|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag upplever att sträckan mellan Uppsala och Gävle (nya sträckan av E4:an) har en hårdare uppbyggnad än "vanliga" E4:an. Mvh/ Niclas |
|
|
Ett mycket intressant inlägg i debatten: [url]www.newsmill.se/artikel/2010/09/26/tt-helt-fel-ute-om-dubbd-ck[/url] De som dör där vägdamm är inblandat dör i snitt 2-3 mån tidigare än utan vägdammspåverkan, jämfört med runt 37 förlorade levnadsår i trafiken. Risken för lugnsjukdomar och KOL kan ju dessutom avsevärt minskas genom att avstå från rökning. |
|
|
Länk Nu borde länken bli rätt. |
|
|
Spott o spe på alla tradare,men tänk lite längre än näsan är lång så ska ni se att det är just alla ni som svär som är orsaken.Lösningen är enkel sluta handla så mkt prylar. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Nja, spott o spe på tradartrafiken vet jag inte, men faktum är ju att vägarna inte pallar mängden och vikten i kombination med dagens underhåll. Vi måste nästan sluta handla mat och börja fiska, jaga och odla själva då bara maten kommer från hela världen. OT, men Nordsjötorsk skeppas till Asien, filéas och packas och körs tillbaka igen... | |
|
Det är nog en kombination av dubbdäck och tung trafik som orsakar vägslitaget, men vilket som är den största boven i sammanhanget tycks vara oklart. Jag lägger en slant på att dubbdäck sliter mer än den tunga trafiken Sen tycker jag inte att motorvägar eller övriga vägar är så spåriga men att beläggningen däremot kan vara mycket grov på sina ställen. Men är det för att vägbeläggningen är sliten eller ska det vara så för hållbarhetens skull? All ny asfalt som läggs ut, vad jag har lagt märke till, är mycket jämn och fin så det tycks som att ju mer sliten en väg är det desto grövre yta får den. |
|
| Riktig asfalt, d.v.s. svart väg blir ju slät. Men för det mesta limmas ju ett slitlager (oftast lite röda stenar) genom att lägga en film av bitumen och strö på stenarna (som en slags panering) En ny sådan väg är mycket grov men den blir slät och fin när den är nedsliten. Har ni aldrig cyklat på vägkanten med smala däck så man håller på att vibrera sönder, sedan svänger man ut i hjulspåret där stenarna är helt släta och mellan dessa ett jämnhögt lager bitumen och gummi från däcken? Det är ju slätt som en barnrumpa där det är slitet. DÄremot hålls ju vattnet kvar bättre då. | |
Verdi |
En sån där grov beläggning måste ju slita mycket på däcken också... |
|
Anders72 : Tror du att ett 60 tons ekipage har mer axeltryck på vägen än ett 44 tons ekipage? Med ditt resonemang borde vägarna i Australien vara krossade av alla de road trains med nära 200 tons tågvikt som rullar där... I praktiken innebär 60 tons ekipage att det blir mindre slitage på vägarna då det blir färre turer för att köra en viss mängd gods. Det sparar också på bränsle. |
|
|
@davidT86: Hur tänkte du nu? Bruttovikten 60 ton väger mer än 44 ton, axeltrycket beror på hur många axlar vikten fördelas. I Sverige är det tillåtet med 24m total axelavstånd (första/sista axel) i övriga Europa max 18m. Hur många axlar och hur långt axelavstånd har ett roadtrain och när hade Australien tjälskott senast? I Europa finns fler lastvågar vid vägarna än i Sverige resultatet blir att fler vågar ta överlast i Sverige, 60 ton är högsta tillåtna vikt men vad hindrar bilarna från överlast? När 40 ton var högsta vikt löste långtradare problemet med två fraktsedlar, en för 40 ton och en för överlasten! Lagligt då! En timmerbil ska ha ett visst avstånd från lastens topp till gafflarnas topp, hur många har inte en kulle längst upp? Nu vill man höja totalvikten till 80 ton för timmerbilar, hur vet de redan nu att bilarna klarar vikten tror du? Lite läsning: Länk Länk If it works, don't fix it. |
|
|
S&S : Jag skrev ju axeltryck... Anders72 påstår att våra vägar slits mer pga 60 tons bruttovikt, det är ett felaktigt påstående. Jag gick vidare på hans spår med jämförelsen av Australiens road trains, för enligt hans resonemang kommer dessa ekipagen ha minst 3 gånger mer tryck mot vägen. Vilket som du själv säger, inte stämmer eftersom vikten fördelas ut på en större yta (längre totallängd och fler axlar). Får säga att jag är i en bransch där överlass är väldigt lätta att ta på sig, men jag funderar inte ens på det eftersom böterna är så kraftiga att det är ren idioti. Vi snackar 5-siffriga belopp för nåt enstaka ton... Om det är minskat slitage på vägarna som Anders72 är ute efter, ska han försöka få ner axelvikterna, och inte totalvikterna. |
