|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder så vilka oljor är bäst för 3,0csi. Tacksam för svar. | |
| För att bättre kunna svar på frågan vore det bra om vi fick veta hur du ska använda bilen. Används den bara på sommaren? Är den trimmad? Hur sliten är motorn? Har du tänkt att köra på bana med bilen eller bara finåka lite? | |
|
Mina erfarenheter kommer från en 3.0S 1972 som jag körde 74.000 mil innan jag 2009 bytte motor. Motorn byttes dock inte för att den gick dåligt utan för att jag plockade ur den då jag skulle blästra och måla i motorrummet. Sedan kändes det fel att sätta tillbaks en motor som gått så pass långt. Servostyrning och differential Köpte på närmaste bensinstation. Växellåda Samma som ovan. Fast provar sedan 1 år tillbaks Red Line MTB och har fått en avsevärt mer lättväxlad låda. Speciellt vintertid och på 1:an och 2:an som brukar vara tröga att få i vid minus 10-20 graders kyla Bromsvätska Från närmaste bensinstation. Fast mest brukar det bli BILTEMA:s 36-459. Byter efter 2-3 år. Motor Biltema helsyntet 5W/40 eller 5W/50. Hade aldrig några problem med läckande packboxar eller tätningar. Drog inte mycket olja heller. När det var riktigt varmt på sommaren kunde jag dock behöva öka tomgångsvartalet några hundra varv för att inte oljetrycket skulle sjunka för mycket under 1 bar. Helsyntet rekommenderas varmt dels för att motorn blir mycket mer lättstartad på vintern men framförallt för att jag fick avsevärt mindre kamaxelslitage. Kanske skall man ett tag efter ett byte från mineral till syntet hålla kontinuerlig koll så att de små hålen i röret som smörjer kamaxelnockarna inte sätts igen. På en 635-motor jag har upptäckte jag några hundra mil efter bytet till syntet att ett av de små hålen var igensatt med kamaxelbyte som resultat. Det kanske inte hade med oljebytet att göra men litet misstänksam blir man ju ändå. Per L |
|
|
Tack Per L, lysande info. Jag tog med mig din info till Mekonomen och jag bestämde mig för Motorolja:Castrol Magnatec 5w-40 Växellådsolja:Red Line MTL Servoolja:Red Line Power steering Fluid Bromsolja: Ej inhandlat än Bakaxelolja: Ej inhandlat än pga mycket viktigt att det blir rätt. Vad gäller bakaxel så skall det väl vara en bricka som sitter fast på klumpen där det står vilken olja man skall ha. Bilen är inte sliten varken utvändigt eller invändigt och motor o drivpaket är mycket tight. Ha det bra |
|
|
Visst är det Red Line MTL jag har i min växellåda också. Jag hade skrivit fel i min servicejournal! Har du diffbroms i differentialen kanske du behöver en speciell olja (i alla fall var det så på min E34 M5) men är det en vanlig diff går det nog med "vilken olja som helst" bara den är av hypoid-typ. I BMW:s verkstadshandbok från 1976 står det bara Hypoidväxelolja SAE90 (även till differentialer med diffbroms). På mina E3- och E24-bilar har jag aldrig sett någon bricka på diffen som talar om vilken olja det skall vara. Alla har dock varit utan diffbroms. Per L |
|
|
I bakaxeln/differentialen ska det vara GL-5 (=hypoidolja), i sådan olja finns rätt avvägda EP-tillsatser (extreme pressure) mm, som behövs i en hypoidväxel/differential med kronhjul och pinion. Om den har lamelldiff så ska det vara GL-5 med LS-tillsats (ibland kallas sådan olja inoficiellt för GL-6). LS står för Limited Slip-differential. Förr i tiden rekommenderades normalt viscositet rak 90 (SAE90). Man ska dock vara medveten om att sådan olja är extremt trögflytande ("tjock") redan vid -5°C. Vid -20 vill man inte ens veta hur trög den är (jag tror att den slutar flyta vid omkring -10°C..!). Nu har jag ingen tabell i närheten men jag gissar att transmissionsolja med viscositet 90 motsvarar en rak 50 motorolja, alltså i trögflutenhet. (Det är inte samma skala för transmissionsoljor och motoroljor, så viscositeten går inte direkt att jämföra. Olika skalor ungefär som t ex Fahrenheit respektive Celsius..) Jag tycker inte att man kan rekommendera sådan olja i nordiskt klimat. I min egen E34 (som jag tror har samma bakväxel som Skorpionen) har jag alltid kört med syntetisk GL-5 med viscositet 75W/140. Kallviscositet 75W gör att den smörjer bra vid kallstart, även på vintern. (Allt kallare än 50°C är att dock betrakta som kallstart!). Varm-visc 140 ger maximalt skydd, gör att den inte blir lika "tunn" vid hög temp/forcerad körning (och jag hoppas även att den minskar risken för läckage..) Enligt alla teorier ska det dock gott och väl räcka även med en 75W/90, som är lättare få tag på, lite billigare och snurrar lite lättare (teoretiskt..). Om man väljer mineralolja skulle jag rekommendera en 80W/90 i stället för en rak 90. Men även om du tar en skvätt 80W/90 och ställer i frysen så ska du se att den inte flyter, om än den är mindre "stel" än 90. Fördelen med raka oljor är att de i normala fall håller för mycket längre bytesintervall, de har inte multigrade-tillsatser som bryts ner. Men om jag minns rätt så är väl bytesintervallen omkring 6 - 8 000 mil i bakaxeln på äldre BMW (??), det är att betrakta som mycket kort intervall för GL-5 oljor, och då går det fin-fint med 75W/90 eller 75W/140. Syntetoljor innehåller i de flesta fall mindre del multigrade-tillsatser och även därför föredrar jag syntet. Min rek: Kör med olja av känt märke, av ett riktigt oljebolag. Bakväxeln: A) GL-5 (hypoid) 75W/140 (Tex Q8 T65 75W/140, eller så översätter du den till ett annat oljemärke). B) GL-5 (hypoid) 75W/90 Ev) GL-5 (hypoid) 80W/90, om du ev av "nostalgiska skäl" vill köra på mineralolja. OBS: Oljan ska alltså innehålla LS-tillsats om du har lamelldiff! Hoppas detta var till hjälp. