|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu har jag beställt CCFL angeleyes. Tänkte beställa LED men dom var slut, så det blir CCFL När jag skulle beställa fick jag välja mellan 7000k eller 8000k. Jag valde 8000k. Nu till frågan: -Vad är skillnaden på 7-8000k? Jag har XENON i halvljusen, blir det ljuset svagare då? ( är helnöjd med xenon, MYCKET bättre än vanligt lyse som jag har haft på alla mina tidigare bilar) Tack för svar... Mvh Tommy Beemoholist javisst! | |
|
Vilket är den "blåare" varianten? Beemoholist javisst! |
|
| Kelvintalet (K) anger färgtemperaturen och inte styrkan. Kortfattat så gäller att; högre kelvintal ger blåare/mer lila ljus. Blir det för blått finns alltid risken att du blir stoppad av några andra som använder blåa ljus. | |
|
Ahaa... men nu beställde jag 8000k. Är det FÖR blått? Tack för svar... Beemoholist javisst! |
|
|
Någon som vet om 8000K är "för" blått, så att polisen kommer stoppa mig? Dom stoppar mig tillräckligt ofta tycker jag ( bor i STHLM) Mvh Beemoholist javisst! |
|
|
Risken är större då 8000K lyser blått. Jag kör med 8000K på mina xenonstrålkastare och har gjort det på alla mina bilar. Vad gäller CCFL vet jag inte hur blått dem lyser för det kan skilja mot hur xenongasens färg ser ut. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jomen Hr.Bayer är ju ute efter den "lyxiga" looken ;) :) Jag bara skojar, 8000K ser blått ut. Xenon är 4300, och CCFL ligger på ca 5000. CCFL är samma teknik som vanliga lysrör. Personligen gillar jag BMW:s original angel eyes på ca 3000 kelvin som lyser glödande gulvitt. I alla andra sammanhang brukar folk undvika det blåaktiga skenet från LED-ljus och energilampor för att det ser lite billigt, "kallt" ut. Men när det gäller bilar är det populärt pga den stora "lyxfaktorn", haha |
|
|
Det råder en stor språkförbistring och massor av skrönor där "ute" angående ljusfärg "färgtemperatur" osv och olika ljuskällor. Urladdningslampor (HID) i strålkastarna kallas sedan länge för xenonlampor, även fast xenongas använts långt tidigare även i vanliga glöd och halogenlampor. Xenongas är en inert ädelgas, dvs den deltar inte på något vis i förbränningen (ljusbågen) eller i den vitglödande glödtråden. Den förhindrar däremot för tidig avbränning av materialet och därmed kan man höja temperaturen något och få ett vitare ljus. Andra gaser som används är Krypton och Argon, och fortfarande "relanseras" det ficklampor, billampor och dylikt där man uppfinner gaser och egenskaper på nytt. I urladdningslampor kan man variera innehållet av olika metallsalter, lampans tryck mm och få ett stort spektra av ljusets färg från kopparfärgat via kritvitt till blålila. Man använder inte kelvingrader (K) för att ange rena färger i ljuskällor, endast vita "färger", dvs från glödljus svagt gulaktigt runt 2500K till kritvitt med lätt blåstick runt 6500K. Att sedan bondfångarna i billjusbranchen försöker luras med rena fantasisiffror med ljuskällor som sägs ha 15000K och ännu högre är bara mest patetiskt. Om man vill sälja färgade ljuskällor så är det ljusets våglängd i nanometer (Nm) som skall anges, inga Kelvingrader. Vanliga lysrör kan precis som högtrycksvarianterna av urladdningslampor ha olika ljusfärg från runt 2500K till 6500K osv, och så även de tunna CCFL-rören, fast dessa bygger på annan teknik än lysrören. De senare matas med högspänning från runt 700-1000V till bortåt 3000V, har kalla elektroder i rörändarna (därav namnet Cold Cathode Fluorescent Light), medan vanliga lysrör har uppvärmda katoder och en driftspänning runt 80-110V under drift. Lysdioder, lysrör/lågenergilampor, urladdningslampor kan alla tillverkas med olika ljusfärg, ingenting säger att dioder måste vara blåvita. I samband med införandet av lins (ellipsoidlampor, projektorlampor m.fl. namn) i halvljuset fick man bieffekten att det blir färgade brytningar från linsen i ljusbildens avgränsning. Detta missuppfattades från första dagen som att det var ljuskällan som hade blåfärgad lampa, sedan dess har karusellen snurrat på, och alla vill ha det "blåfärgade xenonljuset"... i själva verket är urladdningslampan (HID) kritvit. Sen kan lyxfaktorn som Lasse nämner säkert spela in en del...) FP |
|
|
Folke. Tack för lektionen. Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.