AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.944

Någon mer som haft problem med alpina-chassinummer hos BP?

*mutter*
Kommer precis hem från bilprovningen med i STORT sett rent papper.
"Identitet kan inte säkert fastställas"

Bilen har varit registrerad sedan 1997 och har två chassinummer, såsom alla Alpina har misstänker jag. Ett överkryssat (ordinarie chassie) och ett Alpina-specifikt nummer, vilket också är det som är registrerat i Sverige.

Nej, nu måste det finnas notering om att ordinarie chassinummer (som är överkryssat) inte gäller i registreringspapprena. Nu... efter 12 år och ett antal besiktningar där det tidigare inte varit ett problem. *suck*

Något som känns igen hos andra Alpina-folk?

Jag måste tydligen infinna mig på stationen för att tala med någon av deras ingenjörer vid en ombesiktning och det är ju som vanligt ett jäkla problem när man måste ta semester en halvdag :/

/Marcus
Har du kvar det Tyska regbeviset? I Tyskland skrivs BMWchassinumret alltid in medan SBP struntade i det när bilarna kom hit, vet ej hur dem gjorde med Svensk-sålda troligtvis ej inskrivet.

En utrustningslista från Alpina som innehåller båda chassinumren är också välkommet.

Stephan

Har inte något regbevis kvar, det snodde Bilprovningen åt sig när den importerades.
Det är nog inget problem att påvisa att det är "rätt" bil så att säga men jag misstänker att de vill göra om registreringen helt och hållet (tänker mig hur tusenlappar börjar flyga iväg) bara för en petitess som faktiskt exakt samma station gjort fel på för 12 år sedan.
Begär en kopia på det tyska beviset om det nu finns kvar, kan vara problem med en så gammal import.

SBP har gjort fel = dem får stå för kostnaden för att rätta till det, finns otaliga exempel på fel årsmodell, fel inskrivet chassinummer (M3 Cab E36 med chassinummer från en amerikansk E30 för att besiktningsmannen var ouppmärksam) och till och med BMWbilar av märket BWM. Stå på dig!

Stephan

Dem påpekade på mitt chassi nr oxå när jag hade en B10, men som tur var kom det en annan besiktningsman o förklarade till han som ville underkänna bilen.
prova att åka till en annan station
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Det var illa.
Man kan ju se att bilen varit besiktigad sedan 12 år tillbaka. Och om man skulle få för sig att fiffla och byta chassienummer, så gör man knappast så att man bara kryssar för det gamla och stansar in ett nytt.
SBP bör tänka efter ett par ggr och dra slutsatsen att du inte är där för att fuska eller jävlas, då ska man bemöta med god serviceanda och gå till botten med problemet, inte lägga ansvaret på kunden
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Fullständigt fel agerande av en okunnig besiktningsman.....
ALLA Alpinabilar from 1983 då Alpina blev en registrerad biltillverkare har ett eget chassienummer som gäller , punkt slut !
Om besiktningsmannen säger något annat kontakta stationsbefälet omg, han borde veta bättre.

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Snabb fråga, vad står det för chassienummer på din regskylt?
Om det vore så att ditt chassienummer som står på skylten stämmer med det i din kaross ska du bli en riktig mönsterkonsument tycker jag. Så illa att till och med sverker olofsson hade ifrågasatt ditt beteende:)
lycka till
Sk
47
Skalmannen
BMW X5 -06
Ring dit och be de ringa sin egen support.
De kommer att radera felet utan att du behöver åka dit.
Alternativt ring bilprovningens tekniska upplysning och be de hjälpa till.
Alpina har alltid haft så här utan text på regbeviset. Det känner även Bilprovningen till. Men tydligen inte där du besiktade.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag hade en liknande diskussion om chassinummer med SBP i förra veckan. Jag framförde samma argument som Ando skriver om ovan (Alpina "egen tillverkare" sedan 1983, Alpina numret är det som gäller). Efter det att besiktningsmannen haft ett samtal med SBP centralt så var vi alla helt överens om detta.

Däremot så läste man ej av ev. felkoder i bilen då Alpina (ännu) inte finns med i SBP:s register över bilmärken där detta skall/bör ske.

M.J.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det där med felkoder, de läste inte av min E39:a heller!

M3 E30Länk
Så. Nu är det löst och ingenjören bad så mycket om ursäkt för att hans kollega gjorde fel i första-läget. Skönt att det löste sig hyfsat lätt men irriterande jobbigt att få tag i rätt kille och åka ifrån jobbet etc..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.