AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.749

Hur rymlig är en BMW 3-serie?

Ni
17
Niclas73a
Saab 9000CS -98 och Ford Galaxy -01
Som rubriken lyder, fast lite mer förtydligat, hoppas jag.

Jag tänkte bli BMW-ägare för första gången och letar lämplig bil.
320,323,325, 328 alt 520,523,525,528. Årsmodell 1999-2001.

Jag vet att jag får plats bra i 5-serien men har inte provat 3-serien ännu.
Är 1,89cm lång och ca 100pannor. Får jag plats i en 3-serie 1999-2001 årsmodell?
Jag provade för många år sedan en 323 eller 325 med taklucka. Tidig 90-talare skulle jag tro men där slog jag huvudet i taket och la därefter ner BMW-köpet.

Tacksam för svar!

Jag är förvisso bara 1.85 men upplevde inte att 3-serien (E46) skulle vara trång, i alla fall inte fram.
Baksätet är helt klart trängre än 5-serien och jag sitter inte bekvämt, kortare sträckor funkar.

Rekommenderar starkt sportstolarna, dessa har justerbart lårstöd.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du får plats, men de som ska sitta bakom har det nog svårare. Jag är 1,88 cm och fick plats utan problem i min E36 och jag tror inte E46 är mindre.

Niclas73a
Tack för era svar.

Så takhöjden är inget problem alltså? Det går att droppa stolen tillräckligt djupt...

Jag kommer köra barnen till dagis med denna bil ibland är det tänkt.(4 och 6år) Iofs inga längre sträckor men de bör få plats. Sen växer de fort de små gynnarna. ;D
Vill inte heller att det ska se alltför lustigt ut att man ser för fullvuxen ut i bilen.
3-serien är kanske ngt smalare invändigt än 5-serien antar jag?
Tyvärr finns ingen lämplig 3-serie på bilfirma i Västerås just nu annars hade jag ju provat direkt.

I en 523:a som jag provade ser det ut att räcka till ypperligt iaf, även för vuxna.
Får se vad det blir. Lite småsugen på en 525, 528 skall erkännas.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
E46 är bland dem rymligaste bilarna i sin klass tycker jag.

Jämför baksätet med volvo v70, saab 9-5 , MB Cklass mfl så förstår du vad jag menar....
Utrymmet för föraren och passegaren är i klass gör sig oxå!
De andra bilmärken borde lära sig lite av Bmw tycker jag när det gäller ben utrymme.

Skall du ha barnstolar bak är det inga problem heller.....

BMW M-POWER
Ni
17
Niclas73a
Aha, kanske värt att kolla noggrannare innan man bestämmer sig.
Ska ev kolla en 328 idag om jag hinner...

När det gäller barnstolar är det numera endast varianten avancerad sittkudde som gäller ;D (sittkudde med ryggskena och nackskydd)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Niclas73a:

Ta och sätt dig bakom ratten på en E46 och ställ sätet in så att du sitter schysst.
När du väl sitter bra bakom ratten kan du hoppa ut och sätta dig på baksätet bakom förarsidan.
Då förstår du om bilen i fråga är trång eller inte för dina ändamål.

Lycka till med köpet!

BMW M-POWER
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag är 1.90 och väger inte riktigt 100 pannor, men tycker att standardstolarna i E36 är korta och små. Sportstolarna är sköna däremot...

Kan varmt rekommendera 328, skön maskin med lagom mycket oomp för vardagsbruk..
Ni
17
Niclas73a
Nu är jag inne på E46 eller E39. Jag vet inte om E36 skiljer sig mkt från E46...

Helt enkelt är det iaf inte att hitta ngt bra objekt. Inte i Västeråstrakten iaf.
Finns en fin 523 men tyvärr är den röd. Har ägt så många röda bilar nu så det är dags för färgbyte också.
Tycker många bilar har förvånansvärt låga mil och lite för dyra. Å andra sidan är jag inte så hemma på BMW så det är kanske normalt för dessa bilar? ;D

E46 skiljer en hel del från E36, bla är den större.

E39:an är något större än E46. Har inga konkreta siffror dock.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.