|
|
|
|---|---|
|
Hej Har dålig mottagning på radion, ska kontrollera antennförstärkaren men annars så hittade jag en instruktion på hur man tar ut kabelstammen som går ut till bakluckan. Men finns där ingen koax-kabel för radion? Går bara att se att där finns enkel-ledare på bilderna: Länk Verkar inte speciellt svårt att byta kablarna, går väl att skarva till nya och lägga krympslang ? | |
|
jo där finns faktiskt något som liknar en koax-kabel. Den kan vara den som är kass. Den är inte rolig att skarva, det går ju inte att få till en skarv som uppfyller kravet att 50ohm=z^2=L/C Tusan också! Då får man riva allt fram till stereon och byta hela den kabeln??? Hur har ni gjort? |
|
|
eller hur vet jag om det är kablarna eller antennförstärkaren som är kass? Någon som vet om man kan ta ut kretskortet för antennförstärkaren för inspektion? |
|
|
Hej igen, Eftersom att ingen svarar vill jag ändå berätta att jag tror jag hittat felet. Tog ut antennförstärkarkortet och konstaterade att där fanns en krets som heter TEA6101. Kretsen har till uppgift att switcha mellan olika antenner beroende på vilken som har bäst styrka. Den här kretsen matas på pin 1 men där sitter en liten switch med en diod som visade sig vara helt fuktskadad. Jag vet inte vad dioden heter, det gick inte att se men det är nog det som är felet. Återkommer när jag vet mer, blir nog tvungen att modifiera det här lite för att få det att fungera igen. |
|
| Koaxkabeln sitter i den vänstra genomföringen till bakluckan ( bilderna illustrerade bara den högra) | |
|
Japp och den går upp till lilla glasluckan. Testade att sätta dit en annan diod och nu fungerar radion ordentligt igen. Plötsligt finns alla radiostationer. Sjukt dålig kapsling av den här elektroniken ! konstruktören måste varit full när han/hon gjorde det här. Ska skriva ett brev till bmw när jag får tid. |
|
|
kamel2: Finns flera trådar som handlar om den otroligt dåliga tätningen till antennförstärkaren, jag kopierar lite text dit: Länk Länk Mvh |
|
|
Hej Idag har jag tätat lådan så nu är allt som det ska igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.