|
|
Stämmer att axeltrycket är det avgörande men det i kombination med vägens bärighet och påverkan av tjälen är det som avgör vägens livslängd. Eftersom rullstensåsar anses vara en ändlig resurs används berg i form av makadam idag, till nytta för oss bilister då vägkroppen blir stabilare. Inom branschen vet alla att det gäller att få ut veden innan tjällossningen... If it works, don't fix it. |
|
|
Dubbdäcken är bäst på vintern,därför jämför man aldrig dubbfritt mot dubbdäck vilket är korkat tycker jag ! Jämför vinterdäcken mot varandra så folk får upp ögonen någon gång hur värdelösa dubbfria däck är ! Javisst ger dubbfria däck bra grepp i snö inget tvivel där från min sida och 4WD drar gött det med,men sen kommer vi till en korsning och där vet alla att när vinter väglag råder så är det knappast snö i korsningen och oavsett om man har en bil som driver på alla hjulen så är det lika svårt att stanna som med 2WD. Och att det skulle vara mer befogat med dubbfritt söderöver är helfel det med. Malmö polisen sa vid förra vinterns bilkaos att om alla åkt på dubbdäck skulle det inte varit hälften så många olyckor. Sen kan Ni som tvivlar på Malmö polisens kunskaper tala/skriva om varför Ni är mera experter än de som jobbar med detta dagligen? Dödensväg,ja det finns 2 numera som hamnar i den kategorin och det är E6an samt Lv71 från Borlänge (Djurås) till Sälen. När det rör Lv71 ser man tågen som rullar vintertid och det är för det mesta Suvar som kör vilket jag kan förstå. farten varierar men bråttomt är det för att hinna i tid. Kollade av några parkeringar för 2 säsonger sedan där jag inte kunde låta bli att kolla vilka däck man valt och denna statistik är ingen bas eller dyl,men det jag såg så var det minst lika många dubbfria som dubbade. Korsningarna däruppe är såphala minst sagt och vid ett tillfälle uppstod en krock vid rondellen i Sälenby och detta pga dubbfritt på bilen som inte kunde stanna ( Volvo XC90 Dubbfritt ). Alltså 4WD bra grepp men lika illa vid inbromsning som en 2WD bil. Här väljer dock myndigheterna att ingripa med diverse tvetydiga medel som att vägdamm och slitage på vägarna måste stoppas. Om nu vägverkets representanter blivit övertygade av de bristande resultatet som dubbfritt visade vid testerna så är det konstigt att man inte värderar de dödolyckor som uppstår (bevisligen) tack vare dubbfritt,och än värre blir det om alla kommer att köra på det dubbfria alternativet. Att sedan lämna över ansvaret till kommunerna och sittande politiker där vars kunskaper inom området kanske inte har prioriterats inom detta ämne är vanskligt dessutom. Vinterdäckslagen orsakar dessutom olyckor pga att man inte vågar montera däcken innan första snön av rädsla för böter etc. Detta resulterar som vanligt till kö hos diverse däckförsäljare och väntetiden skapar ytterligare fördröjning och körning på halt väglag med sommardäck. Saltet är en lömsk säkerhet då man inte ser när det börjar frysa till. Och att köra dubbfritt på frusen väg oavsett hastighet är sämre än att ha någon form av dubb som stabiliserar ev kast/glid etc. |
|
|
Alex84: Du utesluter många viktiga aspekter i dina jämförelser. Tar vi bara det exemplet du har om cirkulationsplatsen i Sälen, så finns det annat som spelar in i krocken och inte bara att bilen hade dubbfritt. Vilken hastighet bilen hade när den närmade sig cirkulationen är av allra högsta grad en viktig faktor. Det spelar ingen roll om bilen hade haft dubbat om det gick lite väl fort. Jag säger varken det ena eller det andra om vilka däck som är bäst. Däremot har vi både dubbat och dubbfritt på våra bilar och båda alternativen fungerar utan större problem trotts isiga vägar. Jag är helt övertygad om att i många olyckor är det mer än däcken som bidragit.. Varje vinter, trotts dåligt väglag, ser man folk köra som om det vore högsommar ute med bästa tänkbara sommarväglag. |
|
|
