|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Jag har under ett års tid haft problem med att den gula motorlampan tänds och släcks lite då och då på min 540 årsmodell 2002. Ibland kan den lysa i flera dagar och ibland kan den tändas för att sedan släckas efter ett-par tre start/stopp. I början kunde den vara släckt under en längre tid medan jag nu tycker den lyser betydligt oftare och längre innan den släcks. Avläsningarna av felminnet har givit att det ibland är reglersonden bank1 som indikerat fel och ibland reglersonden bank2. Innan sommaren lästes felminnet av ytterligare en gång och då indikerade den både bank1 + 2. Jag och min mek beslöt då att nolla felminnet ännu en gång för att se vad som hände. Efter ngn vecka så började lampan lysa igen. Tidigare så har jag inte märkt av att bilen gått dåligt men nu under sommaren med motorlampan "fladdrande" så känns bilen inte pigg. Den går jämt och fint på tomgång, inga missljud men "accet" finns inte där, den känns slö. Tycker också att den dragit ngt mer bensin än vanligt. Idag så hade jag bilen inne hos min mek för lite arbete. Motorlampan hade inte lyst på flera dagar men eftersom den hållit på hela sommaren bad jag honom läsa av felminnet och nolla det. Felminnet gav att både reglersonden och monitorsonden bank1 indikerat fel. Han tog bort alla kontakterna och rengjorde dem noga. Efter att jag fått tillbaka bilen så dröjde det inte länge innan lampan började lysa igen. Efter denna korta resumé så har jag lite funderingar...... Många kanske skulle tycka att det bara är att byta dem men till saken hör att jag faktiskt bytte den ena reglersonden bank1 för c:a 6000 mil sedan. Ska reglersonderna eller för den delen monitorsonderna inte hålla längre än 6000 mil? Varför tänds och släcks motorlampan om vartannat om sonderna är defekta, borde inte lampan då lysa konstant? Och varför indikerar felminnet ibland den ena "banken" och ibland den andra? Innan jag köper ett par nya reglersonder så vill jag bara höra ifall det finns ngnannan som har ngn idé om det kan vara ngtannat som triggar motorlampan? Kan sonderna göra så att bilen känns slö eller bör jag leta efter felet på annat ställe trots felminnets avläsning? Oerhört tacksam för alla tankar/tips/råd :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Litet tillägg. Ikväll skulle jag hämta min sambo på tågstationen och när jag kom in till stan så började bilen vibrera vid rödljuset. När jag sen tryckte försiktigt på gasen ryckte det i den tills den kom upp i varv. Så höll den på hela vägen hem och när vi parkerade luktade det riktigt mycket oförbränd bensin. Kan krånglande LMM ge detta symptom? Fel på kam eller vevaxelgivare? Några förslag på felsökning? Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| låte rsom LMM tycker jag iaf | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du är inte den enda som har sporadiska fel med lysande motorlampa på en 540-02a, en bekant har detta också, men inte när det är sommar och varmt. Länk Problemet kommer oftare vintertid el fuktigt och jag gissade på att jordning el kablaget till lambdasonderna, alt rost i gängorna i förskruvningen som förhindrade ordentlig jord av lambdasonderna mot avgassystemet. Men det verkar ju som du redan tänkt på detta men kanske inte gängat ur sonden för rengörning av gänggången.. Vore intressant att veta vilka felkoder du fått inte bara att lambdasonden visar fel, det finns olika koder för olika fel, som påverkar lambdasonden på olika sätt som sätter fel om den tex kommer utanför sitt reglerområde men då är det nått annat som strular. