AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.268

Bagagelucka går ej öppna - säger att den är öppen

Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Jag har en 520i -01 där jag nyss fick problem med att bagageluckan inte går att öppna utan att stoppa i nyckeln i låset.
Låsmotorn reagerar inte på varken fjärr eller handtag.
Jag tog lös låsmotorn och kollade att motorn inte var kortsluten genom att mäta resistansen som inte var oändlig...
Jag noterar också att belysningen i bagaget inte lyser längre vilken den gjorde bara för någon dag sedan. Kollade även kabelhärvan vid genomföringen och där kan man inte se något kabelbrott. Allt ser väldigt bra ut där.
På instrumentbrädan indikeras att bagageluckan är öppen, men det är den inte. Den är tvärtom väldigt stängd :-)
Någon som har uppslag eller idéer på vad som kan vara tokigt?
Kan det vara fel på låsmotorn i alla fall?
Den mörka bagagebelysningen kan ju vara slump, men...
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Finns det någon styrenhet för centrallåset placerad någonstans där kabeln till låsmotorn hoppat ut, eller hur ser det ut?
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Problemet löst, var kabelbrott i alla fall.
Vart var kabelbrottet mer exakt?
Lite hjälp för felsökning kan vara: Om en lucka eller dörr indikeras öppen utan att vara öppen så är det brytaren till respektive enhet som ger signal för "öppet", eller som i detta fallet kablaget till brytaren.
Motorn till låsen är väldigt lågohmig, utan att vara kortsluten, men indikerar inte oändlig resistans, då är det avbrott...
Funktionen för innerbelysningen i bilen eller i skuffen kan vara lurig, den slocknar efter 16 min om man lämnar en lucka eller dörr öppen. I detta fallet var det säkert avbrott i kablaget även till lampan, dock sitter det en i luckan och en inne i skuffen, den inre borde kanske inte påverkas av kabelbrottet.

FP
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Bmw-lelle: Kabelbrottet var i "gummislangen" mellan bagaget och luckan. Ganska mitt i slangen. Jag hade kollat precis där kablarna går in i luckan för att där borde påfrestningen vara störst, men där såg allt bra ut.

Folke: Som jag minns det var lampan i skuffen också mörk, men jag kan minnas fel. Det var i alla fall 2st kablar som var av och efter lite lödning och krympslang fungerar allt igen som det var menat från början.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.