AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
712

Fel olja? Farligt?

Tjejen på macken råkade slänga till mig
fel olja till min 318is -95.
Fick halvsyntetisk olka istället för
helsyntetisk som det tydligen skall vara.
Hällde i en dunk och upptäckte först senare att oljan var fel. Är detta farligt för motorn eller kan jag köra på denna tills det är dags att fylla på?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kolla på kvalitetsbeteckningen vad det var för olja du fick.
Bytte du oxå oljefiltret i samband med detta byte är det absolut ingen fara..Kolla bara att du fick en olja med hög kvalite t.ex API SJ olja eller att det står ACEA A3 dvs högsta bensinmotorkraven enl den normen..den kan jämföras med den "gamla" normens CCMC G5..
Enligt mitt sätt och se det är det viktigast att byta olja+filter ofta än att absolut ha den "värsta" helsyntetoljan.Halvsyntet med en hög kvalitetklassificering är tillräckligt bra olja för dem flesta fallen.
Har man blyfot ända från det att motorn är kall(Icke att rekommendera iaf) och/eller turbomotor kan det vara motiverat med en bra helsyntet istället.Men behandlar man motorn/bilen som det är tänkt så är det ingen fara med annan olja.
Oljedisskutioner brukar ALLTID bli långa på detta forum,finns 100-tals experter.Men jag har iaf inte sett något slitage på t.ex kamaxlar när jag kommit över en E28 med fräsch axel och bytt olja + filter(ofta) på i ett fall 15000mils egen körning totalt...Värre med rostmasken kan jag säga.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Förresten en 528 E28 som jag hade till den rullat 25000mil uppkom inget slitage på kamaxeln vad jag kunde se iaf.Kamaxeln var inte bytt någon gång före det mao..
Däremot var karossen inte fräsch då :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl för all del oxå tillägga att på vintern vid köldknäppar mot -20--25grader är det bra att använda sig av en helsyntetolja iom att sådan olja oftast är tunnare o trycks snabbare upp till kritiska smörjställen då.
Jag använder motorvärmare så jag klarar mig alltid med min halvsyntet som sagt.
Och jag parkerar "aldrig" bilen länge utan motorvärmare när det blir svinkallt..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.