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej alla. Bilen hade tagit upp felkod 10 och 20, men avläsningsdatorn är inte Bmw:s Dis. På felkod 10 stod det: syresensor 1 efter kat och på felkod 20 var det ngt om fuellimit. Den senare koden skulle enligt min mekniker bero på att bilen gått för "fett". När jag tittade bak så var avgasröret helt svar invändigt och så ser det normalt inte ut. Det verkar alltså vara sensor bank1 som spökar men bilen har aldrig gått dåligt pga. motorlampan bortsett från att den inte känts riktigt lika rapp som vanligt, om om ngr hästar dragit på grönbete :) Minnet är nu nollat igen och bilen går som den ska. Min mekaniker tyckte det vettigaste var att helt enkelt byta sensorn och sedan se om problemet försvinner. Han kontrollerade hur sensorerna jobbade medan bilen var igång och de verkade fungera hur bra som helst. Alternativet kunde vara att låta lampan tändas igen och sedan be BMW gör en mer djupgående avläsning av felminnet/felsökning, ngt som min mekanikers dator inte riktigt kan göra. Men då kostar det ju en bra slant förmodligen mer än vad sensorn kostar...... Hur skulle ni ha resonerat/gjort i mitt ställe? Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Det låter som din mekaniker använder en enkel ODB-II avläsare. För att få hjälp är det kritiskt att du anger _exakt_ vad den läsaren anger, inte bara ungefär. Men i ditt läge skulle jag se till att få den avläst med t.ex. Carsoft's grejer och sedan kopiera _exakt_ vad du får ut av den in här i tråden. Alternativt att du ber din lokala ÅF göra en avläsning, men du måste insistera på utskrift - inte bara ett oprecist utlåtande. Bilen kan lämna ganska uttömmande information om läget och det är nästan dumt att inte dra nytta av det då det annars kan vara nål i höstack. Jag tror f.ö. inte att det är reglersensorerna då de vid koll jobbade visade sig fungera bra. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW /Inpa Edibas eller BMWs dator är nog att rekomendera för att få ut rätt koder som balmgren säger ovan. Även Boschdiagnos kan funka. En ObdII läsare är ganska sporadisk i sitt utlåtande. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej igen. Ja, jag kommer inte exakt ihåg vad min mekanikers diagnos utrustning heter. Jag förstår att olika utrustning har olika koder eller kanske anger samma fel på mer eller mindre precisa sätt. Nu är ju felminnet nollställt återigen och lampan har inte tänts......ännu. Men den kommer garanterat att tändas igen inom kort eftersom vi inte gjort ngt annat än att kontrollera givarna och deras kontakter. Får väl höra med min lokala Bmw-verkstad om de kan göra en utläsning med Dis:en när lampan tänds igen. Vad kan vara rimmligt att betala för en felkodsavläsning (dvs. ej en felsökning)? Mvh/ Kermit. |
|
BMW kod 10 .O2 Sensor Pre Cat. (Bank1) O2-Sensor check Input analog 0-1V (high is rich) O2 Sensor The oxygen sensor signal range is checked to determine if electrical faults exist on the sensor line. BMW kod 20. O2 Sensor Post Cat. (Bank2) O2-Sensor check Input analog 0-1V (high is rich) O2 Sensor The oxygen sensor signal range is checked to determine if electrical faults exist on the sensor line. Dvs samma felkod på bägge sidor, sannolikheten att bägga lambdorna skulle var felaktig är ju lika med 0 i princip, ser mera ut som ett felaktigt kablage/kontaktfel. Kikar tex jag på. Universal OBDII koder PO010 och PO011 Så är det kamaxelsensor på bägge sidor och sannolikheten är lika liten att bägge dessa skulle ge upp samtidigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso. Tack för infon. Ja, jag tycker också att det är konstigt att båda sensorerna skulle krångla samtidigt. Min mekaniker har kontrollerat anslutningarna under bilen och rengjort kontaktdonen utan resultat. Förutom dessa koder så känns bilen "slö" men den har aldrig hållt på och hackat/vibrerat samt luktat oförbränd bensin, som den gjorde häromkvällen. Känns onödigt att lägga ut x-antal tusenlappar på två nya reglersonder om de inte är dessa som är orsaken. Och som sagt reglersonden på bank1 är bytt för c:a 6000 mil sedan. men felkoden då var att den inte skickade ngn signal. Kan det vara DME (styrenheten) som är problemet eller skulle det ge en annan typ av felkod? LMM? Ngt gjorde iallafall att den skickade in mer bensin än vad som behövdes, regleras inte det av reglersondernas signaler? Tacksam för all hjälp :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
Kan ju vara högre upp i kablaget som det spökar tex ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tycker det låter som samma problem jag hade till förra veckan. Rutten vaccumslang. |
|
|
