|
|
|
|---|---|
|
Hade tänkt köpa min första BMW och står i valet och kvalet mellan 2st modeller, E39 och E46. Eftersom jag är helt novis på området frågar jag på forat. Vilken bil får man mest för pengarna? Komfort, körglädje, ekonomi? Säkerhet? Vilken är billigast att serva, reparera? Jag vill gärna ha en pigg bil men som även skall vara praktisk med småbarn. Utöver vanlig användning kommer jag pendla dagligen ca 5mil till arbetet. Har idag en uppskrämd Saab 9000CS -98 som börjar närma sig 30k mil och det är dags att byta. Söker årsmodell 1999-2002 Miltal runt 15000 mil +/- 3000mil. Budget 60-70k Motor på minst 170Hk men ej mer 231hk Vilka är era erfarenheter? Shoot. | |
|
E39:an är helt klart att föredra för dig. Sålde min 97:a för ett tag sen, efter 9 år och 35000 mil, en kanonbil. Se upp för rosten bara, gäller även 3 serien. Du får mycket bil för pengarna idag. För de pengarna får du en 525:a på drygt 190Hk BMW CS #5206 |
|
|
Tack Christer för ditt svar. Ja, det känns lite som E39 har matchbollen hos mig. 523, 525 eller 528. 1st 523:a har jag testat och jag gillar verkligen den raka 6:an. Kanske ngt slöare än Saabhäcken jag har idag men ett fantastiskt ljud och känsla ur den motorn. Märkbar skillnad i kraft och accs i jämnförelse med 525:an? Några för och nackdelar mellan dessa olika motoralternativ? Roligare att gasa ju högre tal givetvis men fler nackdelar utöver bränsleekonomi, skatt, försäkring? |
|
|
Bränsleåtgången är snarlig på bilarna och motorerna också. 523:an är på 2,5L precis som 525, men innan 01 hette den 523. Fr.o.m 01 finns även 530 på 231 Hk, som är en riktigt fin motor. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.