|
|
|
|---|---|
|
Hej, Startar en ny tråd eftersom jag inte hittar svar i någon tidigare. Mitt signalhorn har plötsligt lagt av. Jag har kollat säkring och flera stycken relä från skroten. Det "knäpper" inte i reläet, och problemet borde därför sitta någonstans mellan ratten och reläet. Bilen har treekrad "sportratt" (ej multifunktion) med tut-knapp i mittnavet. Snäppte loss airbagen och det ser ut som på bilden nedan: Länk Rengjorde det som ser ut som en jordförbindelse (grönmålad torx T10) men det hjälpte inte. Var i ratten ska jag kolla? Läste någonstans om en "slir-ring". Behöver jag montera av hela ratten för att komma åt? Kände på centrum-muttern som håller ratten och den sitter stenhårt. Den är väl "rätt" gängad? Vågar man testa en mutterdragare? Alla tips på var felet kan sitta och hur man kommer åt det mottages tacksamt. Mvh / WGG | |
|
Länk Länk 628csi |
|
|
Ska du se slir ringen får du ta av hela ratten. Det är bara att ta i med ett spärr handtag. Vrid så ratt låset går in, så du kan styra spärrhandtaget med den ena och ta i med andra. Nu har väl även du kabel dragen till (Tuta knappen). Har du prövat att bara dra loss den och sedan sätta tillbaks den igen ett par gånger så du river lite på kontakten. Du kan även pröva dra av kabeln och sätta den mot ratt bulten i mitten och se om den tutar då. Kan vara dålig jord i tuta knappen. Vill du alla fall komma åt slir ringen får du plocka av ratten. |
|
|
Clintan66: Kabeln, som du talar om, är det den röda kabeln som sitter "klockan 3" på min bild? Är det plus-kabeln till tutan? Mvh /WW |
|
|
Det är möjligt. På min bytte jag hela ratten och ratt nav. Där satte jag då kabeln till själva tuta knappen. När du då trycker på knappen så blir det kontakt. När jag då satte den emot bulten i mitten så tutar den. Nu är detta en nyare och jag är inte riktigt säker, men det var mest så du kan se om det tutar då eller inte. Jag hade prövat lossa den och riva lite med mejseln på den och sätt tillbaks den igen. Kan bara vara att den har dålig kontakt. |
|
|
Kom ihåg att koppla ifrån batteriet före arbeter med ratten, annars kan du få airbagen i ansiktet. Dessutom får du inte koppla till batteriet med airbagen frånkopplad för du utlöser du ett airbag fellarm som måste återställas med servicedator. |
|
| ö ö ö det heter släpring | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.