AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.732

Oljud från stötdämpare?

Har sökt i forumet men inte hittat något specifikt svar.

Äger en 318 -92 och det har mer och mer dykt upp en illa låtande (klonkande) ljud från vänster bakdäck när jag kör över hårda gupp. Om jag kör över mjuka gupp (svårt å förklara) men då hör jag inget men så fort det kommer en kant, kullersten, eller ett sämmre brunnslock med högre kant så slår det i. Låter riktigt illa och ljudet kommer klart och tydligt från vänster hjul. Ingen anmärkning på besiktningen och dämpningen i bilen tycker jag är helt okej (ej kollat).

Någon som vet vad detta kan vara? Låter som att stötdämparen slår i botten men det kan dom omöjligt göra vid så små hinder. Kan tillägga att jag har 225 runt om med låg profil.

Någon?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det låter som den övre lagringen till stötdämparen är kass.
Övre lagringen? Kan man kontrollera detta på något sätt?
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Hade för några år sedan liknande "klonk" (metalliskt ljud) från stötdämparen bak på e36:an. Det jag gjorde var att ta bort inredningen i bakluckan, drog därefter åt skruvarna som fäster stötdämparen. Antar att detta är på samma ställe som "övre lagringen" ?

Mvh Henrik.
Hissar du upp bilen bak och tittar där stötdämparen skall vara fäst i chassit så ser du om övre lagringen är kass.

Är den kass så far dämparen in i bagaget och ofta brukar den slå i Högtalar lådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.