|
|
|
|---|---|
|
Tja. Det händer emellanåt att när jag tex stannar vid stop eller ett rödljus så känner jag en doft av bränt möjligtvis bränd olja inne i kupen. När jag kör iväg igen så försvinner det. Ibland när jag stannar och går ut från bilen så känner jag doften utanför med. Nånting säger mig att ventilkåpspackningen läcker ut olja och det är den som luktar. I vintras råkade jag ut för frusen vv och bytte ventilkåpspackningen då. Kollade i haynes rep hanbok och enligt den skulle bultarna dras till 10nm och jag kan tänka mig att jag drog dem fan så mkt mer. Kan det va så att jag hade sönder packningen genom att dra dem för hårt? Tycker ju att det här fenomenet borde uppstått tidigare i så fall | |
|
Hej, om du drar åt ventilkåpan för hårt så bågnar denna, vilket medför läckage. /H |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter ju distanser runt skruven som förhindrar att man drar åt för hårt dvs det går inte att dra längre när distansen stoppar, det enda som kan hända är att gängen ger sig eller att skruven går av. Däremot får man inte glömma att lägga silikon på det ställen som ska ha det för att täta optimalt, sedan är ju kåpan av plast och kan slå sig också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Sätt på en till bricka på skruven så kan du dra åt liter mer, funka för mig :-) Annars är nog till att lyfta kåpan och använda tätningsmassa.......! |
|
| Mhm okej. Är det någon som har tips på tätningsmassa? Och vart ska man täta extra? | |
|
Om den läcker bör du se att det fuktar någonstans, bara att gå ut och kolla. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.