AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.816

Automat vs manuell E39:a

Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Vänner,
Om man ska köpa en Bmw 525 (E39) från 2003, ska man då välja automat eller manuell växellåda? Hur är kvalitén på automatlådorna från den tiden, det har skett en rasande utveckling om man jämför med dagens lådor.

//F

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Beror på vad du prioriterar..

Vill du ha maximal komfort så gäller en vagn med automat.
Vill du ha full kontroll i din körning så väljer du manuell låda.
Detta är vad jag anser..

Vad gäller "ras" och dylikt så är grundregeln att en automat blir dyrare än en manuell låda att laga(om du nu inte hittar en frisk aut snorbilligt på någon skrot el. dyl.).
Vad som håller längst beror på så mycket att jag inte orkar skriva det ;) , har inte hört att vare sig automaten eller den manuella rasar speciellt ofta iaf.

Men generellt(här också) så det man har hört så är det mer inlägg om automatproblem än manuella..
För den delen så är det inte alltid "ras" som gäller för automatarna utan snarare lite "småproblem" som dyker upp oftare än med man. låda.

Men kolla gärna i "sök inlägg" här på forumet och läs det du "kommer över" om t.ex. automatarna till just din blivande vagn..

Lycka till!

Mvh Janne.
Sedan är det enligt mig en enormt stor skillnad på D och S läget i E39 automaterna. Varje fall i min gamla 530 iA 2001 samt i min nuvarande 540 iA 2003.

D är någon sorts ekonomi/komfort läge där det blir en del lag, förjdröjning mellan gas och motorreaktion. Visst fungerar bilen bra i detta läget också och bensinförbrukningen blir bättre. Men man nyttjar ju inte riktigt kraften från de stora motorerna och det blir inte optimal kontakt med motorn.

S läget däremot har varit helt suveränt bra i dessa båda bilarna! Avsevärt bättre direkt respons och bilen byter karaktär helt.

Provkör själv men glöm för guds skulle inte bort att prova S läget. ;-)
En vanlig E39 är en skön glidare som gör sig bäst med automat enligt mig.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
beror ju på vad du vill ha för känsla över bilen :)
manuel = mer sport och känsla (roligare)
beror väl på lite vad man är för typ av person
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Instämmer med de som håller på automat, det är så jäkla soft att glida runt men vill man byta karaktär så petar man i S-läget så blir det lite roligare. :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Låter som en sen e39:a är värsta antikobjektet enligt dig :)
Men visst har det hänt lite på senare år,men tycker mest det handlar om dom allra nyaste är något snabbare, och att vissa fått lite mer växlar. Annars har inte jag upplevt någon större skillnad..
Om jag inte förstått fel så kom nya lådor där runt facelift åren?
Tycker iaf automatlådorna är riktigt sköna, växlar hur mjukt och fint som helst.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska väl tillägga att jag menar rent känslomässigt...vad som hänt i konstruktioner mm låter jag vara osagt.
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Tack alla för bra svar!
Provkörde en E39, 525, från 2003 i söndags. Riktigt skön bil och automatlådan blir en vinnare. Får se om jag slår till eller velar mig vidare mot en E61 med samma motor och låda. Den känns trots allt lite mer uppdaterad.

/F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.