|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha tankat den senaste tanken hos Jet så märkte jag att bilen blev klart segare, förbrukningen på momentanmätaren gick minst 0,1 dl högre kändes det som. Och jag kan endast 78 mil på en tank mot normalt 85-88 mil när jag kör på OKQ8 oljan..... blä! mvh Tobias | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har Jet egna tankbilar ?? som inte levererar till andra mackar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det måste vara något lokalt problem isåfall. Jag har alternerat Jet, Preem och Tanka nu under ca 1 års tid och aldrig märkt någon prestandaskillnad elller för den delen märkt någon förbrukningsskillnad. Länk |
|
|
Tankar på Jet och Preem sen länge. Ungefär lika mycket från vardera. Ingen som helst skillnad... Bilen drar exakt desamma... |
|
| Jag har också tankat diesel på olika ställen i Sverige och inte märkt någon skillnad i förbrukning så länge körcykeln hålls någorlunda konstant. Som sagts tidigare beror det nog på en lokal variation för just den macken. | |
| Ok, måste varit ngn dålig tank just här i Solna då... | |
| Dock tyckte jag att jag såg liknande tendenser förra vintern med preems acp | |
|
JET har inga egna raffinaderier så att deras bränsle skulle vara sämre är mycket, mycket tveksamt. ------- //Lövet |
|
| Jag upplevde också under den kalla vintern att Preems ACP inte var någon höjdare eftersom det gav ganska mycket vibrationer. Tankar numera EU diesel i Danmark och jag upplevde att den gick märkbart bättre efter det. Om Preem har egena rafinaredier (som Shells V-Power) eller om det är samma diesel skall jag låta vara osagt. | |
|
dieselfundering. preem har väl någon tillsats i sin diesel? tillsatser i diesel är väl bannlysta av BMW? nån som vet? |
|
|
Precis som all annan diesel i Sverige har Preem 5% Biodiesel inblandat. Sen påstår Preem i reklamen att ACP har ytterligare additiv som skall verka rengörande för motorn. Det står på tanklocket på BMW dieslar (och även Audi mfl) att Biodiesel inte får användas, det svar jag fick från BMW när jag påpekade detta är att 5% inblandning inte påverkar livslängden på motorn så det är alltså helt OK. Problemet uppkommer på andra marknader där det är möjligt att tanka 50-100% biodiesel. |
|
|
När jag tankade på en ARAL station i närheten av Puttgarten i somras så stod det att dieseln kunde innehålla upp till 7% biodiesel. Kan inte tänka mig att det skulle ses med blida ögon i Tyskland av t.ex. BMW. Kan ni tänka er alla former av stämningar osv. om det började rasa motorer på löpande band pga. för lite hög halt av biodiesel?! Mvh/ Niclas |
|
|
ACP är bara en tillsats på 2 dl per 500 liter diesel i stil med de olika tillsatserna man kan köpa inne på mackarna för hutlösa summor. Statoil har en i princip identisk tillsats i deras diesel som kallas Power. Att ACPn någonsin skulle orsaka någon som helst komplikation i en bil är så gott som omöjligt, däremot blandar många ihop ACP med de olika biodiesel inblandningarna som ibland kan orsaka lite trubbel. Fast en skillnad på 7 mil på en tank är i mina ögon alldeles för liten för att ens börja misstänka något med bränslet på macken. Men om nu det faktiskt skulle vara så är det iaf inte Jet som ska få skulden för det. Mest troliga är antingen kontaminering i tankbilen vid lastningen eller kontaminering vid lossningen till macken. Men då skillnaden är så minimal verkar det inte särskilt troligt det heller, får du brukar det snarare bli motorstopp direkt på vägen ut ur macken då man inte vanligtvis kör ut till en mack och skvätter i litegrann i en nästan full cistern... |
|
|
Tankar väldigt ofta (läs nästan alltid när jag är hemma) på JET i Solna/Västra skogen och har aldrig märkt skillnad jämfört med andra mackar. //amullo |
|
|
Amullo: Skumt just den macken som jag tankade på och fick "problem".... kanske var ngt tillfälligt.. vem vet |
|
|
Jag hade precis samma problem för något år sedan. Jag tankade på en lokal JET-mack och efter det gick bilen skitdåligt. Kändes som ett helt gäng av mina hästkrafter var borta emellanåt. Jag läste på om bensinkvalitet och hörde av mig till JET och frågade vad de hade i tankarna där jag tankat. De svarade att de gjorde regelbundna kontroller av kvalitén men jag stod på mig och begärde protokoll ifrån senaste testet osv. JET svarade också att de säljer precis samma bensin som Preem och Shell eftersom den kommer från samma depåer. Efter någon vecka när problemet blev mer och mer jobbigt läste jag ut felkoderna från bilen och det visade sig att den ena kamaxelgivaren hade lagt av. Det hela hade ingenting med tankbesöket på JET att göra men det var ändå min första misstanke. Så är det väl när man säljer någonting till budget-pris; folk blir misstänksamma. |
|
|
Frågeställningen om olika egenskaper på bränslet på olika mackar är rätt vanlig. Många tror nog verkligen att det kommer från olika ställen, att var och en har egna raffinaderier och egna bilar hela vägen ut osv. Det hade inte varit realistiskt att t.ex köra med enskilda transporter från Scanraff långt upp i Norrland osv. Givetvis finns det depåer mera lokalt där alla hämtar osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.