AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.272

Gnisslande visslande ljud...vad kan det bero på?

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Jag undrar om det är någon som vet var ett gnisslande ljud kommer ifrån. Det uppkommer lite då och då, även om bilen står still med motorn igång, så man kan direkt räkna bort att det skulle ha att göra med hjulen. Ljudet påminner om en liten vissling och det "känns" som om ljudet kommer från höger baksida. Är det någon som möjligen vet vad som kan orsaka detta ljud??
Går bilen illa på tomgång?
Min visslade oxå + kass tomgång. Det visade sig vara insugsmembranet som tog tjuvluft.
Det kan även vara någon rem till AC eller så.

Mvh.
Micke Olsson
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Hmm, nix, bilen går utmärkt och ljudet kommer inte från själva motorrummet utan snarare i baklucke-området. Låter ungefär som en liten motor som gnisslar till i bland. Och med tanke på hur mycket elektronisk utrustning som finns i den här bilen så kan det mycket väl vara någon el-pryl som låter....man vad?!
Fler förslag??
Bränslepumpen kanske.
Svårt att hitta orsaken när man inte hör det själv.

Mvh.
Micke Olsson
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
har du nivåreglering? det kan vara något sånt??
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla remmarna i motorn och spännrullarnas skick. Min fortplantade det ljudet sig till v bak...
Mvh
Asken
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Jag ska kolla remmar etc, men det känns inte som det är ett sådant ljud. Det där med nivåreglering lät intressant, jag har garanterat all tänkbar extrautrustning och det skulle förvåna mig mycket om jag inte har det. Vad är det för något?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
När du har nivåreglering har du ett extra hydraulsystem som påverkar de bakre stötdämparna.
(Tittar du in i ett hjulhus bak ser du att det går hydraulslangar till stötdämparna). Med systemet har du alltid rätt nivå bak oavsett hur mycket pilsner du handlat på utlandsresan;-) P.S. Jag har ett liknande ljud precis då tändningen slås på, vilket (jag gissar) kommer från regleringen.
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Ha, vad praktiskt! Att ha samma nivå trots att hela bagageutrymmet är fullt med bira menar jag! :)
Tackar för tipsen, ska kolla om det finns slangar där. Dessa hydrauliska slangar bör väl ha någon pump/motor som styr dem eller...? Var sitter den i sådana fall?

Jävligt bra med det här forumet...!

CIAO
/R
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Det var ett tag sedan den här frågan var uppe, men det lilla visslande ljudet kvarstår. Jag hade inte nivåreglering, så det beror det inte på.
Det kan inte ha något att göra med drivaxlar etc. för ljudet finns även då bilen står still. Ljudet är inte högt och är man blir inte märkbart irriterad av det, men jag vill ändå bli av med det. Det påminner som sagt om en liten el-motor som visslar till ibland.
Vad är det för massa "burkar" under baksätet exemelvis? Kan det vara något?

Kom med förslag!

Tack!
Rallegol
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Har du drag på bilen?

// Henke Bleifuss
bu
22
bummmse
740iA -95
Jag hade tidigare ett ljud som verkar stämma in på beskrivningen. Det var ett kortvarigt (~ 1s) lågt gnissel/vissel som återkom med viss regelbundenhet (~ 10-60 s). Jag tyckte också det lät som om det kom från höger bak.

Ljudet försvann när jag fick min klimatpanel utbytt, så eventuellt kan det ha varit fläkten i den som behövde smörjas?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Att jag undrade om draget beror på att jag hade en gamal 730 med drag och tillhörande reläbox som fick spel och började morra/tjuta... Vet inte hur det ser ut på E38:an men på min gamla E32:a så var det så...

// Henke Bleifuss
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.