AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.611

Z4M - köpa nu

ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Hej,

Nu har bilbytardjävulen hälsat på och det är dags att byta 320d mot en Z4M. Det finns 2-3 st svensksålda på blocket. Svensksåld är ett måste, roadstern är ett plus men Coupe funkar också. Milen får absolut inte överstiga 5000mil.

Har någon koll på de svensksålda som finns på blocket, är det bra bilar? Har ni någon historik?

Ingen här som ska sälja sin nu innan vintern och vill göra en smidig affär?

Sen undrar jag lite över prisläget, känns som att runt 350tkr är för mycket för en z4m svensksåld som gått ca 3000 mil, eller har jag fel, är det det jag får betala?

Hjälp mig köpa en rolig bil! :)

Mvh,
Jimmy
Angående prisbilden avgör historik och utrustning en hel del. Jag har inte missat många Z4M Roadsters som omsatts i Sverige de senaste två åren och helt klart är skralt utrustade bilar väldigt sega att sälja. Minns särskilt en röd (ej imola, utan en ljusare röd kulör som jag glömt namnet på) som hade i princip noll extrautrustning utöver elstolar (!). Trots mycket få mil, endast ett par hundra, och ett pris som regelbundet sänktes blev den stående i långt mycket mer än ett halvår innan säljaren antingen gav upp eller fick bilen såld. Samtidigt har bättre utrustade bilar annonserats för priser i intervallet 370-390' och jag vet att minst två av dem gått för över 380'. Rekordet är en BMW-återförsäljare som fick iväg en bil för runt 450', förvisso tagen i bruk först under 2009 men ändå på intet sätt unik vare sig sett till skicket eller milen.

Med 350' i plånboken går det absolut att hitta ett fint exemplar med <3000mil även om det kan krävas lite tålamod och kompromissvilliget sett till färg och utrustning. Bli inte avskräckt av de toppluvor som begär helt vansinniga priser för importerade bilar som gått tur och retur månen ett par gånger. Behöver du lugnande medicin så har jag en hög annonser sparade från senhösten 2008 och framåt där en mer korrekt prisbild över tiden går att skönja. Jag har själv funderingar på att avyttra men det är inte världens enklaste beslut - vissa bilar är det lätt att skiljas ifrån, andra inte...
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
freddesix:
Du verkar ha stenkoll, men av vad jag vet och har sökt mig till på Google så tillverkades bara Z4m i imolaröd, har du någon info om den andra färgen?

Finns det olika sportstolar i z4m:en?

Jag ska ner och köpa en imolaröd z4m på fredag. Den har gått 4300 mil och är ganska snålt utrustad (så jag vill ha den, vill egentligen inte ha navi, elstolar osv.) Något jag bör tänka på?

Mvh
Jimmy
Jag ska titta i mitt arkiv angående färgen. Möjligen har jag antingen en skärmdump på annonsen eller ett utdrag från BMW på bilen med hela specen. Spontant sätter jag mina pengar på att det var den röda kulören med kod 314 eftersom den fanns som alternativ på vanliga Z4. Initialt var jag intresserad av bilen men när jag fick mer information om den märkliga utrustningen så avstod jag direkt. Färgen gjorde sig inte alls bra på bilen i jämförelse med Imola (vilket är den färg som senare kom att hitta in i garaget här) och elstolarna ville jag absolut inte ha eftersom jag på drygt sju år fortfarande inte lärt mig att tycka om dem i Z4 3.0i.

På din fråga om stolarna så är svaret blankt nej. Den enda variationen som går att uppbringa är färgen/färgerna på skinnet samt om de är manuellt eller elektriskt ställbar.

