AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.436

Vatten på golvet

Visa användare
25
Farbror Freddie
Z3 2,8 Roadster -00
Häromdagen upptäckte jag vatten på passagerarsidans golv, längst bak intill kardantunneln + under stolen. Ingen lukt tyder på kemikalier el. likn. Mattan dyblöt, försöker torka upp med tidningar &c. Bilen står alltid under tak, jag dammsuger ofta så jag vet att detta är ett alldeles nytillkommet fenomen. Jag kan inte se någonstans att det har runnit in någonstans; mattan är snustorr på sidorna, bara våt på "golvdelen".
Bilen är en Z3 -00.
Visa användare
25
Farbror Freddie
Z3 2,8 Roadster -00
Glömde frågan :D Hur kommer vattnet in/hur får jag stopp på otyget?
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!!
I somras körde jag fram förarstolen på min Z4 3,0i -05 till max för att damsuga och när jag körde in fingrarna under mattan i den skarv som finns under stolen så var där dyngblött ut mot tröskellådan. Jag har nu fått det torrt med hjälp av tidningar och luftning, men vad kom vattnet ifrån!!??
Jag har själv ingen förklaring för jag har nästan inte kört alls i regnväder och absolut inte glömt bilen med taket nedfällt.
Köpte bilen i feb. och misstänker att jag kanske fick med detta vatten på köpet.

Hasse Z4
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Hej

Förra sommaren så körde vi genom Europa och passerade en del ruskiga åskoväder. Autobahn var tidvis översvämmad men jag (och många andra) körde sakta genom vattensamlingar som var mellan 5-10cm djupa.

Jag lyckades då fylla båda baljorna under stolarna med vatten. Eftersom bilen (Z3) är så låg misstänker jag att vattnet trycktes över torpedväggen eftersom det först blev blött i vinkeln mellan torpeden och golvet.

Det tråkiga är att man måste demontera stolarna och plasten över trösklarna för att kunna vika upp mattan/isoleringen från plåten och på så sätt få torrt. Det tog två veckor med värmefläkt och tidningar för att få ut fukten från skumplasten under mattan. Men som sagt, jag hade fyllt bilen med åtskilliga liter.....

Enda fördelen var att jag kunde passa på att renovera det ökända glappet i stolarna.

Så min misstanke är att Z3:an är känslig för vattensamlingar på vägen, kör man fort så kanske det inte krävs särskilt mycket vatten.

MVH Calle

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Hej på er grabbar!
Det finns en vattenkälla ni inte tänkt på - och som ofta ger rätt schyssta vattensamlingar i bilen. AC:n! OM dräneringen av kondensvattnet (det blir MYCKET kondens sommartid) är tät rinner det inte ut under bilen som det ska utan blir kvar inuti bilen. Man upptäcker det ofta som ni gjort; mattorna är plötsligt dyngsura.

Kan vara värt att kolla!

///Magnus
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Även jag har lyckats få in vatten på golvet dock på förarsidan, det visade sig till slut att det är listerna som går runt rutan och den mot cabben som inte tätar ordentligt i mitt fall.

Det verkar som om gummilisten runt rutan har förskjutits en ½cm eller så som gör att det blir en lite springa....

Ska testa att labba runt lite och se vad som kan göra åt det.

//Daniel
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Du återmonterade väl slarvigt efter lacken Daniel! :-)
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Nu ska vi inte vara så Magnus... ;)

Den har faktiskt alltid läckt lite vatten, men det blev mer helt plötsligt under sommaren....

//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.