|
|
|
|---|---|
|
Gjorde en snabbsökning men kunde inte hitta nåt. Iaf, en bmw 528 96a. När man startar bilen så flåsar kupefläkten för fullt, det går ställa in hur varmt/kallt det ska vara men inte hur mkt den ska flåsa. Stannar jag sen och stänger av bilen, så fortsätter fläkten låta. Vet inte exakt hur länge men när jag sen kommer på morgonen så är fläkten tyst. Sätter ja sen i nyckeln å dörren och låser upp så börjar fläkten direkt att flåsa, utan att jag startat bilen. Någon som har nåt förslag? | |
| Det låter som att effektsteget som styr fläkten har gått sönder. Ett av de allra vanligaste felen på modellen. Finns ett mektips här på sidan hur du byter. (Kallas ofta felaktigt för "fläktmotstånd" då det tidigare var just motstånd som reglerade hastigheten) | |
|
Kan uppdatera att det inte blåser något alls, efter att jag stängt av bilen men att fläkten "låter" och snurrar ändå. tack för svar anders ska genast kolla. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den lilla fläkt som sitter i klimpanelen för att suga in kupeluft till termostaten i panelen styrs av sleepmodeläget dvs snurrar 16 minuter efter avstängningen och aktiveras vid dörröppning el upplåsning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vad tror du felet kan vara då hasso? samma som anders svar? För det är den fläkten du beskriver. | |
|
fast nu blev jag lite fundersam, gjorde en google sökning och det verkar som detta bara är en liten fläkt? Som sitter bakom panelen? Den här låter mkt! låter som om man hade maxflås på i bilen. Öppnar man motorrummet så låter det någonstans mellan filterna. Hörs även klart å tydligt när man står en bit från bilen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det kupefläkten som låter så får du nog byta effektmoståndet., men då borde det blåsa luft ur utblåsen också. Det är den enda fläkt som kan låta så pass i kupen, den andra är den som sitter framför kylaren som också kan blåsa efter avstängning en stund utan att det är nått fel. Den lilla fläkten i klimapanelen ska knappt höras , den kan dock gnissla i bland när det blir för mycket damm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Då är det troligen kupéfläkten som går och effektsteget som är boven. Spjällen stängs för kupéluften när du stänger av, så det kan vara orsaken till att det inte blåser trots att fläkten går. | |
|
Exakt. Med fungerande system, dvs ingen fläkt som fortsätter snurra när man stänger av så hör man tydligt när spjällmotorerna stänger alla utsläppen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.