AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.452

vågar man ta loss och kika? bromsar bak.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har kollat lite historik på bilen och ser att klossar/skivor är bytta bak 2003.
ser på besiktningpapper att bromsarna först var ok. 1.8 båda.
sen blir de sämre och sämre tills jag besiktigar 2007 med 1.1/1.2
efter lite aktiv körning igen tar de nu 1.8 igen, men de ligger på lite, lite.

kan själva kolven rostat sönder så man inte får in den helt igen? och om man rör i grejerna så kanske man sabbar packningar mm?

tänkte nämligen skrapa rost i skenor och dra på kopparpasta. funkar fint med de fram där de också såg förj*vliga ut.

BMW ownz
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Jag hade liknade fel på min 730-d för en tid sedan. Bakre bromsarna låg inte på men de tog inte så bra heller. Vid inbromsning lät det som när tåget bromsar. Skivorna såg mycket fina ut på fälgsidan men efter demontering av ok och skivor såg jag att insidan av skivorna var mycket rostiga och liknade mest en plöjd åker. Helt obrukbara. Bytte skivor och belägg samt oljade in damaskerna runt de aktiva kolvarna så de fick bättre rörlighet. Vid provtur var det som att bromsa med en ny bil, helt utan vibrationer och oljud.
Om det är så länge sedan bromsarna åtgärdades så ska du satsa på att byta skivor och belägg, kanske även oken. Det kan då även vara bra att förnya bromsvätskan om det inte heller är gjort.
Det är ofarligt att ta loss bromsoket för en första koll av omfattning av jobbet. Kan göras utan att ta isär bromsledningar.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
beläggen inte ville röra sig i skenorna men själva kolven verkade gå bra. iaf på en sida. har inte tagit loss mer än däcket då jag skulle göra en snabbkoll bara. antar att det blir nya skivor/belägg + rejäl uppfräschning..

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
va som jag trodde på bägge sidor. har gjort rent och satt ihop. märks att det blev kalas! ska jag ha nytt blir de nog till våren då de inte rostar och blir fult direkt :)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.