AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.910

Hur vrid klarar automatlådan i en 530 D -09?

Sida 2 av 2
Även när felkoder rensas med BMW DIS (original dessutom) så kan åf med en likadan utrustning se att ECU manipulerats. De ser att det lagts in annan mappning, att original lästs över. Jag vet BMW som trimmats, fått original fil återlagd i ECU och samtliga koder rensade av BMW DIS men där åf mycket klart såg att bilens ECU manipulerats. Resultat = BMW la in kommentar i sitt system så bilen spärrades från garantiåtagande när det gäller motor och drivlina. Alltså, oavsett vad du rensar med så lär de se att den varit manipulerad. Observera att detta gäller när man läst in ny mappningsfil i ECU. Vad som sker när man t ex använt box som enbart skjuter felkoder och där koder rensats men där ECU ej programmerats om vet jag ej.
Allroad: Det kan mycket väl vara så att ECU:n har ett separat permanent, icke raderbart, minne där en hash av alla uppdateringar lagras för att vid eventuella problem kunna gå tillbaka och kontrollera vilka uppdateringar som gjorts innan en ny utförs.
Is
27
Isak50
BMW 530 xd LCI -07
Hogan: Blev bilen verkligen snabbare än 535d gt? Denna bli gör ju 0-100 på ca 6,1 sek. enligt fabriksuppgift.

Jag är själv sugen på att optimera min 530 xd. Är det samma låda i min bil (-07 facelift) som i din -09? Dvs max 700 nm?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.