AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.320

Tonkurva H/K-ljudet i E46

Jag roade mig med att mäta frekvensåtergivningen i bilen ikväll. Ganska taggigt, men bra utsträckning i basen.
Länk
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Såg inte så vackert ut tycker jag :) var det med ljudprossesorn på?
Det var med ljudprocessorn på, bas 0, diskant +4, fader och balans 0.

Mätpositionen var 10cm framför passagerarstolens nackstöd. Flyttar jag mikrofonen så flyttar de tvära variationerna i kurvan, men de stora dragen består.

Vad beror de tvära kasten på? Kamfiltereffekter från många nära reflekterande ytor?
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
ljudprossesorn jobbar ju satt du ska känna centrum av musiken där du sitter, det innebär ju att du får en helt annan kurva så fort du flyttar ut den från nackstödet.

men du verkar mer erfaren på området så jag kan nog inte bidra med några svar :p

har aldrig mätt några högtalare själv men jag har hållit på mkt med PA och kikat på kurvor från tillverkare och jag tycker det såg ut som en taskig gröt det där.

när man sitter där och slår på ljudprocessorn så tycker jag själv att det blir nästan förskräckligt mkt övre mellenregister. kör nästan alltid utan den :P
Kul med mätningar.
Visst lär det vara reflektionerna från nära hårda ytor som rufsar till det. Prova att göra närfältsmätningar från respektive högtalare och presentera dessa.

mvh/ Anders
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
jo visst kan man göra så, men det som är intressant är ju vilket ljud som når lyssnaren.

det är snarare intressant att göra en mätning utan processorn på tycker jag :P
LseBeemmer, jag var ute efter hur ljudet påverkas från högtalare till öra.

mvh/ Anders
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
ok, kan ju va roligt och veta.
Jag testade med ljudprocessorn av också. Det hade viss inverkan på tonkurvan, vilket jag inte trodde att den skulle, efterssom jag trodde att processorn bara jobbade med tidsförskjutning mellan kanalerna. I och för sig så kanske skillnaderna breodde på att interferenserna i kupén blev annorlunda, och inte på att tonkurvan från högtalarna faktiskt var annorlunda.

Kurvor för högtalare brukar presenteras utan rumspåverkan (uppmätta i ekofritt rum). Då blir de mycket rakare. Dessutom brukar tillverkare smootha dem för att det ska se rakt ut. :-)
Mäter man en bra högtalare på lyssningsplats i ett normalt vardagsrum så blir det minst lika taggigt som min mätning i bilen. I ett bra akustikbehandlat lyssningsrum ska det dock vara mycket rakare.
Kanske labbar lite till ikväll. :-)
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
sedär, då fick man lite kött på benen :P
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
gör det, alltid roligt o veta lite mer om sina grejor, en fråga bara. är det uppmätt i en sedan eller touring? lär ju få olika kurvor där också.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Har ingen koll på detta med ljud överhuvudtaget men är det mätt när du sitter i bilen eller inte, borde ju göra en viss skillnad kanske?!
Det är en sedan jag har och mäter i.
Det är med mig i bilen.
Adelson,
När du mätte, körde du båda kanalerna i mono? Om så får du dessutom nämnda kamfiltereffekt pga olika avstånd från vänster respektive höger högtalare.
Sen är det intressant hur det ser ut vid varierande ljudtryck vad gäller distorsion, kompression osv.

mvh/ Anders
Jag körde bara ena kanalen.
Ja varierande ljudtryck vore intressant. Ska vi gissa på kompression i basen vid högre ljudtryck? :-)
Dist ja. Vet inte om jag vill veta. Jag tror den är hög. :-)
Säkerligen storknar och distar basen vid lite ljudtryck. :-)
Fås bara tid så skall jag också mäta i min bil. Har bara HiFi prof så det måste bli en dag då man är på gott humör. :-)

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.