AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.057

Krånglande back 530 iA e39

Mc
21
McPot
316 Touring -97
530 IA Touring -01
Fick problem idag när jag skulle backa ut så hände inget. Vid tre fyra tusen varv så kan han röra sug långsamt långsamt men inte alltid. Vad kan vara problemet? Den har går snart 24 tusen mil
Mc
21
McPot
316 Touring -97
530 IA Touring -01
Märkte även att det låg en olje fläck under bilen idag. kan det ha något samband?
dyrt att få åtrgärdat?
har backen en egen olje reserv?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sannolikt underdimensionerat backhus som spräckts: Länk Länk Länk Länk Länk Länk

Mvh
Mc
21
McPot
316 Touring -97
530 IA Touring -01
någon som råkat ut för samma problem och vet hur det är att fixa det? som jag läst så verkar bmw vilja byta hela lådan :S går det att fixa själv eller måste man ta ner hela lådan och ha isär den för att komma åt det?
Mc
21
McPot
316 Touring -97
530 IA Touring -01
idag var jag ute igen för att testa den samt läsa felkoder. jag fick två stycken vid namn:

P1619 och
P2184

Dock har jag läst mig till att de har med temperatur att göra :/
känns som jag skulle bett dem göra ett test innan jag köpte denna....
men men

idag var det mer kraft när jag backade än förut. någon som har koll på lådor som vet om det är normalt eller inte? fortfarande inte bra back men det gick lite grann.

Är det farligt att köra medans backen itne fungerar är det något annat som kan gå sönder?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om det är problemet med backtrummans kant så ska det gå att köra.

Felkoderna verkar ha med termostaten att göra?: Länk Länk Länk

P1619 MAP Cooling Control Circuit Signal Low

P2184 Engine Coolant Temperature Sensor 2 Circuit Low

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du måste plocka ned hela lådan och riva den för att byta lamellhuset.
Ett nytt lammel/kopplingshus är dyrt till föregångare 5hp-18 till 5HP-19 finns det inget angivet bland BMWs reserdelar.

Polaren på Bil&El böt kopplingshus på en 5hp-18, de hade en begagnat, men reperationen kostade ändå mellan 12-15tusen. Dvs samma peng som det att byta en låda från skroten kostade då + arbete
Du kan nog få loss en 5HP-19/ A5S325Z låda från skroten idag för runt 8-10tkr. beroende på miltal , finns ganska gått om sedan på bildelsbasen.
Vänder du dig till en mindre verkstad med låg timkostnad så håller du nere den kostnaden också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mc
21
McPot
316 Touring -97
530 IA Touring -01
Precis vart och pratat med BMW i Karlstad. de skulle ha 6800 med olja och arbete för att byta låda. då behöver jag dock hitta en ny låda...

Angående fel koderna. är inte termostaten mekanisk. varför är det då felkoder att det är ström fel?
Kanske någon tempgivare eller något?
Ska fläkten gå att snurra på när motorn är avstängd eller hur märker man att viskokopplingen är glapp?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På M54 så är det en speciell termostat, läs dessa länkar: Länk Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.