|
|
|
|---|---|
|
Hej. När kom den nya automaten till E39 med lamellbaserad lock-up med möjlighet att gå in på alla växlar (ej 1:an). Var det i samband med dubbelvanos 6-orna 1999 (vanos intruduktionen för 540) eller var det i samband med faceliften 2001. Jag upplever en stor skillnad på lådorna i de nyare E39:orna som verkligen utnyttjar vridet på alla växlar och även växlar otroligt mjukt. | |
|
5hp19 har haft lockup på flera växlar ända sedan den kom (runt slutet på 1990-talet?). Att automaten växlar bättre på senare årsmodeller beror nog i första hand på uppdaterad mjukvara. Mvh |
|
| 5hp24 heter väl ändå lådan i 540 e39. | |
|
Rob? Är du säker på detta? Min 523:a är precis som min gamla 530 E34 V8:a.. i eller ur på högsta v Man måste upp i 80-90 km/h innan den går i och det gör den ganska tydligt. Dom nyare segdrar o varvar mindre och lockupen känns inte när den går i /slirar i på någon växel. |
|
| Ajaj, sorry tänkte på 5hp24 men skrev 5hp19... | |
|
Men visst behöll 523 och 528 den gamla lådan 5hp18? Mvh |
|
|
Hittade precis molle325´s inlägg om 5hp19: Länk "Undantaget är annars lockupens slirkoppling som på 5HP19/24/30 samt alla 6HP ligger på och slirar i princip hela tiden mer eller mindre i farterna 25-120 km/h. En tuff uppgift och lockupkopplingen kyls därför av stora flöden ATF olja som konstant cirkulerar genom lamellbeläggen med ca 10 bars tryck för att sen gå direkt till lådans oljekylare i fronten för avkylning. Lamellbeläggen som badar i ATF olja är av fiberkompositmaterial för att klara den höga värmeutvecklingen. Det krävs särskild ATF olja med "lagom" friktionsegenskap som är utprovad till beläggen och lådans programvara (som styr det variabla kopplingstrycket och därmed slirhastigheten sekund för sekund) för att inte riskera haveri i förtid." "På äldre eller "gamla vanliga automatlådor" som tex 4HP och 5HP18 var lockupkopplingen av "på/av typ" med minimal slirning under den ca halva sekund in- och urkopplingen tar utan nämnvärd värmeutveckling i lamellerna. Vilken dexron II resp III klassad olja som helst funkar oavsett oljefabrikat." Mvh |
|
|
Tack Rob! Då återstår bara frågan om det fanns 523 E39:or med 5HP18, för det är precis som en sådan min känns. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är 5HP-18 både i 530-94 och E39 520-523-528, de är mekaniskt lika, däremot så kan mjukvaran skilja. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Misstänkte detta Hasso. När kom då 5HP19 i E39:orna med sexor. Vid M52TU eller vid M54 ? |
|
|
Från och med årsmodell -99, alltså 09/98?: Länk Mvh |
|
|
Grymt! Tack.. Wikipedia säger 2001 men ja litar mer på Molle325. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.