|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Finns ett möjligt fel kvar då.. Fälgen har inte tillräcklig fas och bottnar mot centrumringen i navet ! Då sitter fälgen fast i navet men glappar mot bromsskivan. Detta bör inte vara möjligt då tjockleken på bromsskivan omöjliggör detta fenomen. Om bromsskivan gör detta istället så bör även däcket sitta löst när skivan lossnar! Sista faktorn kan vara att centrumet på navet är större mot fälgen så att fälgen fastnar för tidigt,men då borde däcket skeva när det är monterat. Om inget av ovanstående händer så är det någon som släpper på Dina bultar. |
|
| Då kommer osökt frågan är du politiker? | |
| Varför skulle jag vara politiker undrar jag ? | |
| Sorry menade Davido, det var ju några som fått hjulmuttrar lossade. | |
|
RE politiker Haha den var bra, men jag håller med...... |
|
| Hahahaha ;) | |
| absolut inte politiker. Har mätt från skivan och utåt och det bygger 12mm och navet på fälgen bygger strax över 11mm. Kan det va så att skivan och fälgen inte får kontakt till 100%? Kan den skivan skaka loss av fälgen??? Konstigt att det stämmer på höger sida | |
|
Håller centreringstappen samma diameter ända in mot skivan? Om skivan är för tunn vid bulthålen är det möjligt att den något grövre centeringen till skivan tittar fram och förhindrar fälgen från att bottna mot skivan. Av samma anledning kan förstås centreringstappen bottna i fälgen även om centeringen håller rätt diameter. jämför sida-sida. mvh/ Anders |
|
| Menar du att navet har utstick 12mm och fälgens nav är 11mm djup? | |
| precis, men hur kan det komma sig när det stämmer på andra sidan. Ja blir inte klok | |
| Kan skivan vara svarvad? | |
| skivan är helt ny. Min bror har exakt lika dan bil, årsmodell. Han köpte skivor, belägg och handromsbackar till oss båda och bytte. Det här hände även innan jag bytt skivor | |
| Kan tillägga att allt rost och ev skit är bortborstad med stålborste. | |
|
Återstår väl bara att kolla om fälgarna är exakt lika i alla mått runt bulthål o centreringar. Kan ju vara fabrikationsfel. |
|
| får sova på saken. Ska ut till en ja känner imorn som är mekaniker. Han får plocka skiten o titta | |
| Prova att skifta fälgar höger/vänster och se om felet också skiftar sida | |
|
Hur kan de va möjligt? Hur hårt drar du bultarna? och med vad? se till o dra dem ordentligt med en mutterdragare? Enda möjligheten jag kan se är isåfall att navet är för stort för navhålet? smörj navet med kopparpasta och sätt dit fälgen och dra åt ordentligt. |
|
| Mutterpicka utan momentdragare är väl ingen höjdare på hjulbultar? | |
|
Max 120Nm. Rek: 100-120Nm i moment. Plåtfälgar = 80-100Nm. Drar alltid mina LM i 120Nm inga problem what so ever... |
|
|
TheMan m fl, dra för allt i världen aluminiumfälgaran med rätt moment!!! Rätt moment som angivits av fälgtillverkaren som ju levererar fälg och bultar tillsammans (i undantagsfall rätt moment enligt biltillverkaren eller enligt företaget som sålt fälgarna). Jag skulle kunna skriva ut ett generellt och ungfärligt moment men undviker det erftersom det kan avvika litegrand mellan olika fälgtillverkare och beroende på typ/antal hjulbultar eller muttrar. Men OBS att momentet är ganska lågt, lägre än vad de flesta kan tänka sig! Om man har lite känsla för att skruva och att man provat några gånger med momentnyckel så lär man sig hur löst man ska dra med t ex fälgkors. På en Svenssonbil (där man sällan byter hjul/töjer bultarna) så är det inte så extremt noga, bara man har lärt sig att inte dra för hårt. Dra ALDRIG med muttersnurra (om den inte har ett exakt inställt och/eller reglerat moment, vilket de väl i princip aldrig har?). Min 30 åriga erfarenhet är att nästan alla gummiverkstäder drar med för högt moment, så även nästan alla serviceverkstäder/bilmekaniker. Nu senast på min auktoriserade BMW-verkstad så lossade man ett hjul och satte tillbaka det. Nästa gång jag skulle skifta till vinterhjul så upptäckte jag att detta enda hjul var draget med muttersnurra och så hårt (troligen med minst tredubbla momentet!!) så att jag förstörde både ett fälgkors och ett dragskaft innan jag fick loss bultarna. De andra tre hjulen gick dock finfint. Självklart köpte jag nya bultar till det enda hjulet eftersom de hade förstört bultarnas egenskaper. (Som jag tidigare sagt i annan tråd, pga av detta och annat så kommer jag aldrig mer att köpa bil eller serva hos min närmaste BMW auktoriserade.) Men detta har även hänt mig tidigare, på andra firmor. På tävlingsbilar försöker man alltid dra med momentnyckel och det är enbart för att undvika att dra för hårt. I de flesta fall drar man inte bultarna på ett tävlingshjul hårdare än på ett "Svensson-hjul"! Jag har varit med om att hjulbultarna har smullit av, enbart pga att de varit dragna för hårt för många gånger. Jag kan lova att det är inte roligt när det händer. Även fälgarna tar skada och det kan bli masor av andra problem för att man drar för hårt. Men jag har aldrig någonsin varit med om att ett hjul har lossnat när man dragit med rätt (lågt..) moment. Och då ska ni veta att jag varit med om rätt så avancerade resor och krascher... (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.