|
|
|
|---|---|
|
Jag är i val av nyare bil och har snöatin på 320d och undrar nu om det är någon som har ägt eller kört båda modellerna. Är det stor skillnad på bränsleåtgång har ni mätt er bil? Är den nyare märk bart starkare? Den gamla är några hundra dyrare i skatt är det någott anat som skiljer dom åt som man inte ser i annonserna? | |
|
Har du jämför förbrukningsiffror? skulle kunna gissa på att 177 är en smula snålare Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så |
|
|
Jo jag har läst men jag vill veta vad det skiljer i praktiken då det sällan är samma. Tanken är den ska jag låna upp till den nyare modellen eller duger den gammla motorn? |
|
|
I 9 fall av 10 förfinad motorstyrning Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så |
|
|
Jag har en fd kollega som haft manuell 320d 163hk i 3år. Han snittade ca 0.60-0,63L/mil på ungefär samma körcykel där jag (har 177hk) låg på 0,57-0,61L/mil. Jämförelsen är inte perfekt då han har 17-tum och jag 18-tums hjul men det ger en liten fingervisning mellan dem, men några 0,49L/mil blandat som 177hk utlovar är inget annat än ren utopi. Så det är således inga större skillnader IRL mellan dem vad gäller förbrukning, åtminstone vad gäller motorväg/landsväg som jag mestadels kör. Fördelen med 177hk är att du får start/stopp (bra vid stadskörning), ca 1500kr lägre årskatt och ett aningen bättre bottenvrid. Skillnaden i bottenvrid märks främst vid acceleration ut ur korsningar där man kan ligga kvar på 3:an med 177hk istället för att gå ned på 2:an. Skulle gissa på att 177hk blir mer eftertraktad framöver pga de små miljö-gadgets (start-stopp och brake energy regeneration), den ligger alltså lite mer i tiden. |
|
|
Tack för bra svar. Men jag är då fortfarande inte bestämd det lutar till att ta ett större lån till den nyare modellen |
|
| Jag var och provkörde en 163hk modell, (1serie) tyckte den kändes trött och tråkig helt utan karaktär, mor mins 118d-08 kändes kvickare. Sen provkörde jag en 120d 177hk och ja de va just den som valet sedan föll på, antingen va det något fel på den första eller så va de helt enkelt så 163hk känns! Jag tyckte iaf att de va värt att låna lite till för att få dom där små extra sakerna:) lycka till:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.