AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.510

Bästa RFT-däcken?

Verdi
Mina RFT-däck håller på att slitas ut och jag funderar nu på vad jag ska köpa istället.

Kollade lite på däckonline och de billigaste för mig verkar vara Continental Sportcontact 2.

Jag betalar dock gärna lite extra om det finns andra som är avsevärt bättre.

Eller ska man köpa vanliga däck och hoppas på det bästa? Så har jag löst vinterdäcksfrågan men på sommaren händer det ju att man tar lite längre turer neråt Europa och då vill man ju absolut inte få punktering...
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Köp vanliga däck, provkörde bilar o kände på de dåliga Rft däcken.

Snacka om skitdäck, hämtade ut min bil i fredags o vilken tur att det satt vanliga Conti däck går som en dröm
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Jag har ¨nya¨ Bridgestone RFT 18´tillverkade 2009 och upplever dessa som betydligt bättre än de gamla Bridgestone RFT 17´ 2006, både i komfort och ljud trots lägre profil. Tror utvecklingen går framåt på RFT så ju nyare ju bättre. Har tyvärr ej erfarenhet av andra märken rörande RFT. Kan mycket väl vara så att ej RFT upplevs som bättre i dessa avseenden men jag orkar inte med att söla med ev däckbyte vid vägkanten. Är nöjd! Mvh
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Mitt råd är absolut att köpa vanliga däck av god kvalitet (ej RFT).
Visst har en del RFT-däck blivit lite bättre men skillnaden mot "riktiga" är fortfarande väldigt stor.

Om du är rädd för punktering och/eller om du vill känna full trygghet vid långresor så lägg i en punkalagning på burk (ja de fungerar faktiskt..!) och en liten 12V kompressor. Så har jag gjort.

Men ärligt talat, när fick vi senast en punktering?

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det bästa är att göra som du ulf530, Ett rft däck väger mycket mer än ett
vanligt däck och den fjädrande vikten ska vara så låg som möjligt.

mvh stefan
So
104
Soundguy
2011 E92 335i DKG M-sport
Ulf530:
Jag fick faktiskt punktering på min 325i E90 3 dagar ett par dagar efter jag köpt den. Jag hade just lagt på mina 19" med vanliga däck, hade en inköpslista där skum på burk fanns med men ännu inte hunnit köpa...för hur ofta får man punktering?....tänkte jag. Jo kan hända närsomhelst på en enslig väg ute i roslagen är svaret på det! Då önskade jag att jag inte hade bytt till vanliga däck. Fick sitta i ett par timmar innan en bärgare kom.

Så mitt råd till andra är att byt RTF:en, dom original 17" som satt på min bullrade och kändes mer än vad mina vanliga 19" gjorde, men åk inte iväg från däckshandlaren utan en burk eller två med reparationsskum!

/Thomas
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Thomas:
Med största sannolikhet så råkade du, på den ensliga vägen långt ut i Roslagen, köra på något som gav punktering eller så var det något fel i arbetet eller materialet på de nya hjulen. Annars blir det inte punktering.

Men vi måste också vara medvetna om att extremt låg däckprofil och ökad fälgbredd i kombination med dålig väg innebär MYCKET högre risk för punktering.

Sen är det ju så som du själv beskriver; du valde att först lägga på 19" hjulen i stället för att först köpa en burk med reparationsskum. Följden av din prioritering blev att du tvingades ta en bärgning och du tvingades sitta och vänta i ett par timmar. Jag förmodar att det är lätt att i efterhand konstatera att du kanske borde ha prioriterat annorlunda..(?)

Själv kan jag bara konstatera att vad gäller vanlig trafik så har jag inte haft en enda punktering på minst 80 000 mil (jag har lite dåligt minne, så det skulle nog kunna vara uppemot 150 000 mil utan punktering).
Motorsport och liknande aktiviteter oräknat, för där har man ju fått ett antal punkteringar.. Å andra sidan sett så finns det ju ingen inom motorsport som skulle få för sig tanken att köra på RFT...

