|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| Har ett konstigt problem. Har en 525 M-sport -03. För ett tag sen hörde jag att det slog nånstans där bak på bilen. Lyfte upp bilen och kände på däcket. Konstaterade då att något satt löst. Inte däcket utan bromsskivan. Fälgen liggger mot skivan men skivan lossnar lite. Skruven som centrerar skivan va lös. Skruvade fast allt och det vart bra men bara nån dag. Nu bytte jag skivor, belägg och backar igår. Kände att allt satt bra vilket det gjorde. Åkte och besiktade bilen idag och då satt däcket löst trodde gubben. Gick inte att spänna bultarna mer. Då såg han att skivan va lös men fälgen satt fast på skivan. Händer bara på vänster bak.Bultarna är kontrolerade, inte för långa. Fälgarna sitter klockrent utan centrumringar. | |
| Är det orginal BMW-fälgar på bilen? | |
|
Tog låsskruven ordentligt? Kanske har den gått gängpaj? Lite konstigt att ändå att skivan lossnar, den ska ju också hållas på plats av fälgen. Ligger det någon skit mellan skivan och navet? |
|
| Låter som en omöjlighet, skivan har väl inga gängor och fälgbultarna ska gå in i navet. | |
| Det är ace fälgar som är bestälda till min bil. Höger sida är det inga problem med. Har provat o sätta bultarna utan fälg och dom gängar som dom ska. Fattar noll. Kan det va så att fälgen inte möter skivan till 100%? Kan skivan skaka loss om det är en liten luftficka mellan skiva och fälg? | |
| Om du inte har Orginalfälgar och djupa försänkningar för bultkonan kan det tänkas att bultarna bottnar i gängan. Har du lyft upp hjulet och känt att det sitter fast medan skivan är lös? Som riku nämner bör det inte kunna ske. | |
| Omöjligt trodde jag oxå. Måste se för att förstå. Sjukt konstigt. ruckar man på fälgen så glappar det men det går inte att spänna bultarna mer. Bultarna är inte för långa eller för korta. det är kontrollerat. Varför är det bara på vänster det strular??? | |
|
Luft ficka är omöjligt om du inte är extremt klen Rengör allt som har en anläggningsyta mot fälg eller broms skiva du måste ha skit där misstänker att det sitter rost (eller annan skit ) mellan spindel och bromsskivan Annars kan det omöjligt släppa Ha deT |
|
| Fälgen rör sig ytterst lite när skivan lossnar men skruvar jag fast skivan med centreringsskruven så sitter fälgen bra men när jag kört ett tag släpper skivan lite | |
| thom525, kan skivan verkligen lossna om det finns en liten luftficka? Allt borde väl va rengjort efter byta av skivor mm | |
|
Skivan ska klämmas mellan nav o fälg, skruven ska bara hålla skivan på plats när man tar av hjulet. Prova att byta bult hö-vä. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fel hjulbultar eller förr stora hål i fälgen så konan går emot gänggången i navet innan konan ligger an i fälgen , kan också vara fel vinkel på bultens kona till fälgen ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| har precis bytt alla bultar. Köpte nya för att prova om det va problemet. | |
| Dom gamla bultarna va lite v-formade. Bytte till runda men felet kvarstår. Om det skulle va nått med bultarna hur kommer det sig att det bara händer på vänstra sidan. Tack för svar Hasso och alla ni andra | |
| Som Hasso säger, är det rätt vinkel? | |
|
Om bultarna är nya och bara använts en gång bör det synas på konans yta om stigningen är rätt. Med fälgen lös, stick in en bult i fälgen och se om konan tittar fram på baksidan av fälgen. mvh/ Anders |
|
|
Fick Du inte med Bultar tillhörande fälgarna när Du köpte dom ? Fälgar samt Bultar skall vara anpassade för varandra,dvs dom som är monterade original är avsedda för just original-fälgar till BMW. Vad Acer har för bultar vet jag inte,men när man köper fälgar så är det praxis att bultar medföljer pga dom är anpassade för fälgarna ! Sen skall det vara rent mellan bromsskiva-navet samt bromsskivan-fälgen och då menar jag rent utan rost,skit,grus mm. Testa att demontera fälgen/däcket och för in en av bultarna i hålet på fälgen. Kontrollera att inte konan på bulten kommer fram på baksidan,för då bottnar bulten i annat än fälgen. Testa sedan att skruva in bulten utan fälg för att se om bulten kan bottna helt utan att den tar stopp innan. |
|
| F..n Du hann först AKN ;) | |
|
Att bultarna lossar på vänster sida är inte så värst konstigt eftersom det har att göra med naturlagarna. Hjulet roterar åt samma håll som du lossar bultarna, dvs vänstervarv (moturs). Vet inte exakt hur det fungerar, men det är ofta så att bultarna på vänster sida sitter lösare än de på höger sida. Se till så att bultarna har rätt kona, vinkel och längd för dina fälgar och att du är noga med att rengöra alla anliggningsytor, både på fälgarna och bromsskivorna, innan du monterar dit fälgarna. Kanske inte vore helt fel att demontera skivan helt och rengöra navet från eventuell rost samt rengöra bromsskivans anliggningsyta mot navet så att det inte glappar någonstans. |
|
| Konan sticker inte ut. Bultarna går i ordentligt utan fälg. Bultarna är testade i fälgen och dom sticker ut lika mycket som orginalbultarna gör på orginalfälgarna. Chris87, bultarna lossnar inte utan skivan lossnar. Allt sitter bra när ja plockar ner sakerna och sedan skruvar ihop allt. Sitter klockrent på båda sidor men efter lite körning strular det på vänster sida. | |
| Ja som jag sa tidigare omöjligt att skivan lossnar utan att bultarna lossnar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.