|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag undrar ifall det är någon som har erfarenhet utav detta tidigare! Har en bmw 330 02 ibland under körningen så ser att belysningen tonas ner lite som att man sänker styrkan på den? Men efter ett tag så kommer den tillbaka.. Har gjort servis nyligen på bilen allt var i sin ordning enligt dom..Vad kan det vara??? Nån som vet?? ML | |
|
Jajemen.. Det där känner jag igen! Dessutom har jag också en 330i e46 :) Har märkt att den hoppar tillbaka igen när man pillar lite på "ljusstyrkeratten" för just displayen.. Så förmodligen är det väl där det är lite glappt eller dålig kontakt. Skulle säkert hjälpa att ta isär den och spraya med kontaktspray men själv har jag inte orkat bry mig än.. då det händer väldigt sällan för mig. --- Med BMW'n tar jag alltid en omväg =) |
|
|
Troligen laddningsregulatorn på generatorn som börjar att spöka för dig. mvh stefan |
|
|
hej stefan om det är nu så att det är laddningsregulatorn e det svårt att byta det då??för att det är inte roligt man vill ju ha en fräsch bil!!! ML |
|
|
För att byta den så får du plocka ur generatorn, sen sitter regulatorn med kolhållaren fastsskuvad med med två skruvar bak på generatorn, så det är inte så svårt tycker jag, men har man inte skruvat så mycket så kan det vara lite krångligare. Om jag har tolkat det rätt så menar du all belysning även strålkastarna. mvh stefan |
|
|
okej men då får man leta efter händig mekaniker nej nej inte all belysning bara insidan instrumentpanelen cd och ac inte mer!! men skulle inte inte komma upp larm om det vara nu nåt fel med generatorn,laddningsregulatorn?? ML |
|
|
Har oxå 330 E46 har även haft 320 E46 mina vänner det skall vara så inga konstigheter..när man kör i skugga tex på dag tid tonas det ner eller tvärtom på mörkret blir belysnings ljuset starkare..tittar ni till Vänster om ratten vid dimljus knapparna ser en liten sensor den styr allt detta... Om nu det är det ni syftar på...eller om jag har förstått er rätt mvh |
|
|
kan vara så oxå men ska boka en tid på bmw så får de gå igenom elsystemet på bilen.. det är ju bara att koppla upp som de säger haha sen återkommer jag med ett tydligare svar!!! |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Ljussensor kallas det, ska vara så. |
|
haha ja det kan nog mycket väl stämma som Catch_me skriver, för nu när jag tänker på det så har det nästan alltid inträffat mig på vägen hem efter jobbet just efter att jag åkt under en stor bro... och då blir det ju lite mörkt :D Fast ja testade idag att hålla för ljussensorn och då hände inget.. men men.. Det ska nog vara så då. Känns ju alltid bra om man tänker så :) |
|
|
Jag har själv testat hålla för ljussensorn då händer det ingenting som sagt,men det är inget fel på era bilar,,Moris är allt som det sak med bilen osv tycker jag inte det finns nån mening med fel sökning. Sen så gör BMA felsökning på bilen via diagnosuttag vid varje service tillfälle.. ingår liksom på service.,. |
|
|
Jo det blir skillnad om man täcker ljussensorn. :-) Ett visst tålamod (tid) och stora ljuskontraster och man kan tydligt se att instrumentbelysningen regleras. mvh/ Anders |
|
|
okej jag hoppas verkligen att det är så som ni säger med era sista inlägg och lugnar när mig lite.. ja och allting är som det ska med bilen har inte klagat för nåt annat på den precis skönaste bilen jag har haft ...den är servad välvårdad både in och utvändigt.. hade servis för hundra mil sen på den och allting var i sin ordning.. ML |
|
|
Jag uppleved samma sak på min 320i Touring -05 och kan säga att det är ljussensorn som sitter vid ljusvredet som styr instrumentbelysningen. La först märke till det när jag körde igenom skogddunge och det var strålande sol ute ( förutom i dungen) då minskade ljusstyrkan. Prova och håll för den 5-10 sekunder så ser du att den dimmas ner.. Tar du sedan bort fingret så dimmar den smidigt upp igen. Skall vara mer tryck i belysningen under dagen så.. /LuA |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.