AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.578

Motorlampa och felkoder E39

Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Häromdagen när jag låg i jämn motorvägsfart i 120 med farthållare så tändes min motorlampa. Bilen gick som vanligt och gör fortfarande det. Kopplade upp vår universaldator i bilen på jobb i onsdags och fick fram lite fel. Kamaxelpositionsgivare, något med syre och något värde som inte var bra. Kamaxelpositionsgivaren ska vara ett klassiskt fel har jag hört, men bilen går ju som den ska tycker jag. Värdena som den fick upp fel kan kanske bero på att den läcker avgaser i skarven mellan grenrör och kat. Är det någon fara att fortsätta köra? Bilen får inte upp något felmeddelande i info-dispalyen och går som sagt bra. Kamaxelpositionsgivaren och avgasläckaget ska fixas på torsdag, sitter förresten den givaren bra till? Mvh//Erik
Kamaxelgivaren sitter inte så värst farligt till.
Fixa avgasläkaget först Nolla koderna, kör och se om det kommer tillbaka, om de gör det byt då givaren.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är så här att kamaxlegivaren styr insprutningstiderna och du får tillslut felkod på bränsle/avgasvärden och gul motorlampa när det registrerats tillräckligt många fel på kamaxelgivaren, och det kan vara som i mitt fall inom ett visst varvtalsområden den strular och då märker du inte av att den inte är jysst om du ligger i 90 km tex och 1800-2000 varv. se min 540 blogg från 2009-05-12
Så byt kamaxelgivaren.
90% så är det den på insugningssidan, den sitter bakom solenoiden till vanosen så den brukar man få gänga bort. Men diagnosprogrammet ska även tala om vilken av dina kamaxelgivare som är felaktig.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Ja, jag fick ut felkoderna å skrev ner dom. Ska kolla på jobb på måndag. Har lappen i skåpet på jobb;) Tack för supporten;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.