AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.779

avgas, slutdämpare osv till m5 e39

sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Hej,

Jag går i tankarna att i första hand byta ut originaldämparna bak på bilen och undrar om någon har någon skön lista på vikt och eventuell prestandaökning på de som finns.

De som jag tänker på i första hand är

Supersprint
Kelleners
Eisenmann
Ferrita?

MVH
//
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Kan tillägga att jag är ute efter slutdämparna i första hand men om någon har info om "biten" innan dessa (x-pipen?) så är det välkommet också. :)
Kan inte tänka mig att det kan ge någon form av effektökning genom att endast byta bakre ljuddämparna... Antar att de flesta är ute efter ett råare ljud. Om någon sitter med annan info så tar jag gärna emot den!
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Jag väntar mig inte någon särskild prestandaökning men vad jag läst så ska tydligen supersprint ge ett par hk extra.
Om det nu är så att inga ger någon ökning i prestanda så är ju vikten desto mer viktig. :)
Vilken vikt?
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
på de olika slutburkarna.. :)
Okej:)
Då kommer mina tips!
Alternativ 1: Komplett sats med x-pipe och burkar inklusive mappning av motor= Viss prestanda ökning, skönt ljud, DYRT.

Alternativ 2: Bara burkar från dom stora tillverkarna= Nästan ingen effektökning, skönt ljud, men dyrt.

Alternativ 3: No name burkar (fullflödes rostfria)= Nästan ingen effektökning, skönt ljud, men billigt. (detta alternativ kommer jag själv titta på)

Och vikten kan du glömma helt så länge du inte har en special bil som är lättad till tusen redan idag. Då är det bättre att köra med mindre spolarvätska och skippa hamburgarn och skinnjackan innan du far iväg;o)

Kolla med Decerto här på forumet, han har köpt och monterat schysta billiga fullflödes dämpare på sin M5´a
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Tips från ekonomidoktorn - ta bort resonatorn före slutdämparna.

Lyssna här:
Länk

skapligt bullrigt men väldigt billigt .-)

Hade det på en viss 540is en gång i tiden kombinerat med alternativ 3 ovan. blev rätt jobbigt i längden. men det verkar ok om man behåller orginalslutburkarna.

mer effekt - neee inte en enda hp - men det objektivt så ger det ca 30 hp :-)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag har Supersprint Race....
väger ca 16-18 kg

pris ca 16 papp

grymt dovt mullrande muller...
kan spela in ett ljudklipp nu i helgen o lägga upp här om nån vill ha!!

Länk

sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
wannabedivers: jag är med på vad du menar, men många bäckar små som dom säger och om man lyckas lätta 100kg till slut så lär det ju kännas. Om inte så finns ju "ballhetsfaktorn" ;)

i en annan tråd så har jag sett att e46 m3 har några tillverkare som heter dixie och gruppe m som tydligen ska väga neråt 5kg, tillverkar dom inte till m5 e39?
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Bianca: är race godkända för väg? trodde det bara var den vanliga som var det.
ma
54
magcar
320D E91 -09
M5 E39 -99
525iA E34 -92
9-5 Aero-00

541is; har du koll på vart man kan få tag på en cutout-ventil som används på bilen i filmen, helst nån firma i Schweden...?

BMW - is there anything else?
Gör gärna det Bianca! Jag hade dock nöjt mig med det ljudet som 540is lyckats åstadkomma. Undra hur mycket en firma tar för att göra ett liknande jobb?!

Mvh Philip
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Hayward&Scott har skönt ljud...Länk.
Men 8000 ca för dämparna? Nja...
Jaga vikt på avgassystemet? Det är nog ingen ide..tror inte man märker någon skillnad på våra bilar förrän man bantat 100kg iaf.

Fingerspitzgefühl.
magcar. Jag köpte elektriska cutouts från summit racing i USA( Länk ). tog inte mer än 8 dagar för dom att nå mig. billigt var det också. Jag gjorde installationen på min Mustang. Du kan se det här: Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Jag handlar också mina jänkeprylar från summit - funkar fin-fint.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.