Allt det vanliga såsom servicebok och annan dokumentation skall självklart kontrolleras. Jag förutsätter att bilen är svensksåld och då är det enkelt att ringa eventuella tidigare ägare och höra med dem. Kör gärna upp bilen på lyft och titta undertill, särskilt fronten är relativt utsatt med "flärparna" som går ner i höjd med lykthusen - om de är hela och fina eller inte säger en del om ifall bilen smakat asfalt med fronten. Kolla även däckslitage, i synnerhet om det är eftermarknadsfälgar. Ett M-test kan vara idé om det finns en station i närheten. Annars är det väl bara att se till att priset ligger i rätt nivå. För en snålt utrustad (oavsett om du gillar det eller inte är det ett argument i prisdiskussionen!) bil med fler mil än snittet ska du efter affären ha en del pengar över på bilkontot om det ursprungligen innehöll 350'.

Skynda långsamt, förhasta dig inte utan var kritisk och betrakta det inte som sista chansen att köpa bil innan vintern. 25 mil i november månad på 19"-fälgar med 265 breda däck bak gick alldeles utmärkt när Röda Faran skulle hem så än är bilhösten inte över!
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Det blev en Z4M Imolaröd som står på parkeringen nu!! Vilket monster, min gamla M3 E46 känns tam i jämförelse, trots samma motor :)

F*n vilken bil, synd bara att caben kommer användas för lite framöver då vädret inte tillåter :(

grattis till en underbar bil.. har hört att den ska vara ett monster i likhet med de gamla cobrorna :P kanske inte sann jämförelse men ändå.. upp med bilder nu :D i framtiden får det bli en sådan för mig med
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Ett till grattis!!! Och välkommen i släkten som sitter på bakaxeln och styr. Se nu upp för trottoarkanterna bara! Huggtänderna där fram som Freddesix snackade om ovan sitter äckligt nära marken och ovant långt fram någonstans där bortom tre meter motorhuv. Det första jag gjorde när jag kom hem med min Z:a var att ta en tugga ur trottoarkanten :o* Trodde jag hade en meter kvar, minst. Men vad bryr man sig om det när man har en sånt här vitaminpiller till bil?
Välkommen i klubben :)

Är bilen helt original? Har du några planer för framtida modifikationer?
Ordnade fram färgen på den Z4M jag talade om ovan, och den är lackerad i kulören Flamenco Red med nummer 470. Case closed :)
freddesix: har du någon bild på flamenco red?? nu vart man riktigt intresserad och vill se :D
Jag har ingen bild kvar från annonsen, det är dock inget att sörja eftersom den kamera säljaren använt precis som de flesta andra kameror misslyckats totalt med att fånga kulören. Just röda bilar är en riktig utmaning att fotografera och i solljus är det så gott som omöjligt. En snabb sökning på Google ger visst underlag samt information om det produktionsstopp som rådde för bilar i Flamenco Red under en period.
Es
83
EstorilMroadster
BMW 420d xDrive M-sport -18
BMW 118d xDrive M-sport -17
Hur ser priserna ut nu för tiden på Z4M?

--------------------------------
Letar Z4M cab/coupe
För året har säsongen knappt börjat om man ser till svensksålda bilar, endast en knapp handfull har kommit (och i vissa fall även gått) på Blocket. Historik, mil och utrustning spelar som vanligt stor roll men sett till hård fakta så ligger intervallet på drygt 330' hela vägen upp till 395'. Jag tycker att det senare är väl högt då jag själv tänkt begära runt 360'.

Tittar man även på import börjar Coupén under 300 lakan om man accepterar många mil. Roadstern ligger kvar en bit över 300' även vid lägstanotering.
Ju
10
Jubbe
Z4//M Coupe-08
Har haft min Z4M coupe i dryga 3 år (köptes ny)..kört året runt...kört snart 4000 mil..

Bilen känsn fortfarande NY..och underbar..

Ett tips till er som är i köpartankar: Bortsett från ifylld servicebok...kolla bakfjädrarna !!..min högra har precis gått av längst ner (och den vänstar är på god väg)
Detta är ett bekymmer som jag även råkade ut för med min förra bil (E46) med..(M-paket)
Kostsamt och tydligen ej förlängd garanti på bakfjädrarna..på 3-serien gällde denna garanti

Annars en jäkla kuul och fortfarande sällsynt bil...många vänder sig om o tittar...och tillåter plånboken..gå för M !!

Delar gärna med mig fler tips om ni har några funderaingar :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.