudet med de större fäljarna rätt jobbigt vid långfärd. Bilen byter ju också prisklass vilket ju inte är konstigt. Slutligen tycker jag att steget från 35i till 35is inte är fullt lika dramatiskt. Den som satsar på en 35is bör ha de bästa bakdäcken, använda "launch control" för att få ut det sista (med rätta däck, underlag, 100 oktanigt bränsle osv lär ca 4,5 sek till hundra vara fullt möjligt!) men det kanske inte blir så ofta. Nästa steg? En M roadster med V8 från kommande M5 och M6 på 585hk? En sådan bil är ju fullt möjlig men blir kanske rätt svårkörd och behöver eventuellt x-drive för att få grepp i många lägen. Knappast något de flesta skulle vilja/kunna betala för, men vi får se. En tyngre bil får ju inte samma uppträdande chassiemässigt. Marknaden är ju på mot allt lägre förbrukning och då bleve ju en sådan bil inte direkt lämplig, även om målgruppen kanske i så fall inte direkt förlorar någon sömn över utsläppsvärdena. Slutligen måste jag understryka vilket fantastisk bil E89an är. Med 17" fälgar blir den riktigt tyst och bekväm med uppfällt tak på långfärd. Redan 23i är mycket underhållande att köra på kurviga vägar. I "sportläge" med steptroniclådan faller allt på plats och bilen blir mycket responssnabb, även om man inte hamnar i "banracingklass" direkt. Jag har som sagt kört alla 4 motoralternativen både på alpvägar och Autobahn och tycker E89an är det charmigaste BMW presterat vilket ju inte vill säga lite! Någon som själv gjort jämförelser av de olika alternativen? | |
| Har bara kört min egen bil och den är klart vassare och trevligare att köra än den förra generationens z4m. Kombon auto och dubbelkopplingslåda är oslagbart även om jag gillar DKG lådan på M3 e92 bättre där logiken på paddarna är bättre. Rappheten är dock ganska nära. Däremot så önskar jag att det inte var RF däck som std till mina 19 tummare. | |
|
Motorval beror nog till stor del på hur man kommer använda bilen, många nya Z4 används som bruksbil och då är nog 2,3 motorn som lockar. Men som nästan alltid en starkare motor är alltid trevligare att köra. Håller även med om att nya Z4 är en fantastik vägmaskin vad det gäller väghållning och komfort, nya dubbelkopplingslådan är en dröm bara den gör det värt att ta 3,5 eller 3,5is. Även kvalitetsnivån är höjd många snäpp på E89 jämfört med E85 som jag tycker knappast kan kallas BMW kvalite men nya så har dom lyckats att höja den nivån till toppskiktet, allt är gediget och hög materialkvalite. Det enda negativa jag har hitils är lite högt vägljud men det beror på 19" RFT så nästa däckomgång blir förmodligen inte RFT. |
|
| z4 med 2.3 och 3.0 motorn räcker egentligen till gott o väl men har man pengar vill man ju alltid ha det värsta.. du vet själv vad din plånbok räcker till så utgå från det.. tror inte du blir missnöjd vilken du än köper | |
| Håller med om vägljudet. Blir vanliga sulor när det är dags att byta. | |
| såg att en 23 väger 1480kg en 30 1490 och en 35 väger 1580.. känns som om alla väger rätt så mycket så det beror ju lite på vad man gillar.. kanske ett dumt inlägg men värt att tänka på hehe | |
|
För min del handlar det mer om vad som är rimligt än ren ekonomi - jag har råd att betala 200kr/litern för mjölken, men skulle finna priset orimligt. Tycker inte att 30i ger så mycket mer så att merpriset är skäligt, men om jag väntar och köper en begagnad får jag kanske nästan 3-litersmotorn "på köpet". På tal om prestanda så har jag två kompisar som båda har hyfsat snabba BMW (0-100 på ca 5,5 sek). Den ene, som vi kan kalla "A", använder alltid "allt han har" och talar alltid om trimningssatser som han längtar efter (målet är 0-100 på neråt 4 sek). Kompisen "B" däremot kör lungt och blir glad av att få ner förbrukningen. Någon gång i veckan "drar han dock ur den" som han säger, och njuter av accelerationen för fullt. Han tycker att han verkligen har en snabb bil. Med detta vill jag hävda att det i viss mån finns en "tillvänjningseffekt" där det lätt att alltid vilja ha mer. När det gäller E89an tycker jag bilen bjuder på så mycket mer än rena prestanda att den starkt försvarar sin roll som "onödig bil". Att göra sig av med RFT-däcken kan ge lite mindre vägljud, men de 19-tummare med icke-RFT jag provat var fortfarande ordentligt bullriga. Alla RFT är dock inte lika på samma sätt som att vanliga däck uppvisar rätt stora skillnader. Med tanke på bland annat hastighetsklassning och uppbyggnad blir dock alltid mer extrema dimensioner (vad som är extremt finns det ju olika uppfattningar om) bullrigare, stötigare och spårkänsligare. För mig är dock alltid körupplevesen viktigare än det rent kosmetiska vilket jag är rädd för är en dominant faktor bland de som till varje pris vill ha så många tum som möjligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.