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Tack för en mycket bra och innehållsrik info Ulf530. Skall fundera lite så vi får se vad det blir. Bilen är i originalskick 3,0csi-75. Kanske någon här vet om dom levererades med lamelldiff? Ha det bra |
|
|
Annars kan du ju hissa upp ett bakhjul och snurra på det hjulet (med växeln i friläge och handbromsen ej åtdragen). Går det lätt att snurra hjulet är det inte diffbroms i diffen. Per L |
|
|
Det var lite synd , bilen står på pallbockar för översyn under vintern så det går inte just nu. Ha de bra |
|
|
Om du vill kolla om det ena bakhjulet går att snurra fritt från det andra (= ingen diffbroms) så finns det väl andra lösningar att ta till som passar dina förutsättningar! Per L |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Troligtvis har du ingen spärrinsats i din bakaxel, de flesta E9 levererades utan. Du kan testa att snurra på det ena hjulet och se om det andra snurrar åt andra hållet i så fall har du ingen LS-diff. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
"Du kan testa att snurra på det ena hjulet och se om det andra snurrar åt andra hållet i så fall har du ingen LS-diff." Ovanstående gäller om du har en växel i (dvs kardanaxeln står still)! Per L |
|
|
Absolut skall jag testa det ni båda säger. Fått reda på att många csi såldes med 25% diff-spärr. Bilen är inlagd i galleriet under oo-serien så ni kan njuta lite. |
|
|
Min far hade en 3,0Si manuell med 25% diffbroms, jag tror det var 1977 (en av de sista årsmodellerna?). Det var en ganska vass bil på sin tid, litet av en "sleeper" med 4 dörrar. Bra fäste i bakvagnen och riktigt hyfsad väghållning gjorde att man kunde stressa många trimmade jänkare, trots att den bara hade 200 hk. Minns jag rätt att den officiellt hade 198hk? Vid 1:a servicen gjordes vissa justeringar (tog bort avgasreningen?) så att den blev lite piggare, fick påtagligt bättre respons, och påstogs få ca 210hk? Många gjorde stora ögon när man gjorde en "banzai-start" vid rödljusen så slog dragkroken i gatan så gnistorna rök... Bäst gick den dock i fart, det var inte så många bilar på den tiden som pallade att gå i 200-220 km/h flera mil i sträck. Jag är inte helt säker på att det går så lätt att hissa upp ena hjulet och känna om den har 25% lamelldiff? Jag har för mig att på mina 323i (-79 och -82) som båda hade lamelldiff så gick det inte säkert att känna(?). När man körde var det dock ingen tvekan, de diffade alltid, och de hade minst sagt glada bakvagnar... På tävlingsbilar vet jag med säkerhet att det finns ZF lamelldiffar (troligen även andra fabrikat) som är i princip frirullande då de inte är belastade. Det går att ligga under bilen och snurra bakhjulen fritt som på en odiffad bil. Vid pådrag/belastning så diffar de minst 75% och ännu mera beroende på justering. Om man har 25% lamelldiff och fyller vanlig hyp-olja, utan LS-tillsats, så händer inget dramatiskt alls. När man svänger tvärt på asfalt så kan det "knäppa" lite i diffen för att det hugger litegrand i lamellerna. Vid normal körning händer dock ingenting och du skadar lamelldiffen om du inte kör länge. Om den skulle "knäppa" och ge ifrån sig lite ljud så är det bara att snarast byta olja till en som innehåller LS-tillsats så är allt frid och fröjd igen! (Det finns även separat LS-tillsats att få tag på, var vanligt förr i tiden. Men det finns ingen anledning att själv hålla på och laborera då man inte säkert vet hur mycket man ska tillsätta.) Bedrövligt att det inte går beställa lamelldiff nu för tiden (åtminstone inte till de flesta...). S k elektronsik diff, som aktiverer bromsarna, är ju rent nonsens i jämförelse. Jag skulle offra takluckan alla dar i veckan om jag i stället fick en lamelldiff! (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
(redigeringsfunktion vore bra) inte... Vid normal körning händer dock ingenting och du skadar INTE lamelldiffen om du inte kör länge. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Mycket intressant läsning Ulf530, det lutar till att det blir med en GL-5 olja och då får jag en perfekt olja till min klassiker. Manga tack! Ha det bra |
|
|
Vet inte om det är den bästa men jag köpte Castrol Response Dot 4 till bromsarna. |
|
|
Har köpt bakaxelolja och det blev Castrol Differential SAF-XJ, det är en hypoidolja GL-5 med LS tillsats. Alla oljor är inköpta, nu ska det bara bytas. Tack alla som visat intresse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.