Thomas, du o jag är helt överens, byt bort RFT

So
104
Soundguy
Ulf530:
Du har så rätt så. Man gör dumma prioriteringar ibland. Men man lär sig av misstagen...synd bara att dom är så trista! Jag menar bara att skit händer då och då.
Och visst var det nåt jag körde på....en ganska rejält vass sten som stack upp i grusvägen. Den skar upp däcket så pass att det inte gick att laga på plats, så kanske det inte hade spelat nån roll om jag hunnit köpa burken.
Tur i oturen så behövde jag inte betala nåt för bärgningen då BMW assist tog hand om det. Men lite småtråkigt var det ju att komma tillbaka till sommarstugan med nya bilen på flaket!

Nu har jag just beställt en 335i Coupé med 19" RFT. Jag ska göra ett försök och se hur länge jag står ut med dom. Men vinterdäcken blir vanliga som jag sätter på mina gamla BBS. Med ett BMW Mobilitykit i bakluckan. ;)

/Thomas
Verdi
BMW assistans ryckte alltså ut trots att du inte hade RFT?

Hmm... Jag lutar ändå åt att köpa RFT igen. Det är inte roligt att behöva stanna alls på en motorväg eller motsvarande. Om än bara för spruta in punkteringsskum... Alternativet att rulla till nästa avfart finns ju inte för då sabbar man garanterat fälgen. Minst.
So
104
Soundguy
Ja, det är iaf vad som jag tolkade det. även om jag inte fick någon bekräftelse på det. Jag trodde inte det skulle funka så jag ringde Assistancekåren som fanns närmast där jag var istället för till BMW. Bärgaren skulle kontakta BMW för att kolla vad som gällde och sen dök det aldrig upp någon faktura. Så antingen tog BMW assist (eller BMW originalförsäkring) den kostnaden, eller så glömde bärgaren att fakturera. Hursomhelst så var jag glad att inte betala 2.500 eller nåt liknande för äventyret.

Jag förstår din tanke att köra på RFT. Jag skulle känna mig säkrare om man åtminstone hade ett nödhjul i bakluckan. Nu finns det ju ett sånt i tillbehörslistan, men var förvarar man det? Knappast i den lilla baljan under golvet i bagageutrymmet?

Min nya bil leverras i början av november så jag hoppas hinna med några dagar med barmark så jag får känna hur dom nya RFT-däcken känns. Det har väl som sagt hänt lite med utvecklingen på den fronten sen 2005.

/Thomas
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Verdi: Självklart ska du göra det som känns rätt för dig!
Jag misstänker att enligt lagen om alltings djävlighet så skulle du kunna bli den unike som fick punktering på motorväg om du skulle låta oss övertyga dig till att köra på riktiga däck.

Men å andra sidan så skulle jag nästan kunna garantera dig med 100% säkerhet att du aldrig kan få punkterig på motorväg.
Om du nu inte kör med däck som är slitna till corden eller om du blir inblandad i en olycka och då kör på någon bil eller föremål, eller liknande. Men under sådana omständigheter så tror jag inte att RFT-däck gör någon större skillnad...

Ang BMW assist så finns det bland säljare och annan personal en utbredd lögn/myt/missförstånd (stryk det som ej önskas..) att de inte skulle rycka ut om bilen saknar RFT. Sanningen är att de kan inte neka att rycka ut, åtminstone inte till en privatkonsument = konsumentköplagen (en privatkonsument kan inte ens förutsättas ha kompetens att bedöma typ av däck.) BMW har dessutom bevisbördan och ska bevisa att det som har hänt beror enbart och med 100% säkerhet på att konsumenten inte har kört på RFT-däck. (Det kan t o m vara så att de måste bevisa uppsåt, där är jag lite osäker, men i så fall är det i princip omöjligt att bevisa!)
Företagsbil/tjänstebil skulle de möjligen i teorin kunna neka = köplagen, men knappast troligt.
Eventuellt, om BMW har skrivit det mycket tydligt och noggrannt i leveransbestämmelser och villkor, så kan de vid punktering neka att rycka ut till en företagsägd bil, men aldrig att de kan neka att rycka ut vid andra händelser.
Jag vågar dessutom påstå att ingen bärgare kommer att utföra en kontroll på bilen och lämna rapport om den har RFT eller inte. Om han gör det så uppstår en osäker fordran och han riskerar betalningen för bärgningen alternativt att han får åka hem igen utan att ha utfört bärgningen och utan betalning.

Detta är min uppfattning och jag för min del kommer inte vara det minsta orolig när jag köper ny bil och omgående kommer att byta bort RFT-däcken. Jag är fullt nöjd med att BMW Assist fungerar då det gäller allt annat än punktering (även om jag alltså tror att det skulle funka även i det fallet..)eftersom risken för punktering är ett av det som oroar mig allra minst i mitt bilägande.

