AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.911

Hur vrid klarar automatlådan i en 530 D -09?

Sida 1 av 2
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Har just införskaffat en 530XD Touring -09 och den känns inte vassare än min 325D -09 - konstigt nog. Så jag funderar allvarligt på att göra något åt saken men vill inte riskera växellådan. KCR ger t.ex 575 nm vilket lådan gissningsvis borde hålla för - men hur mycket "tål" den?

Och - så till den eviga frågan. Vilken metod och tillverkare skall man välja? Jag tror iofs att de 270 Hk man skall få med KCR räcker. Helst vill jag välja en metod som är enkel att återställa till original - utan språr. Tacksam för alla förslag.

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hur mkt den klarar tror jag ligger kring 650nm.
Jag skulle föreslå ngn form av mappning som ger dig ett mer lpngsiktigt resultat eftersom det ej lurar systemet på samma extrema sätt som en KCR box gör.
Dessutom kan de flesta företag som erbjuder mappning idag också erbjuda en handenhet som möjliggör att du kan byta tillbaka till orginal när som och också radera felkoder. Ett företag som många förespråkar här inne på AP är Vtech (www.vtech.se)

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Villurski
Lådan är samma som i din gamla 325d (om båda var manuella) och är specad nför 530nm. Sen håller den säkert för 575nm om man inte hetskör. Vad jag har läst hittills på forumet så kan felkoder som "nollas" ändå tas fram om man letar i loggar, vet inte om detta stämmer och när detta görs av BMW (kanske vid motorras på garantibilar?).
Felkoder uppstår vad jag förstått oundvikligen när motorn "överpresterar" oavsett box/mappning.
Jag ska använda v-tech då de kan ta fram precis den effekten man vill ha, jag tänkte ta 250hk och 530nm. En lagom feg mappning :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Fegis;)
Visa användare
153
hogan
Tack för svar. Min är en automatlåda och jag har tänkt mig att få ner förbrukningen i första hand. Effektökningen har jag inget emot så klart. Har kontaktat Vtech och väntar på svar.

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
Automataren på din bil är specad för 700 nm så vässa på du bara, samma som i x35d. Spår får du oavsett hur du gör men en ommappning ger kanske mer rejäla spår än en box. Motor och filter tycker dock säkert bättre om en mappning.
Visa användare
153
hogan
Hmmm.... Fått rekommendation om Vtech steg 2 som vid oförändrad körning (ganska lugnt) skall få ner förbrukningen. Då hoppar vridet upp till 650 Nm. Det torde funka.....
Ta minskning av förbrukningen med en nypa salt. Du får lite hjälp genom att vridet ökar och den håller växlarna på lägre varv men samtidigt vill du nog gasa lite mer efter åtgärden. BMW kommer se att du justerat den även om du återställer till original.
Visa användare
153
hogan
F-n - jag trodde att man kunde trimma så det inte syns.... får kanske tänka om...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle lägga mig på en lägre trimnivå - främst för att behålla lite marginaler på motor, låda och inte minst partikelfilter.

Å andra sidan så kan Vtech ta bort partikelfiltret och med xDrive så är fästet från stillastående grymt!

Glöm bara inte att byta olja och filter på automatlådan runt 10.000 mil.

Mvh
Visa användare
153
hogan
Det kommer att bli Vtech steg 2 och så får man med ett Eco-trim också. Har för mig att det ger 10-15 hk extra - men skall alltså minska förbrukningen. Men innan jag laddar in trimmet i bilen, skall den in på BMW för lite felsökning (tycker den drar för mycket diesel samt att räknaren för bränsleförbrukningen nollar sig spontant lite då och då). Sen är det aldrig fel att få en koll på en bil som man nyss köpt och har nybilsgaranti kvar.
Visa användare
153
hogan
Bilen tillbaka från BMW. Inga felkoder - enda felet de hittade var att det var för dålig kräm i batteriet...
Så det bästa med den kontrollen var att jag fick en BMW 535 D Grand Turismo som lånebil. Den bilen var det klös i vill jag lova - men pinsamt litet bagageutrymme för den stora kärran.

I morgon åker trimmet in (förhoppningsvis). :-)
Visa användare
153
hogan
Ohmygod.. In åkte Vtech steg två efter lite jox. Det blev en jäkla skillnad. Det trodde jag aldrig - att det skulle vara sån enorm skillnad. Jag hade ju tillfälligt tillgång till en 535 D GT igår - men den förefaller nästa lusig i jämförelse med min 530. Tror knappt det är sant. Längtar plötsligt till Tyskland....
Verdi
Hur f-n får man en 535d GT som lånebil? Jag brukar få 118d, 320d osv... Är det på nåt sätt kopplat till vilken bil man har själv? Eller är Novation bara tråkiga? :)
Visa användare
153
hogan
I mitt fall bad jag om en 5-serie Touring av den nya modellen - men de hade ingen inne. Då fick jag "tyvärr" nöja mig med en GT. Livet är tufft ibland - men jag fick lida igenom dagen. ;-)
Annars vet jag inte hur de resonerar - om man har en 5-serie innan bör man ju få en likvärdig bil när det gäller ett garantiåtagande (tycker jag). Hade iofs varit nöjd med en 3-serie också.
Ni
12
Nivea
530 D E-61
850 E-31
hogan, är du nöjd med trimningen?
Visa användare
153
hogan
Är det en kuggfråga? ;-). Jag har nog aldrig kört en bil där ryggen plötsligt klistras fast mot ryggstödet när man trycker på gasen, innan jag uppgraderade min bil förra veckan. Det blev plötsligt en helt annan bil - och den drar mindre bränsle dessutom.

Så, jo - man kan nog utan överdrift säga att jag är nöjd. :-)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Allroad....kan man inte få bort loggfiler med en "Bavarian Technic" kabel? Har nämligen en sådan och det var just därför jag köpte den också för den kunde radera ALLT så inga spår syns.
Lite nojjig nu för jag tänkte byta in min mot en annan bil och kommer behöva återställa till original.

"Riktiga män kör diesel"
Ni
12
Nivea
530 D E-61
850 E-31
Ingen kuggfråga :-) Har också V-tech steg 2 nu, har samma upplevelse som dig, mest imponerad är jag av det otroliga vridet.
Herr.Bayer: Varje gång som någon programvara uppdateras lämnas spår av det gamla. Nu vet jag inte vad det är för typ av loggfiler du syftar på men om det är några som klassificeras som viktiga av systemet finns risk att de inte går att radera utan tillgång till BMWs egna diagnosutrustning.
Ska du inte återställa ingreppet som gjorts i styrenheten?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Intressant läsning! Jag har funderingar på samma "lösning", fast kikar på att komplettera min sanmling med en 525d facelift 2007. Massage av V-tech kanske gör att min 645 får pensioneras?

/GF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.