|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vince, intressant! 3,2 Coupe har ju aludörrar något år så där kan man förstå viktbesparingen. Kul att M3 3,2 sedan bara väger 20 kg mer. Hur kommer det sig att M3 3,0 väger så mycket mer? |
|
| Jonas, jag tror inte att chip kan hjälpa dig i så fall faktiskt för 3.2 är betydligt starkare speciellt i de högre farter (så länge vanosen fungerar som den ska i alla fall). Montera turbo istället så hänger du av det mesta på två och fyra hjul :). | |
Jonas M3 |
M3: mmm det e ju frestande men min ekonomi tillåter tyvärr inte det just nu men tanken har slagit mig flera gånger. M-Tritschka |
|
Jag tror följande om chippning. Dom bilar som gått runt 10kmil, och det har ju en del gjort, och är tufft körda (som M3:or i regel är), för dessa bilar tror jag att man efter en chippning (utan en massa extrema motortrimmningar och annat tjafs) kan komma upp i orginalprestanda/effekt. Det kan ni väl hålla med om? Naturligtvis är det olika från fall till fall... Har verkligen 3,2:an alu-dörrar? Trodde det bara fanns på GT'n *snyft* Även huv/bagagelucka? |
|
|
Min har inte alu.dörrar. Tjänstevikten är väl >1500kg på en 3,2 |
|
| Min har då aludörrar och det ska vara så pa alla från -96 och framåt vad jag vet iallfall... | |
Jonas M3 |
jag kollade i regbeviset på min o den väger fan 1580!!! kan det stämma. M-Tritschka |
| Alu dörrar fanns på 96 och ett tag framåt. Därefter slutade BMW med dem efter ett tag till E36 m3 Coupé. | |
| Alu dörrar monterades på m3gt och överblivna dörrar hamnade på 96or | |
| Buhuu...dom kunde väl skänka ett par övergivna dörrar till en gammal 93:a också!! lite i efterskott! | |
|
angående vikten så väger min 93 1560 (lite osäker om de är 60 eller 40). det är i och för sig med skinnklädsel och den väger väl någrå kilo larsson -m3 93- |
|
|
ahhh..... hjärnsläpp när jag skrev vikterna. 1515 resp 1535 ska det vara för 3,2orna. Sorry. De som kan, kör. De andra putsar.... ....och livet är för kort för att inte använda sina grejer. |
|
|
De vikter som står i instruktionsboken är fulltankad och körklar med förare. Jag tror att tjänstevikt räknas lite annorlunda. Kanske med viss last etc? Som bilen är i bruk, i tjänst så att säga. Nån som vet? Vi borde väga ett par bilar för att se. Ska tydligen finnas en våg i Veddesta. De som kan, kör. De andra putsar.... ....och livet är för kort för att inte använda sina grejer. |
|
| Min vägde 1550kg med ca 15L i tanken när jag vägde den! Tjänstevikten hamnade på 1610kg. | |
|
Har läst (och för övrigt hört av BMW) att de inte rekommenderar att man chippar bilarna... många motorras! Stämmer detta? Inte för att jag går i chip-tankar, men jag undrar iaf. *Best Man Wins* |
|
Jonas M3 |
men är motorerna så trimmade redan att de inte tål chip???!!! M-Tritschka |
|
Chiptrimning fugerar så här: alla motorer är unika när de tillverkas. Varierar säg med 10%, dvs -5% och +5% från ritbordet. BMW gör programvara efter medeltalet för de tillverkade motorerna, dvs "ritbordets" specifikation. Det seriösa trimningsfirmor gör är att de anpassar chippet till din unika motor och eventuellt höjer varvtalsstoppet. De optimerar bilen efter 98 oktan i vissa fall. De börjar med att bromsa bilen och avslutar med att bromsa bilen på samam dyno. Då får kunden papper på att det är seriöst genomfört och han får "kvitto" på vad han har betalt för. BMW har helt klart stora säkerhetsmarginaler då det gäller E36 M3. |
|
|
>>Gustav Om man nu har så stora säkerhetsmarginaler på M-bilarna, hur kommer det sig då att dom stora trimmfirmorna (Hartge, AC Schnitzer, Hamman) inte plockar ut mer effekt än dom gör. Deras modifieringar är oftast ganska begränsade och håller sig till sportsystem och lite finjusteringar av motorelektroniken. Läste i en gammal Bilsport ett reportage om BMW trimmare,tror att det var Hamman, och dom tycket själva att BMW har optimerat sina M-maskiner ganska bra, och att det inte fanns så mycket utrymme för några större effektökningar. Mvh Marin |
|
|
"Om man nu har så stora säkerhetsmarginaler på M-bilarna, hur kommer det sig då att dom stora trimmfirmorna (Hartge, AC Schnitzer, Hamman) inte plockar ut mer effekt än dom gör. Deras modifieringar är oftast ganska begränsade och håller sig till sportsystem och lite finjusteringar av motorelektroniken." Det gäller ju E39 M5 och E46 M3. Jag menar endast M3 E36 här. Där har både Schnitzer, Hartge och Kelleners trimmat. De skulle jag benämna som seriösa. Jag skulle inte lämna in bilen hos Hamann. För Din information: Länk |
|
|
"Deras modifieringar är oftast ganska begränsade och håller sig till sportsystem och lite finjusteringar av motorelektroniken." Det det jag talade om också. Men jag hade inte tvekat att äga en M3 E36 med mer ingrepp av SERIÖSA trimföretag som VET vad de sysslar med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.