AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.317

Tips för att eliminera " dödzonen " i styrningen?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Kom tänka på igår när jag körde min slit o släng Audi Coupe från 1990, att det finns noll spel eller väntetid innan rattutslag i mittenläget för en respons att komma, alltså väldigt känslig styrning även i mittenläget.

I bmw'n tar det fan ett tag att ta sig ur dödzonen för något ska hända... Tips på att eleminera detta?

- Har bytt de flesta bussningar till hårdare diton/m3-varianter. Krängsningshämmare och Dämpare splitt nytt från H&R... Leder och stag bytta.

- Jo toe = 0 är ett alternativ, dock är det inte så i audin trots den fina styrresponsen i mitten.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, om det finns en mutter inne i kupén som håller teleskåpstången(ratt axeln) så får du ta och kontrollera så att den sitter fast, det krävs att du tar bort några paneler först, sedan lär du se den..OM det nu finns en dylik, men det borde det väl göra..
Nästa steg är kanske att justera styrväxeln en smula..OBS! ta inte i för mycket, men det lär du iofs märka när du testkör, om du justerar för mycket så riskerar ju styrningen att fastna i ytterlägena pga att växeln slitits mindre där.

Har aldrig justerat/kontrollerat detta på en 3-serie, men det borde väl vara en liknande konstruktion på dessa som i andra äldre BMW´s?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske ska tillägga att man inte bör ta i för mycket när man drar åt muttern på teleskåpet, kan bli svårt(eller omöjligt) att justera rattpositionen i längdled efter ett dylikt tilltag...
Dra med känsla och kontrollera eftersom :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Detta låter intressant, med längdled menar du alltså djup? Har dock inte djupleds-justerande ratt om det skulle ha något med detta att göra.

Någon som provat detta på E36?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Teleskåp är en sak,teleskop en annan :D

BMW fûr allè
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Låter som framvagnen inte står rätt på nån av dina bilar, för normalt ska det vara tvärs om.

Var har du för toe ??

Om bilen är sänkt får du ju mera camber, och då kan man med fördel gå på toe 0 eller lite toeout.

På min tidigare E30 hade jag 3 grader camber och 3 mm total toeout, med grym styresponse, iaf för att köra bana, kanske lite för hysterisk på gatan.

På min nuvarande E36a har jag 2,5 grader camber och 1 mm total toeout, funkar hur fint som helst, jämfört med orginal är det som en ny bil att köra.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Isåkare, "Normalt ska det vara tvärs om" DU menar att E36an ska ha mindre "dödzon" än Audin? Ptja, Audin är inte jättenervös på vägen. Däremot.. när jag svängt max till vänster eller höger så funkar inte självcentreringen, ratten stannar i maxläget. Kanske den som är lurigt med den?

Toen på E36an just nu är ganska så säkert standarvärdena för mchassite, Bilen har dock helt nytt o lägre chassi från h&r. Stor skillnad i respons mellan toe 0 och toe out 1.0? Försöker väga för och nackdelar med att behöva passa den hela tiden, kommer användas på gatan/landsvägar mest.

Vilken är skruven som JAnne T pratar om, för det är ju inte fritt spel jag har i ratten som på gamla bilar, dock så styr inte bilen förrän en viss vinkel, ja ni förstår =)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Körde hem nyss, fan, är riktigt imponerad över styrresponsen från i princip spikrakt, 0 grader rattutslag i Audi Coupén, en milimeter och han svänger, fortfarande sjukt kursstabil dock och med bra spänst till självcentreringen.

Får börjamed toe 0 och se hur jag känner därifrån =)
Byte till M3 styrväxel snabbar upp styrningen en aning också, förutom mer toe-out (el. mindre toe-in hur man nu ser det) och mer camber som redan nämnts. Även caster påverkar styrningen, dock är det nog inget som går att justera på E36 originalchassi.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Det är den muttern som du kan se om du går in på den länkade sidan, OBS! det gäller ju bara E34/E32, men om jag tror rätt så ska det väl finnas en möjlighet att du också har en dylik mutter på din rattaxel.
Men jag VET inte säkert.

Innan du börjar meka med styrväxlar och stag och "whatever" så tycker jag att du borde kontrollera denna eventuellt existerande mutter :)

Nu skriver du visserligen att du inte har ett "fritt spel" som i gamla bilar, men kolla upp iaf..
Styrningen, i många fall, känns bättre om du har en dylik mutter och den går att dra åt en smula..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gå in på "Suspension and steering" på den länkade sidan och sedan till "Steering box adjustment" och läs..

Mvh Janne.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Cambern går att billigt justera genom att fila upp dom 3 hålen ovala, det finns nån cm i tornet innan fjäderskålen tar i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.