|
|
|
|---|---|
|
Hallå, På våran E34 520, är ibland matarna döda, främst saknar man hastighetsmätaren och varvräknaren. Men oftast fungerar dom, för att helt plötsligt vara livlösa. Nåt crazy glapp är det, men var..?? | |
|
Det sitter endast 2 kontakter på baksidan, mätarhuset är enkelt att plocka ut endast 2 skruvar i överkant. Kanske bara glapp i kontakterna och behöver göras rent. |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kan vara glapp i kontakterna, kanske någonstans på kretskortet. Men det kan också vara uppsvällda kondensatorer, mycket vanligt på E34 instrumenthusen. Då kan man få alla möjliga sorters lustiga fel. Hade själv en hastighetsmätare som ibland fungerade, ibland inte och till slut så fungerande väldigt sällan och till sist inte alls. Tog mig en titt på kondensatorerna och de var uppsvällda. Ska byta dem när jag får tid någon gång och se om det löser problemet. Det är alltså såhär en svälld konding ser ut Länk |
|
Tack för tipsen! Ska ta lös mätarhuset o kolla. Om det är kondningarna som svällt, var köper man nya, och är dom svåra att löda dit? Hur ser en kondensator ut, som inte svällt? Den på bilden tycker jag som lekman, ser helt ok ut... |
|
| Kolla börsen, mätarhus till e34 kostar inte många hundra. | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du bör ha viss lödvana för att klara av att byta kondensatorer. Enklaste vägen är dock att köpa nytt hus. Kondensatorn på min bild har en svart klump som sticker ut undertill på den. Så ska det inte vara. Det ska vara helt jämnt under dem, som på denna Wiki bild Länk Här är också en tydlig bild på hur en kondensator skall se ut undertill Länk Här är en bild på hur det INTE ska se ut, kolla på den svarta kondensatorn till vänster Länk |
|
OK, nu ser jag vad som är skillnaden på en svullen kondensator. Har lödit en del, så det ska nog gå att fixa det, om det nu är felet i mitt fall. Tack för tipsen! |
|
| Tänk på att det är polaritet på kondensatorerna | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.