|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nej, det är inte så enkelt. 245/35 ger en höjd på: 245*0,35 (35% av bredden) = 85,75 235/35 ger en höjd på: 235*0,35 = 82,25 |
| Profilen är i procent av bredden, dvs 35% av 245mm och 35% av 235mm.... Vilket ger cirka 4% differans..... | |
|
Jag har 235/45 R17 orginaldimension på 17x8 M Parallelleker 66 (orginal). Däcksidorna är HELT RAKA. Finns ingen buktning överhuvudtaget, varken inåt eller utåt. Helt perfekt. Tror det är tack vare att däcken har fälgskyddskant så att de fyller ut lite mer vid fälgen. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Man får även tänka på att olika däckfabrikat och även olika däckmodeller kan skilja sig en hel del i "profilen" trots att de har samma storleksbeteckningar. En del däck är mycket rakare i skuldran och har bredare mönster som ligger an mot vägen än andra däckmodeller som kan vara mycket rundare i skuldran och ha märkbart smalare mönster mot marken. Har t ex. lite större däck till Hyndan i dimension 225/70-16 vinterdäck (GY Arctic Ice dubb) som i princip har samma mönsterbredd (anliggningsyta mot vägen) som sommardäcken i dimension 235/65-17 (Kumho). Dessutom har jag en uppsättning lösa sommardäck (i reserv/väntan på byte) i dimenson 245/65-17 som också har i princip samma mönsterbredd... Så däck mellan 225 och 245 mm angiven bredd kan ha samma faktiska mönsterbredd mot vägen... Hade dock tidigare en uppsättning (hemska däck - fruktansvärt bullriga och trots balanseringar vibrerande och stötiga) Cooper-däck, de var säkert 1-2cm bredare i mönstret trots angiven bredd 235/65-17. Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt rätt. Därför har jag lite ångest för jag har inte hittat några däck med helt raka sidor att byta till. Har Dunlop Sport nånting och det är ej aktuellt med nya sådana. Vill verkligen inte ha buktiga däcksidor och fälgskyddslisten är suverän. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Tillägg: 245-däcken jag har är Bridgestone. Generellt brukar rakare däcksidor ge stötigare/sportigare egenskaper än mer välvda/bulig dito som flexar lite mer och ger en mjukare färd. Cooper-däcken jag nämnde tidigare var rakare i däcksidan än de andra däcken, kan vara en anledning till att de var stötigare. De kändes dock inte så förtroendeingivande i kvaliteten över huvud taget - hade småvibrationer under färd som var knappt märkbara men som ändå fanns där ständigt. Efter bytet till Kumho-däcken (som är samma däck om Santa fe fabriksutrustas med) blev bilen helt vibrationsfri och plötsligt kändes det som att kroppen slappnade av - den blev på något märkligt sätt stressad av småvibrationerna i Cooperdäcken, efter bytet infann sig ett "lugn"....(trots att man inte kan säga att Hyndan är speciellt tyst). Kumho-däcken krävde för övrigt extremt lite balanseringsvikter (10-25 gram för stora 235/65-17-däck) vid balanseringen- vilket man tyvärr inte kan säga om Cooper-däcken som krävde rätt mycket vikter i samma storlek. Däckgubben som monterade/balanserade däcken sa att han var förvånad över att det krävdes så lite balanseringsvikter på Kumho-däcken. Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för all info, 👍 | |
|
Marin849, "sportiga" däck brukar ha mer raka däcksidor för bättre respons/mindre svaj och mer komfortinriktade däck brukar ha mer välvda däcksidor. Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Näe!?rullningsomkretsen är väl inte samma på 235 som 245!!!? har du bredare däck så får du välja lägre profil!! Klabbarparn |
|
|
Oj!! Såg inte att det var en sida till!!! Ber om ursäkt!! Var redan besvarat! Klabbarparn |
|
|
Rullomkretsen blir annorlunda med 245-däck i förhållande till 235:or (givet att profilen och fälgdiametern är samma). Ställer jag t ex. 245:orna jämte 235:orna som sitter på Hyndan nu, är 245:orna högre totalt sett (större ytterdiameter), det skiljer drygt 2% mellan 235/65-17 och 245/65-17 i rullomkrets. Däremot kan den faktiska bredden av mönster som möter vägbanan variera rätt kraftigt inom samma angivna däckbredd beroende på däckfabrikat och/eller däckmodell, som jag ville påtala med mina inlägg! Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.