AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.787

E90 - Defekt motortempmätare eller?

ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Köpte en beg E90 330xd i somras och upptäcker att motortempmätaren inte rör sig (den som sitter integrerad i varvräknaren). Strecken rör sig inte alls och när jag påpekar detta till min ÅF så menar de att motortempen endast visas genom varningslampa om motorn går för varm. Dock så säger de att de inte är säker på detta.

Jag har lusläst bruksen men hittar inget där. Frågan är alltså : har 330(x)d 2007 en tempmätare eller inte?

/ Håkan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
De vita rörligastrecken på varvräknaren togs bort på de faceliftade E6x modellerna. Vet inte hur det är på E9x modellerna.

I BC's meny kan man se tempen - en bekrivning finns här: Länk
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
Hej och tack för svaret Sim,

De vita rörliga strecken har jag på E61:an (ej LCI) och där fungerar de utmärkt. Du som gör mig fundersam är att samma streck finns på E90:an men där står de still. Låter väl långsökt att BMW sätter in en mätare (eller vad jag ska kalla strecken) men inte nyttjar funktionen.

Någon som har en 07:as 330(x)d som kan förklara?

/Håkan
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
...det som gör mig fundersam...sak det givetvis stå
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har också funderat på det. Tycker heller inte att den rör sig som den gjorde på min förra E61.
Det finns ingen inbyggd tempmätare i varvräknaren på E9x, så nu behöver ni inte fundera mer på det. =)
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Vill man temp så får man montera Performance-ratten Länk
Ingen tempmätare och ingen oljesticka på E90. Vad sysslar BMW med egentligen?

Boldly goes where no BMW has gone before
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Oljesticka finns väl? Eller är det bara på nyare modeller..jag har iaf en sticka.
Ser att du kör diesel, och dieslarna har oljesticka. Men bensinare saknar den. Otroligt korkat, jag litar inte alltid på elektroniken, och dessutom så vill jag då och då se hur oljan ser ut, men det går inte annat än på påfyllningslocket.

Boldly goes where no BMW has gone before
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Vad kostar ratten de där var fan nice skulle jag vilja ha iaf.

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
@Cykeltjuv Den kostar skjortan... Länk
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
7k tyckte inte jag var så farligt alls synd bara att resten av ratten såg ut som nåt skit man har till tvspelet : (

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
@Cykeltjuv. Dock tror jag inte det stannar på 7K. Nästan hundra på att bilen behövs kodas om. Det brukar bli ett par tusen till.

Det finns en annan modell som är rund som vanliga M-sportratten fast med hälften i Alcantara, här monterad i en 1-serie Länk
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Den såg bättre ut ska se vad min återförsäljare kan åstakomma när jag hämtar ut bilen : p

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.