AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
30.886

Varför lossnar bromskivan bak?

Sida 3 av 4
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack Alex84, som vågar vara mera generell än jag, vi är helt överens

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ingen orsak Ulf530 :)
Kan tillägga att jag lärt mej läxan den låååånga vägen ;)
Fälgkors och mycket manlighet var standard tills jag lärde mej läxan!
Förekom även mutterdragare tyvärr.

Många tillverkare varnar för skeva bromskivor mm till fäöljd utav för hårt åtdragningsmoment.
Även hjul som lossnar pga deformerade bult-säten tillhör mera vanliga orsaker än man tror ute i trafiken ( helt enl de däck-krängare jag har kontakt med ).

Ett momentskaft från Biltema samt rena hjulbultar/fälgar/nav etc är prisvärt om inte livsnödvändigt.

Passar även på att motionera bromsoken samt rengöra klossarna vid hjulskifte sommardäck vs vinterdäck varje gång.
Gör man det så har man snart sparat in kostnaden för momentskaftet ;)
Är av dem gamla stammen så fälgkors drar jag med.
Sen muttermaskiner med moment som stämmer finns knappt och då kostar dom, tro inte att en biltema maskin drar med samma moment varje gång ??
Men problemet är nog inte åtdragningen av bultar denna gång ?
Måsta vara något annat som spökar ?

Men jag är mest nyfiken på om bromsskivan som lossnar ?????
Skriv gärna när du löst probemet !
ang. muttermaskiner så brukar man väl använda momentstavar
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jula har också bra momentstavar.
@redpower: Menar inte en mutterdragare från Biltema utan ett momentskaft !
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Har man bara koll på sin mutterdragare hur hårt den drar så är det inga problem att använda dem. Dock kan man ju skaffa en momentstav för o va på säkra sidan. Jag har då aldrig dragit sönder varken fälg eller bult.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
TheMan; du må (kanske?) ha en unik koll på momentet med din mutterdragare.
Det jag och flera med mig reagerade på var ditt allmänna råd:
"-se till o dra dem ordentligt med en mutterdragare".

Jag skrev mitt inlägg för jag menar att man inte ska följa ett sådant råd.

Att du har haft turen att (kanske?) inte skada vare sig fälg eller bult beror i så fall enligt mig på att du ännu inte har hunnit med att dra tillräckligt många gånger, för det är bara en tidsfråga.
Och hur kan du veta att du inte skadat fälgar eller bultar? Har du låtit göra en materialanalys?
Om du har sträckt bultarna pga för högt åtdragningsmoment kanske det inte visar sig förrän vid ett olyckstillbud, eller vid kurvtagning och gupp i kombination med 200 km/h då dina (kanske?) sträckta bultar helt plötsligt smäller av på en tiondels sekund.
I så fall kommer det att göra ont...
(Själv valde jag, pga mina tidigare erfarenheter, att omedlebart byta till nya bultar sedan min BMW-verkstad hade dragit med för högt moment!)

Som generellt råd är nog rätt åtdragningsmoment att föredra framför "-se till o dra dem ordentligt med en mutterdragare",
eller?

Ulf530: Sannolikheten för att alla fem bultar skulle gå av samtidigt tordes vara minimal oavsett användande av mutterdragare eller ej.
Att inte rengöra anliggningsytan till 100% kan ge belastning på bultarna vilket i så fall borde vara minst lika farligt.

Sen har jag fått höra av en kunnig inom materialanalys att det går att återställa sträckta bultar, som förlorat sin elasticitet, genom att hetta upp dem, precis som man kan göra med en bricka.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Chris87: Sannolikheten är tvärtom väldigt hög. Sannolikt är alla fem bultar sträckta, men även om de inte skulle vara det..
Om en bult smäller av så ökar belastningen dramatiskt på nästa/närmaste bult (självklart eller hur?), det blir en ultrasnabb kedjereaktion och alla bultarna smäller av.
Vid 200 km/h, i sväng, och med en plötslig påkänning, så går det så snabbt (gissningsvis på mindre än en tiondels sekund..?) så att både du och jag i vart fall upplever det som att de alla går av samtidigt.
Jag talar av egen upplevd erfarenhet och jag har även varit ögonvittne mer än en gång. Och det kan göra riktigt ont!

Sen om du eller någon annan väljer att hellre försöka återställa egenskaperna hos sträckta bultar i stället för att köpa nya så är det helt ok för min del. Hoppas bara ni ser till att få det gjort, och att ert experiment blir lyckat, innan olyckan är framme... Själv föredrar jag fortfarande att köpa nya bultar.

Vikten av renlighet håller jag med om, liksom smörjning på rätt ställe. Det är alltid så självklart att det inte ens ska behöva påpekas.

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
OM det hade vart så lätt o dra sönder bultarna som du säger så skulle ju mina hjul ha ramlat av för länge sen. Har kört med mutterdragare nu i kanske 5 år på diverse bilar och aldrig haft nått problem med bristande bultar osv.

Då vill jag även påvisa att mina bilar går hårt så skulle de va så att bultarna var sträckta så hade dem med stor sannolikhet gått av.

