|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Finns möjligheten att komma åt att kapa bort katalysatorerna på en E38 underifrån utan att demontera systemet från motorn? Tänkte ta en tigersåg eller bågfil och bara kapa bort katalysatorerna precis framför/bakom katalysatorerna sen köra bilen hem för att sedan lämna in bilen för montering av nya. Problemet är att bilen står ungefär 50 mil hemifrån och vill ta hem den enklast möjligt, har inga kontakter eller "mekställen" där den står utan tänkte bara kapa bort katalysatorerna och köra hem bilen. Måste väl gå att komm åt om man kör in på en OKQ8 GDS hall? Sen en annan fråga, är det rimligat att köra 50 mil utan katalysatorer eller kan bilen gå illa? Något hända? Lambda och allt sånt sitter väl ändå innan katalysatorerna? Grymt tacksam för tips :) |
|
Om du kapar bort kattarna (vilket borde gå bra med tigersåg eller bågfilsblad. men jag har inte kollat under E38) kommer ju bilen låta rätt mycket... Eller tänker du sätta dit ersättnnigsrör? Mitt förslag om du vill köra hem och kattarna kanske är pluggade av honeycomb som sitter på tvären: Ta en hålsåg och ta upp ett hål i botten, såpass stort så att du kommer åt att knacka sönder innanmätet och peta ut det mesta av det. Tycker du bilen låter för mycket med hål i katalysatorn kan du ta med ett par plåtbitar och några plåtskruv och täcka för hålen. /Mats J |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jag hade tänkt sätta sån där flexslang istället över, är ju högst tillfälligt och ska göras så enkelt det bara är möjligt. Det med en hålsåg kanske inte är så dumt, men finns det speciella såna för metall? Förresten vad är ytterdimensionen på rören på E38ans katalysator? |
|
Japp det finns hålsågar för metall. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.