Ex med Sälen rondellen var att hastigheten hos Volvon var så låg att det belv en sk touch bara,men bilen i fråga hade inga möjligheter att stanna pga ishalkan och dubbfria däck. I Ditt ex med att dubbat och dubbfritt fungerar utan större problem trots isiga vägar är ogrundat. Varje tillfälle med kommentarer runt och kring detta har personer som kan och jobbar runt detta gett sitt stöd till dubbat före dubbfritt. Detta gäller personer som Polisen och testare utav däck samt nu senast även Trafiksäkerhetsverkets 3 experter. Pga detta så tycker jag att allmänheten bör eller skall få rätt information ang däckval. Idag luras många av de sk testerna av vinterdäck i tron att dubbfritt är lika bra som dubbat vilket visar sej är helt fel. Den dagen jag backar i detta är när man uteslutande börjar testa dubbat vs dubbfritt mot varandra,men den dagen lär aldrig se sitt ljus då det kommer bli helt uppenbart vilken skillnad som råder alternativen emellan. Helt klart så råder det politik i detta ang vinterdäcken då sk experter ( TSV) först stödjer teorin med dubbfritt,men backar när tester med dubbat kontra dubbfritt visar så stora brister i säkerheten med dubbfritt att till och med de sk experterna då från TSV går ut med gemensamt uttalande i media att dubbat är klart bättre. I de fall jag själv har prova på att köra med Dubbfritt ( Pirelli samt Michelin ) så är det förutom is även brister i snömodden ). De däck jag själv känner mej säkrast med är Nokkian Hakka som är otroligt bra både i slitstyrka och grepp säsong efter säsong,och då främst på is,snö och snömodd. |
|
|
Dessutom ger jag föga mycket för Claes Tingvalls (Trafikverket ) uttalande i länken nedan. Snacka om dubbelmoral i alla avseenden..(Läs artikeln) Länk |
|
|
Vilken typ av däck som används på en bil är helt upp till ägaren att bestämma efter sina värderingar. Kör man mest på barmark är ett dubbfritt att föredra, men är det ofta blankis är det dubbat som gäller. Sen finns det så mycket mer som spelar in beträffande hur trafiksäkert fordonet är. En modern bil med dubbfritt är ju säkrare än en äldre bil med dubbat som saknar antisladd. I övrigt är det en meningslös diskussion eftersom alla har olika värderingar. Läser man trådar på detta forum finns det de som aldrig kan tänka sig dubbfritt samtidigt som det finns en skara som aldrig kan tänka sig att köra på dubbat. Att mer eller mindre säga att de som kör dubbfritt är oansvariga och äventyrar andras säkerhet är enligt mig helt fel. För dubbfritt betyder inte trafikfarlighet, utan det är så mycket annat som spelar in. Personen bakom ratten är oftast den sämsta faktorn och inte däcken. Teknikens värld testar alla sorters vinterdäck mot varandra men problemet med deras tester är att de utelämnar mätvärden och istället använder sig av ett poängsystem, som är helt ointressant eftersom det inte talar om vad den verkliga skillnaden är mellan de olika däcken. Poängsystemet är viktat på ett sådant sätt att bästa däcket för högst poäng och sämsta lägst. Hade du redovisat mätvärden tillsammans med sin poängskala är det ju värt att betala för att läsa testet men som det är nu anser jag att det är bortkastade pengar att betala för. |
|
| Jag tycker inte heller det här med dubbdäcksförbud är något vidare bra alternativ, utan jag är helt emot det. För jag anser att det ska vara upp till var och en beträffande vad för däck man vill köra med. | |
|
Jag håller med Dej Chris87 i det Du skriver. Och jag är inte någon som "prackar på" andra saker som dubbat eller dubbfritt heller. Saken är väl den att likväl som om man gör service själv mot bakgrund av sin kunskap eller motsatsen att lämna i bilen på verkstad för dessa avsaknad så råder det samma sak med vinterdäck anser jag där körsätt och körvana spelar in i samma mening. Under dessa förutsättningar och tillika bil/bilmodell med eller utan antisladd så blir valet ett annat. Det har att göra med reaktionsförmågan,körvanan,körstilar och sist geografiskt. Jag anser att ju äldre man är samt ju mindre man kör under vinterhalvåret så borde dubbdäck användas mot bakgrund av personen ifråga. Därmed inte sagt att yngre samt medelålders löper mindre risk för detta. Det jag reagerar mot är den tvetydighet som råder i press ang dubbfritt vs dubbat då som Du själv skriver bedöms konstigt/luddigt samt att man inte testar däcken parallellt i testerna,och på så sätt undanhåller information som verkligen kan hjälp bilisterna i sitt val. |
|
Verdi |
Alltså, det finns mängder av saker man kan göra och ändra på. Men jämför man dubbdäck med dubbfria så förutsätter man att allt annat är lika. Samma däcksbredd, samma försiktighet osv osv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.