Köpte faktist en ny dragare nu och då får man givetvis prova sig fram. drog man på 1:an så blev det för löst då man kunde efterdra dem ganska mycket med fälgkors så då kör man på 2:an så sitter den "lagom"

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det går alldeles utmärkt att värma bort härdtendenser i stål, men man bör beakta att hjulbultar är och ska vara härdade. D.v.s. de är troligen ugnshärdade till den nivå som framförallt kolhalten avgör och sedan anlöpta ner till rätt hårdhet genom exakt rätt ugnstemperatur och hålltid. Den som tror att man kan uppnå rätt anlöpningsförfarande med en gassvets hemma i garaget bör tänka om ;)
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
Problemet löst. Navet på bilen byggde 12mm medans infästningen på fälgen byggde 11,5mm. När ja skruva fast skivan och fälgen satt det bra men när jag körde va det lite luft mellan fälg och skiva. När fälgen vibbrera mot skivan släpte skruven och den fäljde med ut o la sig mot fälgen. Slipade ner navet på bilen 1mm och nu känns det perfekt. Frågan om varför det blev som det blev med specialbeställda fälgar kvarstår. Skivorna or orginal så dom är inte tunnare.

Tack för alla svar
DU hade alltså inte original fälgar ? Eller har du skrivit det tidigare i inlägget kanske ?
@Davido..
Mätte Du navet på motsvarande sida?
Jag menar,om Du slipar ner navet så minskar kontaktytan som skall centrera fälgen mot navet och belastningen ökar på den yta som kvarstår!

@Chris87: Den "Kunnige" inom materialanalys som Du refererar till borde (om han vore kunning) inte säga att bultarna kan återställas enl Ditt inlägg.
Om han vore "kunnig" så borde han rekommenderat att köpa nya !

Jag har en hel del kunskap själv inom materialläran, både från metallurgin inom stålbranschen samt den inom verkstadsbearbetning där jag framställer hårdmetall-skär med specialinriktning.

Att själv laborera med avspänningsglödningar samt avhärdningar och därefter härdning kommer inte påverkar utsträckningen av bulten,dvs längden.
Därtill kan tilläggas att stigningen på gängan är felaktig med med påföljd att gängorna inte synkar med varandra och brottet kan uppstå eller skärande gängor.

När bulten en gång härdades så var den färdigbearbetad innan härdning.
Den härdades genom uppvärmning både med Gas (Gasol) och anlöpningshärdning i olja samt ugn.
Problemet bilr om man försöker göra om proceduren då gängorna som redan har fel stigning även får högre brinell-tal pga godstjocklek,dvs blir för hårda gentemot bulten i övrigt.

Slutsats: inget man själv skall försöka göra,och det finns ingen anledning i det heller !

För de vetgiriga kommer här en länk som refererar till verktygsstål enbart.
Inom området härdning/anlöpning finns massor att läsa,och att själv börja laborerar är inget jag eller andra rekommenderar.
Så håll till godo...

Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hjullager? :P
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
Mätte båda och det va samma mått på båda sidor. Kände på andra sidan när ja lyfte och det hade släppt på andra sidan oxå. Nu är problemet iaf löst. Tog 1 mm bara så kontaktytan finns kvar
@Japmax: Näe om Du syftar på att hjullagret tar skada av för stor moment så gör det faktiskt inte det.
Momentet blir mot navet/bromsskivan/fälgen enbart.
Lagret sitter på axeln som navet sitter på och momentet från hjulet/hjulbultarna påverkar således inte lagret.

När det gäller krafter så påverkas navet-centrumet av de radiella krafterna och hjulbultarna av de axiella krafterna.

Dvs,kraften som trycker mot axeln är de radiella medans den kraft som påverkar längs med axel är de axiella.

Vid kurvtagning är de axiella krafterna som störst när hjulet påverkas av sidokrafter.
Vid gupp är de radiella krafterna som störst där navet-centrumet tar upp den kraften.

Är bulten sträckt så ökar risken för brott vid kurvtagning då belastningen är som störst axiellt.

Konan på bulten resp fälghålet är till för att centrera fälgen rätt i förhållande till navet.
Om konan deformeras innebär detta att det uppstår spänningar mellan hjulbulten/hjulbultarna och navet.

Eftersom navet inte ger med sej så är risken stor att bulten/bultarna inte sitter kvar eller så brister dom.

Likaså om navet är rostigt så är detta så att säga ur centrum och då skapar detta spänningar med fast i detta fallet så kan bultarna vara ok medans navet är felet.
Likväl så blir spänningarna stor för hjulbultarna då dessa förmodligen inte kan
centreras rätt i sin/sina konor i fälgen och dessa blir då deformerade.

Att bultar/fälgar samt naven skall vara rena och fria från rost är självklart men ofta ser man mycket rost på både fälgar,nav samt hjulbultar.

De äldre plåtfälgarna var mer förlåtande då dessa har en fjädrande funktion.
Dagen LM fälgar är stumma och kan således inte fjädra och därför måste ytorna vara befriade från smuts samt rost för att inte glapp mm skall uppstå.

Att fuska vid däckmontering är att leka med döden anser jag personligen,och använder man momentskaft/momenthylsor vid montering i kombination med rena fälgar,nav samt hjulbultar så lever man längre.
@Davido: Kolla djupet på resp fälg i navet oxå.
Det kan skilja fälgarna emellan,och då kommer problemet nästa gång Du behöver skifta mellan fram resp bak!

Mitt råd är om det skiljer mellan fälgarna är att byta/reklamera den/de fälgar som inte har djupet i navet.

Om navets längd på bilen är 12mm så bör djupet på fälgarnas nav vara minst 13mm! ( Räknat från bromskivan såklart )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.