Verdi
Jag är ju lite sugen på att köpa en helt ny uppsättning med fälg och allt. Finns ju en del som du som väljer att byta bort RFT direkt och då kan man få de ganska billigt. Funderar på en uppsättning 18" isf.

Annars kan jag behålla mina 17" V-eker 188 som jag iofs tycker är snygga. Dock är de lite repiga efter min oturliga dikeskörning. Inte så farligt, men dock. Ska kontakta försäkringsbolaget men jag har inte någa större förhoppningar.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Ulf530

Jag kan, till 100%, garantera att du kan få punktering på motorväg! Hände min bror och som tur var hade han RFT, röda lampan tändes i övrigt märktes inget alls, körde till närmsta verkstad där de konstaterade att de var helt tomma på luft. Han fick de lagade med en ¨plugg¨ då hålet var i slitbanan. Även jag har haft punka, en liten spik, dock ej motorväg. Jag märkte inte heller något annat än den röda lampan, lagades med ¨plugg¨. Hur smidigt som helst! Tycker inte mina nya är så spåriga som de äldre var heller så jag ser ingen fördel med ej RFT då jag haft vanliga däck, Conti ej RFT, på min e46 tidigare och de var både stötiga och spårade som f*n! Men valet är fritt... Mvh
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag fick punktering för ca två veckor sedan med mina RFT däck. Jag kan säga att det är en myt att de ska vara så bra. Visst gick det att köra, men det var inte direkt komfortabel körning. Trots att det var högerdäck bak som hade fått punktering så märkte man att bilen blev spårig och det bara i 60 km/h. Jag skulle inte våga köra bilen snabbare än så med punkterad RFT-däck.

Numera sitter det 4 icke-RFT däck på min bil. Skulle jag köra längre sträcka, då tar jag med mig antigen reserv däck och slänger i bagaget eller så punkteringsspray.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Edit: Måste även tilläggas att RFT-däck är bra mycket tyngre än vanliga däck och det resulterar i större bränsle förbrukning.
Roffa1
Min erfarenhet av RFT är bara positiv, vid nybilsköpet medföljde RFT Bridgestone Potenza 18" däcken är tillverkade 2008. Har aldrig tidigare åkt på mer komfortabla däck, stadiga, Tysta, samt bränslesnåla.

Köpte nyligen 19" Dunlop Maxx (Ej RFT) inkl BMW:s orig 19" Stjärneker 230.
Dunlopdäcken är högljudda samt hårda, dessutom så har bränsleförbrukningen skjutit i höjden. Åkte betydligt bättre med RFT samt sparade dessutom soppa på det låga rullmotståndet.
Verdi
Hade gärna köpt dina hjul Roffa, om du inte hävdat att nypriset är 38000:-, då det egentligen är 23750:-, och sen bli otrevlig när jag påpekar det... ;-)
Roffa1
Verdi: Jag hade gärna sålt hjulen till dig om du villigt betalat vad jag begärde. (trots avdrag på -1000:-)

Otrevlig vet jag ej om att jag varit? När du ej ville betala utsatt pris, så motiverade du detta med att BMW endast tog 23,500:- mot mina begärda 13,900:- Då bad jag dig istället att handla hos BMW.

Att sedan dra upp dessa privataffärer här på forumet tycker jag är lite smaklöst.
Har du något att tillägga så skicka förslagsvis PM.
Verdi
Förlåt, jag kunde inte hålla mig när du gjorde reklam för dina hjul i min tråd. :-)
Bästa RFTdäcken är nog de som aldrig monteras på en BMW. Uppgradera både komfort och väghållning genom att montera vanliga däck istället!/ TP.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har inte alltför negativa erfarenheter av RFT och har dessutom fått två punkteringar de senaste två åren så just nu väntar jag på en ny uppsättning RFT till 530:an. Det blir tredje uppsättningen Dunlop sedan bilen var ny.

Just nu har DäckOnLine dessutom kananonpris på 275/35-18. Billigare än "vanliga" däck.

Och ULF530, för inte alltför många år sedan fick jag även punktering på motorväg. Så det händer om oturen är framme. Det ligger metallbitar även på bra vägar.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.