AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
32.946

Ni som chippat M3 3.0...skillnad?

Sida 1 av 2
Jonas M3
Ni som lagt ner pengar på att chippa era 3,0:or. har ni märkt stor skillnad eller är det pengar i sjön. Jag har open air filter o sportsys. på min nu så om chipp löser det lilla extra som man vill ha så why not.....
Hur går en chippad 3,0 mot en 3,2:a? hänger de av 3,0:orna?

M-Tritschka
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tjena!

Min är chippad, min förra var det inte. Jag kan säga som så att du märker nog inte ngn direkt skillnad i prestanda utan den stora fördelen är ju att varvstoppet flyttas upp samt att 250 km/h spärren försvinner.

Mvh Jens
Har kört mot både 3.0:or och 3.2:or och 3.2 orna vinner mot 3.0:orna vara sig de är chippade eller inte, dvs om chaufförerna e lika bra.
Nu får du slappna av Ivar.... ;-) hur kan du dra den slutsatsen av att ha kört MOT bilar???

Jag ska försöka att ge en objektiv syn på detta.
Efter att ha chippat min 3.0a (med kanske lite för höga förväntningar) så tyckte jag inte att det var så stor skillnad alls. Men efter att ha kört orginal över vintern och sedan bytte tillbaka till JWR-chippet så är det ingen tvekan. Det är stor skillnad på karaktären och klippet i motorn. Den bara vill mera nu. Dessutom slår man inte i varvstoppet på samma sätt längre. Toppfartspärren är lite mer akademisk, det varvar som satan där uppe ändå......
Jag har bara bytt chippet, och med tanke på hur väl bilen står sig mot andra M3or (3.0 och 3.2) så anser jag det vara det absolut mest kostnadseffektiva trimningen (2500kr). Filter och avgas kostar rätt mycket för bara ljudet......

Skillnaden mellan en 3.2a och en 3.0a är mycket mindre än man tror. Och då pratar jag prestanda, karaktären skiljer rätt mycket. 3.2an är bottenstarkare och det känns mera, speciellt om man inte varvar max. Men de verkar ganska ojämna 3.2orna.
En bra 3.2a mot en bra 3.0a så vinner såklart 3.2an.

Men en 3.2a kan lika gärna få stryk, särskillt om 3.0an är chippad.

Så mitt råd är alltså:
Chippa hellre än att jollra med filter etc.

De som kan, kör. De andra putsar....
....och livet är för kort för att inte använda sina grejer.
Om du jämför en chippad 3,0 vs en ochippad 3,2 ja. Dock en chippad 3,0 vs en chippad 3,2 är en annan historia. Bästa sättet är att bromsa bilarna på samma dyno före och efter. Då har man resultatet på papper.

Men generellt har M3 3,0 lite mer än 286 hk och M3 3,2 under 321 hk. Dock har M3 3,2 såklart alltid mer än M3 3,0, ananrs vore det ju skam :)

Samma gäller chippad M3 3,2 vs. ej chippad M3 E46. Stora skillnaden är i start då M Diffen greppar bättre än E36 M3. Däröver är det rätt jämnt.

Helt klart värt pengarna (JWR).
Ingen stor skillnad men det känns lite!
Jag är nöjd.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Jag är nöjd. Kör helt jämnt mot en Nissan 300ZX twinturbo nu från 60-200 km/h trots nissans 380 NM.

Innan chippet drog Nissan ifrån lite.
0-100 piskar jag Nissan tror jag..

Mip
Jonas M3
tack för alla svar.....
fick min bil i torsdags och e helnöjd. tar väl lite tid att köra in sig. har kört mot ett par 3,2:or och inte fått pisk som jag trodde. var ute o lekte med en kompis på småvägarna men hade bra häng efter hans 3,2:a. hans e maginellt snabbare när vi ligger i låga farter, kommer före med en billängd men verkar som att när jag skickar i 3:an på min så slutar avståndet öka och jag har jämt häng på honom....

nån som vet var man kan köra o bänka bilen här nere i malmötrakten....och vad e sk. mappning? är det bättre än chippning?

M-Tritschka
pi
42
pidde
523 -97
Chippade du din bil i Malmö-trakten, Jonas M3? Var i så fall?
pidde,

Om inte jag är helt ute och cyklar så är det just chippning som Jonas M3 INTE har gjort ännu. Det var liksom det som hela frågan handlade om....

Du får nog ta och sluta att surfa så sent på nätterna.... ;-)

pi
42
pidde
523 -97
"Jag har open air filter o sportsys. på min nu så om chipp löser det lilla extra som man vill ha så why not....."

Senare skriver Jonas M3:
"fick min bil i torsdags och e helnöjd. tar väl lite tid att köra in sig."

Läste och förstod det som han hade chippat den... fast 6 timmar av koncenterat datorspelande, mitt i natten, gör väl sitt. ;)
Du är förlåten pidde ;-)

Jonas M3
pidde... japp jag fick min bil i torsdags, dvs jag köpte den då, så jag menade att det tar väl lite tid att lära känna bilen var den ger sitt allt osv....men jag undrar liksom du vag man bäst kan chippa eller sk. mappa den här i malmötrakten.

vince: du var vaken iallafall, hehe

M-Tritschka
pi
42
pidde
523 -97
Dom enda jag lyckat hitta i Skåne är TS-Motorsport som ligger i Åstorp: Länk

5095:- vill dom ha för chipping... synd att det är så långt till Sthlm.
Pu
77
Putte
M3 e36
Chippade min i växsjö på Bsr, blev hel nöjd. Need for speed i Malmö kan även utföra den tjänsten har jag hört.
pi
42
pidde
523 -97
Skickade ett mail till Need for speed i Malmö och frågade om dom kunde chippa min 523(E39).

Svar:
"Jo, det kan vi. Boxen måste skickas till stockholm för att lödas om. Ger cirka 15 hkr och kostar 3000,-. Leverantören heter Turbocenter."

Helt klart intressant.
Jonas, varför chippa en bil utan turbo? Visst den kan bli lite bättre men samt du kan få problem med den med ?
pi
42
pidde
523 -97
Är det ngn här som fått problem med sin BMW efter chippning?
Jonas M3
M3: Det är ju så att mycket vill ha mer. Min bil går väldigt bra mot 3,2:or, så kanske ett chipp kan göra det lilla extra så att man hänger på i lägre farter där de har övertaget med vrid osv. Jag vet inte hur chippet ändrar vrid men nån skillnad borde det bli.

M-Tritschka
Hoppas inte på för mycket i botten. Det är respons och mellanregister/toppvarvs effekten som förbättras. 3,2an har ju mer volym och dubbelvanos plus ett annat styrsystem, så det är svårt/omöjligt att slå.....

En annan sak till forumet:

Kollade i instruktionsböcker igår kväll. Fulltankat och körklart med förare anges:

3.0 coupe' till 1460kg
3.2 coupe' till 1315kg
3.2 sedan till 1335kg

Med andra ord så måste Bilsport ha blandat ihop siffrorna rejält....

Detta gäller -93 resp -96
Komentarer?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.