|
|
|
|---|---|
|
hej! har tänkt köpa en m20b25 som kamremmen har gått av på. Det ända som verkar trasigt är krökta avgasventiler enligt säljaren vad mer kan vara trasigt? kan toppen ha tagit mer stryk än så? Obs! motorn är fortfarande ihopmonterad. alla tips o råd är välkomna!!! mvh//chrille Christian Johansson | |
|
Beror nog hur bilen kördes när remmen gick av. Jag hjälpte en kompis som hade en 323i -84, som remmen hade gått av på under körning, den motorn var det "endast" några ventiler som hade krökts. Bytte dom slipa in dom och bilen gick kanon. 628csi |
|
|
ok, säljaren hade bara monterat av ventilkåpan och sett att ventilspelet på avgasventilerna var väldigt stort. //Chrille Christian Johansson |
|
| Vill det sig riktigt illa kan en eller flera ventiltallrikar deformerat ringlandet. På såvis kan kolvringarna bli klämda på enstaka ställen, vilket kan vara mycket svårt att se. Man märker det först när man monterat ihop det och efter en tids körning börjar den sörpla i sig onormala mängder olja. Mvh Emil | |
|
Lardy >> Jag hade tänkt byta kolvringarna i vilket fall som helst. Eller menar du att cylinder-väggarna kan vara deformerade? Kan kolvarna ha fått sig en smäll med? //chrille Christian Johansson |
|
|
Ok, Jag menar har kolven fått sig en kyss av en ventill ute vid kolvtoppens kant så kan ringarna nypt sas i själva ringspåret. Ringspåret blivit för tight på det stället. Har cylinderväggarna blivit skadade ser du det med blotta ögat. Mvh Emil |
|
|
ok, om cylinderväggarna skadats. Går det att fixa eller är det nytt block som gäller då? Eller man kanske måste borra upp det i storlek? //Chrille Christian Johansson |
|
|
borra, porta, ny vev när du ändå ska isär ( om det är skadat i godset ) den blir mycket roligare ;) BMW ownz |
|
|
Är väggarna skadade så är det honing/borrning alt nytt block som gäller. Emil |
|
|
ok, men om man byter vev, stakar o portar m.m.! måste man inte köpa nytt sprut och mappa om den för att få mer mos i motorn? //chrille Christian Johansson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.