Jag har en 540ia m62 98 Jag har byt alla kedjor och alla släpskenorna och alla spännare. BILEN går bara på 5,6,7,8 får inte bränsle till 1,2,3,4. Bilen har på 5,6,7,8 mellan 10,6 -10,8 i komp 1,2,3,4 har den 3,4-3,6 komp Har provat att lägga tryck i alla med 8 bar alla var täta. Jag och min mekaniker hade inga verktyg så jag tror jag har vanos fel. Sen började den bråka.. 0001 AIC: inernal hardwere fault 0099 LCM: number-plate light faulty 000B BM: On bord monitor:fault deleted 0001 BM: On board monitor: fault eleted 0090 LCM: Turn indicator, rear left, fuulty 0003 MRS: Power supply 0096 LCM: reversing lamp, left, faulty 0091 LCM: Turn indicator, rear right, faulty 0007 SZM: Seat heating, seat cushion, left, open circuit 0049 GM: Relay for wiper motor, open circuit 004B GM: Changeover relay, stage1/2, for wiper motor, open circuit 005D GM: Central-locking drive, driver's door 005E GM: Central-locking drive, passenger's door 0017 SZM: Undervoltage 0008 SZM: Seat heating, seat cushion, right, open circuit 0002 GM:Fuse or lead for load circuit 2 004 GM: Terminal R 00F8 IKE: No CAN identification (DME) 0034DME: Misfire detection cyl. 4 0037DME: misfire detection, cyl. 3 0038 EGS: Symptom GLUE 0039 DME: Misfire detection, cyl.2 0022 DME: Function, inlet-camshaft control, bank 2 008C DME: Activation, map cooling 0032 DME: Misfire detection, cyl. 1 003E DME: Misfiring at several cylinders 0075 DSC: Brake- light switch, line 00F4 IKE: No CAN identification 0082 RDC: Type Pressure Control: fault stored 00F7 IKE: No CAN identification (DEM) 00F6 IKE: No CAN identification (DEM) 0076 DSC :DME\DDE does not fulfil torque request 003A RSC:no message from EGS control unit 0001 LWS : supply terminal 30 0032 DME: Misfier detection , cyl 1 0034 DME: Misfier detection , cyl 4 00D7 IKE Tank sensor 2 without fuel pump 00C8 DME: Activation. map cooling 0022 DME: Function, inlet-camshaft control, bank 2 003E DME: Misfiring at several cylinders Dom här fel kodena hade jag på bmw verkstad Jag har också bank1,2 BILEN går bara på 5,6,7,8 får inte bränsle till 1,2,3,4. Bilen har på 5,6,7,8 mellan 10,6 -10,8 i komp 1,2,3,4 har den 3,4-3,6 komp Har provat att lägga tryck i alla med 8 bar alla var täta. Jag och min mekaniker hade inga verktyg så jag tror jag har vanos fel. ÄR det någon som har verktyg att ställa in vanos och kamar till m62 år 98-99 540ia med dubbla vanos. HJÄLP |
|
|
@Johnnyy: Tyvärr kan jag ej vara till ngn större hjälp. En liten fundering bara, är du säker på att bilen har dubbel vanos? Mig veterligen har 540 bara enkel vanos..... För övrigt kan jag uppdatera min gamla tråd med lite ny info :) Efter mycket sökande efter svaret på den lysande motorlampan, utan resultat, så verkade det som min mek och jag snubblade över orsaken av misstag. I februari 2011 var jag ute hos min för att tillverka nya brickor för att skruva fast ett par lösa värmesköldar för avgassystemet. Den ena skölden låg och slog mot ena drivaxeln bak vilket resulterade i ett otrevligt oljud. För att komma åt att montera de nya brickorna var vi tvungna att släppa på bakre ljuddämpar upphängningen samt även på en upphängning lite längre fram. Efter att värmeplåtarna var ordentligt fastsatta igen monterade vi tillbaka upphängningarna. När jag skulle starta bilen för att bege mig hemåt så lät den som en riktig amerikanskt v8:a. Vilket brööööööl ! Något var definitivt fel och bilen hissades upp för att kolla igenom avgassystemet. Döm om vår förvåning när vi hittade orsaken. På båda grenrören med integrerad katalysator sitter 2st bultar på vardera sidor. Dessa bultar sammanfogar grenrören med de efterkommande katalysatorerna. Nr 3 på bilden ------>Länk När vi tittade under bilen hade den koniska delen av de bakre avgassystemet "glidit" ur grenrören, se länk---->Länk Orsaken var att dessa bultar med tillhörande muttrar inte existerade längre! De var som förintade! Det enda som kvarstod var lite rester av gängorna från bultarna. Med andra ord hade det med största sannolikhet läckt in tjuvluft emellanåt då avgassystemet rörde sig. Efter att vi monterat dit nya bultar samt nya muttrar så har motorlampan förblivit släckt och inga nya felkoder :) Ibland ska man ha tur i oturen. Mvh/ Kermit Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.