|
|
|
|---|---|
|
Okej. Då har man alltså varit BMW-ägare i snart två månader. Måste säga att jag är mkt nöjd med bilen. Den är otroligt körglad för att va en så stor bil, vilket den inte känns som. Stor alltså. Snittförbrukningen har varit 1.1l/mil blandad körning. Och då har det verkligen varit blandad körning med allt från 70 på landsväg till plattan i mattan vid röljus. Det är en väldigt bra förbrukning tycker jag. Bilen väger ju trots allt 1600kg och har en 6:a på 192 hk.. Detta har jag gjort med bilen sedan jag köpte den: Bytt stötdämparna fram, Bytt "vevaxelpackboxen" pga oljelekage därifån, Bytt bränsleslang+klämma pga bensinlukt, balanserat alla 4 hjul. Detta har jag problem med nu: 1. Det visslar till framifrån motorn vid start i ca 1 till 2 sekunder. Detta sker endast när motorn är kall. Har läst mig till att det kan vara startmotorn men.. Den är ganska nybytt på min bil. Om det nu skulle vara startmotorn, vad är det som är fel med den? Är den helt slut eller "kopplar" den inte loss ordentilgt efter start eller vad kan det va? 2. Motorn läckte lite olja och oljenivån sjönk lite märkte jag efter ett tag. När nivån sjunkigt tillräckigt varnade datorn med "Engineoil low". Jag lämmnade då in bilen på Per Larsson bil&motorteknik, efter rekommendationer från BMWPower-Forumet. De lokaliserade lekaget till packboxen som sitter vid "vevaxelgenomföringen" eller nåt liknande (är inte så motorkunnig). De bytte denna om bilen slutade läcka olja och nivån förblev stabil. Så långt allt som det skulle. Men till min fasa fortsätter datorn att varna för låg motoroljenivå. Oftast i samband med att jag kört lite hårdare och sen stänger av motorn, men även vid anndra tillfällen. Saken är ju den att nivån på stickan diffar väldigt mkt från gång till gång jag kollar.. Och då är jag ändå väldigt noga med att se till att bilen står plant och att oljan hunnit rinna ner till stickan innan jag kollar. En sak som också är skumt att det verkar vara minst olja i motorn när den stått länge.. Skumt tycker jag eftersom då borde ju verkligen oljan ha hunnit rinna ner... Min fråga är alltså varför datorn varnar för låg oljenivå trots att det inte är det. Ojoj vad mkt det blev. Hoppas nån orkar läsa allt.. Mvh Gus | |
|
min 525a varnar åxå för oljenivån när jag har kört "plattan" i botten men bara om olje nivån vid kall motor ligger kring nedre strecket men dock över. y.ymer |
|
|
Det där med oljenivån är ett vanligt fenomen på 525i 24V (på 520i 24V också?) har jag fått reda på här på forumet. Har själv samma fenomen på min bil. Kolla denna länken: Länk |
|
|
Ja, Davve.. Det verkar som man får leva med att den drar lite olja.. Men det är konstigt att den ska behöva göra det. Och att ingen, varken BMW-verkstad eller annan BMW-expert, vet varför den gör det.. Känns inge bra. Förtar en del av glädjen att köra bilen. Man tänker på det mest hela tiden. Mvh Gus |
|
|
Visst är det så, man sitter och undrar när det ska plinga från datorn nästa gång, och inte är det så roligt att behöva köpa olja hela tiden. Är det någon som har testat om det blir bättre med Slick 50 eller någon annan sorts motorbehandling? |
|
|
Testa med en helsytetisk olja av kända tillverkare med högre viskositet typ 10W-50 eller 15W-60. Det brukar resultera i att oljeförbrukningen minskar. Syntetisk 0W-30 olja som BMW brukar slå i motorerna vid service är i tunnaste laget om motorn är lite sliten. Mvh |
|
|
Jag kör med Shell Helix 5/40 för 130kr per liter så jag kör med ett "känt" märke iaf. Men jag ska nog testa lite högre viskositet nästa gång.. Men hur sliten kan en motor bli på 15000 mil?? Morsans gamla Toyota som gått över 30000 mil drar inte en cl olja mellan oljebytena.. Slår BMW i 0/30!! Det va som fan... Mvh Gus |
|
|
Om man monterar ett sportluftfilter slits motorn mer. Slarvar man dessutom med oljebyten och varmkörning mår inte motorn så bra efter 15 000mil. Detta blir extra märkbart om man "gasar på lite" - vilket BMW inbjuder mer till än Toyotan. Till detta kan man lägga att BMW-motorer ibland faktiskt drar lite olja. Mvh |
|
|
Min bil har aldrig haft sportluftfilter monterat och är servad enligt service boken. Så jag tror inte den är sliten pga slarv med oljebyten och liknande. Kvar är då att den skulle vart hårt körd.. Tycker inte den verkar vara det. Men det vet man ju aldrig helt säkert.. Skulle kunna vara det. Ni anndra som har 525 24V (M50?), har ni samma problem? Mvh Gus |
|
| Vet inte om jag vill ha tjockare olja i bilen då jag upplever bilen gå lite finare med låg viskositet. | |
Boki |
att en motor drar olja tyder att motor är sliten. VAD? Ventiltätningar+styrning=bagatell. Kolvringar=dåligt komp+ svindyra rep. Testa med 20w 50 olja det är bästa o biligaste sommar olja... det borde dra ner på förbrukning. Ljudet du hör kan vara allt servo!? gen? |
|
Om det skulle vara ventiltätningarna eller kolvringarna skulle bilen inte blåryka lite då? Min bil ryker inget alls, varken när man startar den eller när man gasar.. apocalypsorödmetallic... |
|
|
ang visslet, hade jag det på min 91a. Det var ett stödlager till fläktremmen som lät illa. Efter byte var det tyst och fint igen. Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Min bil blåryker inte heller ett endaste dugg, det brukar det ju göra när bilarna drar olja, och inte läcker ut det förstås. Men när min bil varken läcker eller ryker så undrar man ju... När jag bytte topp till en bättre begagnad, den gamla sprack, så menade min verkstad dessutom att det var onödigt att byta ventiltätningar då det inte var någon Ford det handlade om. Dessutom såg både tätningar och ventilskaft och tätningar väldigt fina ut i min topp så oljeförbrukningen är ett litet mysterium. Jag har förvisso inte tagit komp-prov men anser det onödigt då bilen faktiskt går j-kligt bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.