AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
30.887

Varför lossnar bromskivan bak?

Sida 4 av 4
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Skulle vilja påstå att navcentreringen endast behövs vid monteringen. Radiella krafter vid körning tas nästan uteslutande upp av friktionskrafter mellan nav-skiva samt skiva-fälg.
Angående den för grunda ursvarvningen i fälgen, känns det väl som att man skulle justerat den istället, men det andra funkar ju också även om man förlorar lite äntringsfas.
@Anders-72: Nu är Du väl ändå ute och cycklar?
Det är väl axeln (Navet) samt lagret som tar de radiella krafterna eller hur?
Även de axiella krafterna tas upp av lagret.
Vad skulle friktionen göra menar Du?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Anders72 har rätt i att det är friktionen mellan ytorna som håller fast hjulet. (Det är inte hjulbultarna i sig). Därför är det så viktigt med renlighet och att anliggningsytorna är "riktiga" (vilket inte alltid är fallet på billiga fälgar), samt givetvis rätt åtdragningsmoment.
Jag är trots detta mycket noga med att navcentreringen är rätt. För balansens skull och även för att centreringen kan hjälpa till vid en extrem situation.

Rätt åtdragningsmoment uppnås INTE om man drar allt som går med fälkorset (om du nu inte är alldeles väldigt ovanligt klen..?). En normalstark som tar i allt vad han kan med fälgkorset har dragit med på tok för högt moment.
Själv drar jag ganska löst med fälgkors och sedan går jag varvet runt och kollar med momentnyckel. Ofta har det hänt att jag dragit en aning för hårt med fälgorset trots att jag alltså i första steget tycker att jag anstränger mig att dra ganska löst!

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
har bredare fälgar bak så problem vid skifte blir det inte
@Ulf530: Förklara en gång för alla vad och hur friktionen gör att fälgen sitter fast?
Och är det verkligen inte hjulbultarna som håller fast hjulet?

Herre jisses,är ni inte riktiga på en fläck?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Centreringen behövs för att hjulet skall hamna i centriskt vid montering. När bultarna är dragna fyller navstyrningen ingen praktisk kraftupptagande funktion. Hjulet sitter ju fast även om man har fel (för stort) navhål på en fälg, men man får radialkast då fälgen inte hamnar i centrum. Utan navstyrning hänger hjulet ned något på bultarna. När man sedan drar bultarna så uppstår snabbt en friktionskraft mellan fälg och bromsskiva (och nav och skiva) som överstiger den radiella kraftkomposant som bultstyrningarna utövar radiellt på fälgen och som försöker putta den mot mitten så att säga. Radialkastet blir värre ju tjockare nav fälgen har. (Längre bultar)
Gällande lagren så tar de mycket riktigt upp tvärkrafter radiellt o axiellt samt moment (ej i rotationsriktningen då förstås)
Hepp, normalkraften överstiger inte friktionskraften vid fälgens anliggningsyta, Anders-72 har så rätt :-)
Förra vintern körde jag utan en centreringsring, lite finlir att centrera hjulet men det blev bra till slut.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hjulbultarna ger den axiella kraft som multiplicerat med friktionskoefficienten mellan nav-skiva-fälg, ger den friktionskraft som håller fälgen radiellt på plats. Bultarna tar även upp axiella yttre krafter. Så bultarna är förstås nödvändiga ;)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Herre jisses Alex84, det är nog läge för dig att bedriva lite självstudier. Det är mycket enkla och grundläckande kunskaper som du säker kan hitta genom att googla en kort stund.
Sedan får du gärna återkomma och be om ursäkt för att du påstår att vi andra inte är riktiga på en fläck...

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Såg nu att jag skrev lite tokigt i mitt inlägg så bortse från det.

Den kraft som åtgår för att få ett skruvförbands ytor att glida mot varandra måste alltid överstiga de krafter som normalt verkar på skruvförbandet. Uppfylls detta kan vi betrakta nav och fälg som en helhet och centreringen tar inte upp några krafter när det väl är åtdraget.

mvh/ Anders
Låt mej klargöra en sak vetenskapligt här...
En bults kraft är den som löper axiellt med bulten eller hur?
En bult testas inte radiellt utan axiellt med dragprov!

Därav och endast därför fyller navet den funktionen att centrera samt motstå de radiella krafterna,för bultarna står för den axiella belastingen.

Vill Ni motbevisa mej så lägg fram hållfasthetsdatan för de radiella krafterna på hjulbultarna.
Länk
Om det vore som du skriver Alex84 skulle centreringsringar av plast inte fungera, de skulle manglas ut och bokstavligen försvinna. Jag skulle inte kunna köra med fälgar som har för stort centrumhål (se tidigare inlägg).

Navcentrum centrerar fälgen vid montering. Efter åtdragning gör friktionen mellan fälg och skiva/trumma att inga krafter längre når centreringen.

mvh/ Anders
Kan någon räkna ut med vilken kraft hjulbultarna anspänner fälgen? Jag tror det hela blir uppenbart om vi får reda på vilken stort tryck det är frågan om.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vi har inte sagt att bultarna tar radiell last. Bultarnas axiella kraft ger den friktionskraft som håller skiva och fälg på plats radiellt. Navhålet centrerar bara vid montering.
Det är en jäkla massa faktorer och en radda formler för att beräkna ett skruvförband och spridningen är stor beroende på ytbehandling, smörjning o.s.v. Men jag kan hänvisa till ett beräkningsexempel ur en ANS-katalog där en M10 8.8-skruv som monteras med 47Nm ger klämkraften 37,1kN d.v.s. 3,7 ton. Ponera att en M12x1.5 lågt räknat skulle ge runt 60 kN. Det innebär att fälgen kläms mot bromsskivan med 30 tons kraft. (troligen är det högre) Om ytorna är rena torra och obehandlade kan vi gissa att friktionskoefficienten är runt 0,14 ca. Det innebär att inga radiella krafter når navcentrumet förrän vi belastat hjulet med ca 4,2 ton. Om vi skulle låta navcentrumet ta hela radiallasten på 4,2 ton (ingen friktion mellan skiva o fälg): Ponera att projicerad mantelyta i navet är 72x5 (navdia*styrningens längd) = 360mm² skulle yttrycket ligga på ca 117MPa (N/mm²). Börjar då kännas ansträngt för gjuten aluminium och definitivt för plastnavringar. Och som AKN har bevisat går det utmärkt att köra utan navstyrning om man bara lyckas centrera fälgen vid montering. Räcker det inte med både teoretisk och praktisk bevisning i målet?? ;)
Bra förklarat,

Någon som minns denna typ av fälg: Länk ;-)

mvh/ Anders
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
AKN tror att bland annat VW bubblan hade sådana och det är en j..... skillnad på en bil som man på sin höjd kör i 120 än en som är byggd för den dubbla hastigheten
På den tiden hade man SKIT däck också
Har provat gamla amerikanare med original hjul det är riktigt spännande att åka fort med en sådan inte alls som med en nyare BMW

Allt var inte bättre förr

Ha deT
Ja det är VW fälgar. Centrering på bultarna (sisådär) men principen är densamma, bara axiellt drag på bultarna.

Minns dessa från när man var grabb. Farsan (och jag) byttte däcken själv. Ur med luften , jag passar in hjulet bakom bakhjulet och far backar - däcket släpper. Hederliga däckjärn till att kränga av däcket och på med ett nytt. :-)

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.