|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt motor i min manuella 530 93a. Jag köpte en motor på bildemo i uppsala, motorn var testad och godkänd. Motorn kommer från en 540ia 93a, alltså en automat. Jag fick med hela kabelhärvan med box och lmm. Jag bytte svänghjul och startkrans, fick i motorn fint och allt är på plats. Jag har ingen box i härvan till automaten, och det kontaktstycke som ska in i automatlådan har jag inte kopplat in, då det inte finns nån plats för det nu med manuell låda. Provstart 1: utan avgassystem och kattar, bara grenrör, ingen lamdba inkopplad... Startade, lät mycket! en provtur runt garaget, in i verkstaden igen och på med huv och avgas inkl kattar med lamdbasonderna. Provstart 2: startar inte.... byter till 530boxen, provstart 3: startar men går dåligt, byter till 540 boxen igen, provstart 4: startar, känns lite rappare än med 530boxen, men den går ändå inte klockrent. ut och provkör, den går typ på 6cyl, men över 4000 rpm så går den på typ 7cyl. kör ca 3km tills den helt plötsligt går jätte dåligt och stannar, rullar hem bilen, och gör ett försök att starta, bilen startar men går typ på 2cyl. lägger ner för kvällen och går in och sover. Provstart 5: har inte gjort nått åt bilen, bara vrider på nyckeln, bilen startar klockrent och går hur fint dom helst.... i ca 5-7 minuter, då den börjar att släcka stift... stannar bilen när den går typ på 6cyl. 2,5timme senare startar jag bilen igen, den startar på alla men börjar snart gå sämre, efter 5min så går den på typ 4cyl?. sen har jag inte gjort så mycket mer.... Jag har kollat så att lmm fungerar, den reagerar om man tar bort kontakten iaf. En tanke som jag har är, kan lambda sladdarna sitta fel? är det skillnad på höger/vänster? med tanke på att grenrörens volym är olika så borde det kunna bli olika värden vid lambdorna och om dom sitter korsade så kanske bilen "motarbetar" sig själv på nå vis.... tacksam för svar! | |
|
Hej alla glada...Jag är iaf glad, skitglad! Jag har inte gjort så mycket med bilen men det lilla jag gjorde var lösningen! Jag skiftade först lambda sond kablarna för jag trodde att dom kunde påverkat men ingen skillnad, bilen går bra kall men sämre och sämre när den är varm.... Då tänkte jag att jag iaf skulle kolla stiften...skruvade bort kåpan över spolarna, där var det mycket vatten, fullt i varje hål ner till stiften. plockade bort alla spolar, blåste rent, sprajade lite dwf i kontaktstyckena och monterade sedan tillbaka allt. Nu går bilen som en klocka! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.