|
|
|
|---|---|
|
Tjo Har börjat jaga M3 E46, och inser att ett ras, eller en större reparation av SMG-lådan och liknande...kan bli en katastrof för plånboken. Var själv inne på mitt nuvarande försäkringsbolag LF och kollade om man på något vis kunde tilläggsförsäkra mot sådana händelser, men icke. Tänker mig något i stil med blocket-försäkring, fast på permanent basis, dvs över 6 mån. Finns detta? Eller hur vågar ni annars köra med era M-modeller, som ändå känns lite dyrare att lämna in om något sådant händer? Någon som kan dela med sig av sina kunskaper? | |
Roffa1 |
Helförsäkringen täcker väl upp för Maskinskada samt drivlina, kommer ej exakt ihåg rätt antal mil och år? vill minnas det handlar om 10.000 mil samt ej äldre än 8 år. Skulle aldrig våga köpa en beggad M3:a som hamnar utanför gränsen för gällande maskinskadeförsäkring. Det kan i värsta fall sluta med personlig konkurs. Hoppas du kollat upp "försäkringspremien" innan du satsar fullt ut på en M3:a. I värsta fall kan det handla om flera tusen kronor per månad, beroende på ålder, bonus, osv. Till detta tillkommer en oerhörd bränsletörst på ca 2,5 - 3L per mil. |
Verdi |
Du gillar överdrifter, eller hur Roffa? ;) Personlig konkurs? Inte riktigt va? Visst kanske man torskar x antal tiotusen och om det är avgörande för ens ekonomi kanske man inte ska ha en M3 alls. Typ leva på marginalen och låna till bilen... Känns inte smart. Klart man KAN få en M3 att dra 3 liter milen om man går in för det men vid vanlig körning lär den klara sig under 1,5 liter. Men det är klart det är dyrt att ha en M3, även om den är lite äldre. Tror många underskattar kostnaderna. |
Roffa1 |
Överdrift eller ej ;-) Länk |
|
Sannolikhet vid motorras är liten om den är välservad. De "flesta" tar hand om sina M3:or och varvar inte innan de är varma. Köp en som har bra historik och ger ett välvårdat intryck. Roffa, dina inlägg är alltid underhållande ;). Min M3 drar mellan 1.2 - 1.4 och jag kärringkör inte. Men visst är det dyrare om man råkar ut för motorras på en M3 än en vanlig 320, men som sagt. Risken är låg för detta. Det skrivs ju bara om ras. Det är ingen som skriver. Nu har min M3 rullat i tio år utan problem. Den rubriken skulle ingen läsa. Det jag försöker säga är att man lätt blir avskräckt när man läser runt. De flesta M3:or rullar och går bra samt ägs av ägare som är rädda om bilarna. |
|
|
Om det gick att teckna en sån försäkring, vad skulle inte premien vara då. Bättre att lägga undan ett par tusen i månaden till oförutsedda utgifter på bilen istället. Se det som en försäkringspremie. Skulle det sen inte hända något allvarligt har du ju pengarna som ren bonus. Mvh Johan |
|
| Håller helt med Verdi. Bilar köps olånade för 2-3 månadslöner alt kan man leasa men då kan man glömma allt vad motormodifiering heter. | |
|
Det är ännu ingen som har svarat på frågan om själva tilläggsförsäkringen. Oavsett hur man väljer att köpa sin bil så handlar detta mer om fallgroparna man kan råka utför. Jag brukar köra hängslen och livrem när det gäller mina affärer. Tidigare har jag kört V8, men där känns faktiskt inte risken för ras lika överhängande som i detta fallet. Rätta mig gärna om jag har fel. Men en litereffekt på +100 hk ihop med avancerad växellåda. Ingen vill väl lägga ut halva bilens värde på reparationer om det skulle gå åt h-e? Så återigen..finns den här typen av försäkringsvillkor att välja till? |
|
Roffa1 |
Jag har nyligen tecknat en Ok/Q8 backupförsäkring a: 55:- per månad. Detta innebär att Folksam står för samtliga självrisker vid skador som omfattas av försäkringen. Är dock ej säker på om maskinskada inkl drivlina ingår i självriskelimineringen. Sök på Google: "Ok backupförsäkring" |
|
Hej, Jag skulle pröva ringa de stora försäkringsbolagen alternativt tuningfirmorna som brukar ha speciella motorförsäkringar. Skriv gärna här sen hur det gick. |
|
| Kanske inte är helt fel att låta M-testa bilen innan köp. Går ägaren inte med på det är det bara att vända sig om och gå därifrån. | |
| Tack för bra tips! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.