|
|
|
|---|---|
|
Jag har alltid undrat varför m-roadstern är femväxlad när vanliga E36-M3 är sexväxlad??Troligtvis för att hålla nere priset?? Kunde väl inte skilja så mycket,eller?? Klabbarparn | |
Njuren |
kanske resonemanget var att det inte är en "autobahn" racer - mer en kurv och banbil. mvh |
|
Kan nog ligga något i det,Njuren!! Klabbarparn |
|
| Jag har för mig att den korrekta orsaken är att den 6-petade lådan inte fick plats. kan dock vara en skröna... | |
|
Ja,den teorin tror jag mera på!! Klabbarparn |
|
Njuren |
Kan varit så pass jävligt att tyskarna inte tyckte det var lönt pga att jänkarna hatar manuella lådor så en investering i 6speed var onödig. Alla roadsters byggs väl over there? Bara en djup tanke så här på kvällskvisten efter en flarra shiraz :D |
|
Har också hört förklaringen att sexväxlade lådan inte fick plats. Platsbrist är också den indirekta orsaken till att ZM lämnade några färre hästar än vanliga E36 M3. Platsbrist gjorde helt enkelt att man inte kunde optimera avgassystemet lika bra som i vanliga E36 M3...då tappade man några hästar i effekt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var enbart S54 som hade lägre effekt 325hk vs 343hk medan S50 gav 321hk i både Z3M och E36 M3 3,2. Det var platsbrist som gjorde att det sitter 5vxl i Z3M OCH i den enda byggda M3 E36 Compacten Länk Stephan |
|
|
jaha i artikeln står det ju att lådan var sex-växlad? "The E36 BMW M3 3.2 Compact was powered by the S50 B32 european engine and featured a Getrag six-speed manual gearbox." |
|
|
Den 6växlade lådan fick inte plats i Z3:an därav den 5växlade lådan. SECOND PLACE FIRST LOOSER |
|
|
bag; I den engelska översättningen ja, vilket är felaktigt, i data över bilen i artikeln står det "Fünfganggetriebe" 5växlad låda, bilen var en föraning om den kommande Z3M, 150kg lättare än vanliga M3:or. Stephan |
|
| okej. har inte orkat läsa igenom den tyska artikeln än. | |
|
I Tyskland så finns det några M-roadsters som är ombyggda till 6-växlat så det FÅR plats. Mvh Henrik |
|
|
JAg tror add de som konverterat till 6 petat har använt m3 e46 växellåda, det finns på div forum både i usa och tyskland jag är på jakt efter en sådan att lyfta i min, har någon en utväxlingsspec på de bägge lådorna? |
|
|
Ja för den 6växlade lådan från M3 e36 fick inte plats i alla fall. Det är vad jag hört. Men lådan i E46 M3 kanske är mindre? |
|
|
den 6 växlade lådan får ju plats i compacten VET jag då en vän har en sådan på plats. och Compacten och Z3 har ju samma bottenplatta. Dock är det såklart lite skillnad på 323ti och Z3M, där är säkert mer och större saker ivägen på M bilar.. Funderar själv på en Zf låda eller den 6 växalde, hade den varit lite billigare så hade jag inte tvekat. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.