|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Chris87, Jag vet inte. Jag KAN undvika (Kungsg. i Uppsala) genom att åka bakgator men det är inte så roligt. Dubbdäcken tänker jag absolut ha kvar iaf. Dels är de köpta inför ifjol och dels åker jag en riktigt kurvig och isig väg till jobbet. |
|
Startar härmed FFDD :) Alla som vill är välkommna ;) |
|
|
@karlhilding Bor i Kristianstad, nordöstra Skåne. Kör taxi i alla väder och alla tider utan dubbdäck, likaså bakhjulsdriven bil privat, utan dubbdäck, och här sitter jag med hälsan i behåll. Märkligt, va? Boldly goes where no BMW has gone before |
|
| Jasko, fånga dagen :-) | |
| Jasko, det dör trots allt under 700 per år i trafiken så de flesta kommer att överleva hur idiotiskt dom än beter sig så att du kör utan dubbdäck är väl kul för dig, det innebär trots allt inte en dödsdom. Själv föredrar jag att utrusta min bil så säkert som möjligt för att ha störst möjligheter att hantera situationen den dag det skulle behövas. Detta innebär då dubbdäck av ett bra märke. | |
| Gärna dubbdäck, men problemet är bara att Trafikverket inte har råd med eller klarar av att underhålla (asfaltera) vägarna på ett tillfredställande sätt. Kolla huvudvägarna runt de större städerna, speciellt i Stockholm. De är helt spåriga och ojämna för det mesta. Därför är jag för dubbfritt! Ni som kört i t ex Tyskland (där dubbdäck är förbjudet) vet vad jag menar. | |
| Många av de spåriga vägarna har ett spårdjup överstigande asfaltsskiktets tjocklek. Det hänger ihop med 60t totalvikt. I USA där allt ska vara stort kör man med Alu-trailers och 20t totalvikt. Inga spår där heller. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Precis Anders ! Det är den tunga trafiken som gör rodelbanorna på vägarna INTE dubben. Dvs mera gods på järnvägen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag köper att den tunga trafiken skapar spår. Men den ojämna ytan, som gör att det bullrar i kupén, beror på att dubben river upp bindemedlet i asfalten och lämnar kvar stenarna, vilket gör att ytan blir knottrig. | |
|
Bindemedlet fräts bort av saltning och bullrig väg beror på slitskiktet av grövre sten som man envisas lägga, kolla hur det ser ut när myrsloken varit ute och spytt... Hjulspår beror på att bärlagren i vägkroppen inte har rätt bärighet, nya vägar får kropp av grov makadam som håller ihop bättre. Borde inte "klistriga" friktionsdäck lyfta fler partiklar än dubbdäck som "går på tå" och har de tjällossning i EU? If it works, don't fix it. |
|
|
Om tung trafik sliter så mycket på vägarna borde Autobahn vara i bedrövligt skick, vilket inte är fallet. Jag blir helt galen varje gång jag tar ut bilen - den studsar, spårar och dånar. Inget av detta märkte jag så fort jag passerade Öresundsbron och körde vidare mot södra Europa. Jag undrar just var mina skattepengar går, både bilskatten och bensinskatten. Farthinder? Cykelvägar? 1500 fördummande vägskyltar som finns per varje km väg? Om tysk, österrikisk, italiensk, slovensk och kroatisk vägbeläggning är så mycket bättre, varför inte lägga på lite även här i Sverige? Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Inom EU inkl. Tyskland är maxvikten 44 ton vilket är en enorm skillnad för vägkroppen jämfört med de 60 ton som tillåts här. Lägger man dessutom till överlast i kombination med för hög hastighet och slitaget ökar katastrofalt. ps. maxvikt i USA är 36 ton (80 000 pounds) |
|
|
Kanske för att de inte har tjäle i marken en stor del av året? Vatten som fryser och tinar om vartannat i marken ställer till det och orsakar skador underifrån. Detta tillsammans med den tunga trafiken gör att vägarna ser ut som de gör här i Sverige. De flesta vägar i Sverige är byggda för länge sedan. Då hade man inte den kunskapen man har idag. Man dimensionerade inte heller efter det höga trafikflödet vi har idag. Framför allt vad det gäller den tunga trafiken. Som jag upplever det har inte vägar som helt nybyggda de senaste 10-15 åren dessa bekymmer. Jag är helt säker på att de också kommer att hålla längre. "BMW six appeal" |
|
| Oj, hade fel om totalvikten i USA... I USA har jag sett flertalet bemannade vågstationer där all tung trafik hänvisas in i en särskild fil för obligatorisk vägning. Finns inget fusk alltså. Hur många ekipage i Sverige rullar inte med 65 ton tro? Samt alla BK2-vägar det körs med överlastade timmerekipage. | |
Verdi |
Vi har grövre ytbeläggning också vilket gör mycket för däckbullret. Tror att det beror på att vatten som fryser inte blir lika snorhalt som på jämn yta då det sticker upp stenar över vattnet liksom. |
|
Okej, men jag har svårt att tro att södra Sverige är kallare/blötare än norra Tyskland. Kan de ansvariga inte bygga om vägarna med tanke på allt nytt de har lärt sig sedan vägarna uppfördes? Och sen höja hastigheten på motorvägar till sådär en 140km/h... Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Marknaden styr och den vill bara ha vinst inte hållbarhet... If it works, don't fix it. |
|
| Som sagt, Skåne lär ju ha likadant klimat som t ex Hamburgområdet. Men där är vägarna likt förbannat bättre. Varför? Att vägunderhållet är bättre, att vägarna möjligen byggs med högre kvalitet från början, samt att vi har dubbdäck här är min gissning. | |
|
Vägarna i Tyskland är ofta gjutna i betong vilket är möjligt när man slipper tjälen, det finns enstaka (äldre) sådana även i Skåne. If it works, don't fix it. |
|
| E6:an är väl uppbyggd av betong mellan Falkenberg och Halmstad. Vet inte exakt mellan vilka trafikplatser det är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.